English

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان:

درصد بالایی از درخواست‌های سرمایه گذاری در استان در حوزه گردشگری است

اولین سمینار بین المللی گردشگری سلامت با محوریت آبهای معدنی در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

درصد بالایی از درخواست‌های سرمایه گذاری در استان در حوزه گردشگری است
به گزارش خبرگزاری موج اردبیل

، در ابتدای این سمینار مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان رویداد اردبیل 2023 را نقطه عطفی برای معرفی و رشد صنعت گردشگری دراستان دانست وگفت:  در حال حاضر درصد بالایی از درخواست‌های سرمایه گذاری در استان در حوزه گردشگری است.

وی ادامه داد: انتخاب اردبیل به عنوان مقصد گردشگران چینی و همچنین عقد تفاهمنامه بین چین و کشورهای عضو اکو نقطه روشن رویداد اردبیل 2023 بود.

حسن محمدی ادیب پیوند دانشگاهیان با گردشگری را به نفع جامعه گردشگری و اقتصاد کشور خواند و حضور بخش خصوصی درسمینار گردشگری سلامت را نشانگر اهمیت و تاثیراین حوزه در توسعه گردشگری عنوان کرد.

وی به قرابت‌های فرهنگی، قومی و زبانی کشور آذربایجان به عنوان همسایه ایران اشاره کرد و افزود: مطابق آمارها تا قبل از کرونا یک میلیون و 600هزارتردد به داخل استان از این گشور وجود داشت که بیشتر به دلیل وجود اطباء حاذق و جاذبه های طبیعی بود وشاهد رونق کسب و کار مرتبط با گردشگری در آن دوره بودیم.

محمدی ادیب تصریح کرد: بیمارستانهای توانمند، جنگلها، کوهها و کوهپابه های استان علاوه بر آبهای معدنی از ظرفیت‌های بی نظیر در توسعه گردشگری سلامت است.

در ادامه این سمینار تقی اکبری؛ معاون دانشگاه محقق اردبیلی به بیان اهمیت  وجود دانش بنیان درکنار گردشگری  پرداخت و گفت: ارزش افزوده گردشگری تنها 12 درصد و ارزش افزوده دانش بنیان 400 درصد است و زمانی گردشگری پیشران محسوب می‌شود که دانش بنیان هم در کنارش حضور داشته باشد در غیر این صورت نمی تواند ثروت آفرین باشد چنان‌که ترکیه از این علم  در آب های معدنی خود برای پرورش ماهیانی که در درمان امراض پوستی موثر هستند بهره برده است.

وی خاطرنشان کرد: حضور یک هزارو 400 نفر دانشجواز 8 کشور همسایه در دانشگاه های اردبیل، پتانسل خوبی برای معرفی این استان است و این دانشجویان می توانند سفیر گردشگری برای شناساندن اردبیل و سربازان نشر فرهنگی ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایه های شمال و جنوب ایران باشند.

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در این سمینار مشکل اساسی کشور را عدم برنامه ریزی بر اساس آمایش سرزمینی خواند و گفت: بنا به این غفلت در جاهایی صنعت پایه گذاری می شود که مشکل زیست محیطی وجود دارد و در مکان هایی که لازم است زیر ساخت های گردشگری در اولویت باشد برنامه ای وجود ندارد و متاسفانه آمایش سرزمینی مورد غفلت دولتمردان قرار گرفته است.

بدری گفت: باید به سمت و سوی تقنین قوانینی برویم که درآمدها از حوزه هایی که ارزش افزوده زیادی دارند کسر شده و به حوزه گردشگری پرداخت شود.

این نماینده مجلس  عنوان کرد: در حال حاضر هتل داران به سختی مجموعه خود را سرپا نگه داشته اند و گاه برای دریافت تسهیلات مورد بی مهری قرار می گیرند.

بدری ادامه داد: در حوزه زیر ساخت های ارتباطی اتفاق جدیدی  در استان نیفتاده واردبیل به لحاظ بزرگراه مشکل دارد همچنین وضعیت شرکت های هواپیمایی ومشکلات  پروازها نیزمانع ایجاد گردشگری فعال در استان است.

وی افزود: پیشنهاد دادیم که ضریب مالیاتی هتلداران کم شود اما دولتمردان اهمیت چندانی به این حوزه نمی دهند و در حوزه حمایت از گردشگری و پروژه های کوچک  در این حوزه از نبود منابع مالی سخن می گویند در حالی که در کشور ترکیه کمک ها و حمایت های بلاعوض از صنعت گردشگری می شود و قطعا گوی سبقت را در این مسابقه خواهند ربود.

بدری  اظهار امیدواری کرد که خروجی سمینارپیشنهادهای تقنینی و اجرایی برای پیگیری داشته و موانع توسعه گردشگری نیز برطرف شود.

در ادامه برگزاری نخستین سمیناربین المللی گردشگری سلامت با محوریت آب‌های گرم معدنی استان اردبیل دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور به ایراد سخن پرداخت.

ابوطالب قاسمی مدیر کل دفتر مطالعات، آموزش و برنامه ریزی گردشگری معاونت گردشگری کشور نیز در ادامه این سمینارگفت: گردشگری سلامت  در کشور به عنوان موضوعی که در اولویت است وبرای استانی مثل اردبیل که موقعیت همسایگی با کشور اذربایجان دارد و آبهای معدنی جایگاه متمایزی داشته باشد.

اتفاق خوبی که در اردبیل افتاده تمرکززدایی از یک نقطه و توزیع سرمایه گذاری در نقاط مختلف استان دارد و فرصتهای خوبی برای سرمایه گذاری به ویژه در حوزه سلامت داشته است که بخشی از آن تاییدیه های اولیه را اخذ کرده است.

معافیت های عوارض کاربری اراضی کشاورزی برای کسانی که در گردشگری سلامت  و آبهای معدنی سرمایه گذاری دارند پبگیری می شود که می تواند در توسعه این صنعت موثر باشد. رویکرد دولت سیزدهم تنوع بخشی به سرمایه گذاری در گردشگری سلامت است و تلاش ما بر این است با سرمایه گذاری کمتر اشتغال و بهره وری بیشتری حاصل کنیم.

مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش و برنامه ریزی گردشگری معاونت سلامت کشور تصریح کرد: کاهش طول دوره صدور مجوزها و شرایط شفاف واگذاری ها در این استان بسیار اثربخش است و معافیت‌های عوارض تغییر کاربری خصوصی نیز در باید محقق شود

قاسمی ادامه داد: در این زمینه با پیگیری‌های انجام شده، تفاهم حاصل شده است که در فرایند بررسی و تصویب نهایی است و انتظار می‌رود این روند به توسعه سرمایه گذاری در کشور و به خصوص اردبیل و کوثر منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم با تعامل دولت و مجلس به صورت کلان احکام خوبی در بخش گردشگری سلامت صادر شده است که در صورت تایید شورای نگهبان منجر به تحول خوبی خواهد شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل سخنران بعدی این سمینار بود که گفت: گردشگری سلامت صنعتی است که نیازمند تخصص، آموزش و پژوهش است و نباید توسط دلال ساماندهی شود.

دکتر علی محمدیان اردی با بیان اینکه در گذشته روزانه بیش از دو هزار نفر از اتباع جمهوری آذربایجان از مرز وارد استان اردبیل می شدند، گفت: ایجاد فرصت مناسب برای جذب سرمایه گذار می تواند برای توسعه گردشگری سلامت در استان مفید باشد.

وی با تاکید برلزوم برطرف شدن به هم ریختگی  در تعرفه قیمت‌ها در گردشگری سلامت گفت: حدود یک میلیون و دویست هزار گردشگر سلامت در کشور داریم و  از بابت اقامت بیمار کشور می تواند سالانه پنج میلیارد دلار درآمدزایی داشته باشد و این رقم به سه برابر قابل ارتقا است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: در رتبه بندی جهانی از نظر مدیکال پزشکی رتبه ۴۶ را داریم اما خیلی از کشورهای عربی مثل بحرین و ابوظبی از ما جلوتر هستند و سه شاخص محیط مقصد ، صنعت توریسم منطقه و کیفیت خدمات تعیین کننده امتیازات در رتبه بندی فوق است.

محمدیان اردی تصریح کرد: ثبات اقتصادی و تشابه فرهنگی و زبانی و امنیت مسافرت و تصور کلی از کشور مقصد در ذهن انسان‌ها از عوامل مهم گردشگرپذیری است.

وی گفت: قیمت پایین درمان ، مراقبت‌های سلامتی،  آب و هوا و سرویس های خدماتی و درمانی از نظر اعتبار بین المللی نیز حایز اهمیت است و شاخص های کیفی خدمات و مارک و اعتبار آنها نیز موثر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خاطرنشان کرد: توانمند سازی و آموزش کسانی که در ورود گردشگران به کشور و مراکز خدماتی موثر هستند بسیار مهم است و اگر خدمات پس از فروش سلامت را اگر نداشته باشیم چرخه گردشگری سلامت ابتر خواهد شد.

محمدیان اردی یادآورشد: در اردبیل چهار مرکز ویژه خدمات پزشکی گردشگری داریم اینها نباید تخلف پزشکی و درمانی داشته باشند و به زبان بیمار پرونده تشکیل دهند و در کشور حدود ۲۵۲ بیمارستان داریم و استان در جایگاه متوسط کشوری قرار دارد.

وی با بیان اینکه مسایل سیاسی ارتباط مستقیم با توریسم سلامت دارد،  رشته های مختلف جراحی از زیبایی تا سرطان‌ها را از حوزه های مراجعه گردشگران به کشور برشمرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه دستگاه ام ار ای به بیمارستان شهرستان مرزی پارس آباد اضافه شده که می تواند برای گردشگری سلامت موثر باشد.

 وی در خصوص جایگاه آبهای درمانی در گردشگری سلامت گفت: آبهای درمانی از نظر برخورداری از مواد معدنی از کم، خفیف تا بسیار تقسیم می شوند و بر اساس مکانیسم‌های شیمیایی و حرارتی که دارند، برای رفع اختلالات خواب، دردهای گردنی، عضلانی و اسکلتی و آرتروز مفید هستند.

رییس انجمن دفاتر حرفه ای گردشگری سلامت ایران نیز در این سمینار از ساماندهی بیمارستانهای پذیرای گردشگران سلامت خارجی خبر داد و گفت: استان اردبیل در این بخش جزو استان‌های پایلوت معرفی شده است و انتظار می رود دستگاههای مرتبط در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

حسین نکونام افزود: برای نتیجه گرفتن از این سمینارها باید به صحبت های بخش خصوصی اهمیت داده شود نه اینکه در آخر جلسه به آن وقت داده شود و دولتی ها بیشترین وقت را داشته باشند.

وی ادامه داد: از ۲۰ سال قبل بخش خصوصی و دولتی در حوزه گردشگری سلامت دردهای مشترک دارند  اما اتفاق خاصی نیفتاده و از بخش دولتی انتظار داریم  ظرفیت و تجربه بخش خصوصی را جدی بگیرند و از آن استفاده کنند.

رییس انجمن دفاتر حرفه ای گردشگری سلامت ایران گفت: کلیپ‌های موثری از آب گرم های استان دیده نمی شود و این اعتبار کلانی نیاز ندارد و به نظر می رسد در این حوزه با برگزاری جشنواره‌ها و غیره اقدامات خاصی انجام شود.

وی با بیان اینکه باید بجای فرصت سوزی به بخش خصوصی پاسخگو باشیم، گفت: روزی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر گردشگر سلامت وارد کشور می شد اما اکنون بازارها را از دست داده ایم و باید تعارف را کنار بگذاریم به طور جدی پای کار باشیم.

نکونام اضافه کرد: با توجه به تنگناهای موجود از دولت انتظار کمک مالی زیادی نداریم اما حداقل در ساماندهی دلالان به ما کمک کنند و دستورالعمل ارایه کنند و خیلی از هزینه‌های حیثیتی که از ناحیه دلالان به جمهوری اسلامی وارد می شود باید حذف شود.

وی همچنین خواستار برقراری پروازهای بیشتر به مسیرهای پربازدید شد و گفت: شرکتهای هواپیمایی سود خوبی در این زمینه دارند و باید به استان‌ها توسعه نیافته پرواز بدهند و به آنها کمک کنند.

مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش و برنامه ریزی گردشگری معاون سلامت کشور معافیت‌های ورودی گمرکی را از جمله این احکام ذکر کرد که با اجرای این حکم بخش خصوصی از تنگنا رها خواهد شد و افزود: علاوه بر این تکالیفی بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله بسترسازی و توسعه گذاشته شده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ موضوع در برنامه هفتم مرتبط با گردشگری گنجانده شده و هرچند اعتبارات ناچیز است اما حمایت های دستگاه‌ها به ویژه در استان اردبیل باید تقویت شده و موانع سرمایه گذاری رفع شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه بیش از پیش به حوزه آموزش در گردشگری سلامت گفت: در این راستا سرفصل های آموزشی پیش بینی شده است که به زودی ابلاغ خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه