English

رئیس انجمن داروسازان تهران در گفت وگو با خبرگزاری موج؛

کمبود دارو با عدم حمایت از تولید/ قیمت‌گذاری کُند و دستوری تولید داروها را از حالت اقتصادی خارج می‌کند

رئیس انجمن داروسازان تهران، با بیان اینکه باید اعتبارات لازم به داروخانه‌ها تزریق شود، گفت: اگر سازمان‌های بیمه‌گر منابع مالی را به‌موقع مصرف کنند شاهد ناهماهنگی در زنجیره تأمین، توزیع دارو و ورشکستگی احتمالی داروخانه‌ها نخواهیم بود.

کمبود دارو با عدم حمایت از تولید/ قیمت‌گذاری کُند و دستوری تولید داروها را از حالت اقتصادی خارج می‌کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، دستاوردهای حکیم زکریا رازی اندیشمند بزرگ جهان سبب شد تا به پاس و قدردانی از خدمات او پنجم شهریور را «روز داروسازی» نام گذاری کنند تا اینگونه با ارج نهادن به جایگاه داروسازان، ضرورت توجه به این حوزه مهم را که با جان انسان ها در ارتباط است، به همگان گوشزد شود.

سلامت در هر جامعه‌ای برپایه میزان مصرف دارو و هزینه های دارویی سنجیده می‌شود. از این‌رو دارو به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های نظام سلامت نقشی اساسی در چرخه بهداشت و درمان کشور دارد. صنعت داروسازی کشور پس از انقلاب اسلامی، در مسیر پیشرفت و رشد قرار گرفت تا جاییکه اکنون حدود 97.5 درصد از اقلام دارویی مورد نیاز تولید داخل است.

دولت سیزدهم نیز در حوزه دارو برای رفع کمبودهای دارویی از اواخر تیرماه سال گذشته طرح دارویاریی را با اعتباری 73 هزار میلیارد تومانی آغاز کرد که در آن مقرر شد تا با انتقال یارانه دارو از طریق بیمه‌ها به مردم، پوشش بیمه‌ای داروها افزایش یافته و اقلام بیشتری از داروها زیر چتر بیمه‌ها رفته و در عین حال قیمت دارو بدون افزایش پرداخت از جیب مردم، به سمت واقعی شدن برود.

بدین ترتیب برخی اقلام از داروهای ضروری و پرمصرف که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبودند، زیر چتر پوشش بیمه‌ای قرار گرفتند و در قالب این طرح، ۳۶۶ قلم داروی ضروری پرمصرف برای بیماران مزمن تحت پوشش بیمه قرار گرفت تا افزایش قیمتی برای بیماران به دنبال نداشته باشند.

همچنین تک نرخی شدن قیمت دارو نیز سبب شد تا محدودیت در تخصیص ارز دولتی و همچنین محدودیت در تنوع ارزهای تخصیصی که صف‌های طولانی ارز ترجیحی را ایجاد کرده بود از بین برود. از این رو با تک نرخی شدن ارز دارو زمینه‌های رانت و فسادی که به دلیل اختلاف قیمت ارز دولتی و ارز آزاد وجود داشت از بین رفت و درنهایت مسیر یک اقتصاد سلامت شفاف را فراهم شد. البته طرح دارویاری خالی از چالش نبود زیرا بعد از گذشت دو ماه از اجرای آن برخی کمبودها در بازار دارویی کشور رخ داد و مشکلاتی در تأمین برخی داروها به‌ویژه داروهای وارداتی ایجاد شد؛ موضوعی که دلایلی همچون احتکار،  کمبود نقدینگی صنعت داروسازی، عدم اصلاح قیمت برخی داروها و ... برای آن مطرح شد.  

با اتخاذ سیاست‌ها و تصمیمات جدید، طرح دارویاری که این روزها در گذر از ۱۰ ماهگی به سر می‌برد می‌تواند بیش از گذشته دغدغه مردم و بیماران برای تأمین دارو را برطرف کرده و آرامش را به بازار دارو و تجهیزات پزشکی بازگرداند.

 

داروخانه

 

قیمت‌گذاری کُند داروها تولید را از حالت اقتصادی خارج می‌کند

«آرش محبوبی» رئیس انجمن داروسازان تهران در پاسخ به این سوال که آیا قیمت‌گذاری وزارت بهداشت روی برخی اقلام دارویی سبب کمبود آنها در بازار می‌شود یا خیر؟ گفت: اگر قیمت گذاری‌ها کند و با روش مناسبی صورت نگیرد عملا تولید از حالت اقتصادی خارج می‌شود.

وی افزود: هنگامی که این حالت رخ دهد 2 اتفاق می‌افتد؛ یا تولید انجام نمی‌شود و با کمبود مواجه خواهیم شد یا آن شرکت تولیدی در کنار کالای مورد نیاز شروع به فروش اجباری کالاهای دیگر می‌کند و یک حالت سبدفروشی پیش می‌آید که در هر دوی این موارد تنها بیمار است که آسیب جدی می‌بیند.

 

بیشتر بخوانید:

صنعت داروسازی باید پویا و با استانداردهای جهانی رشد کند/  بازار قاچاق دارو در حال افزایش است

اختصاص منابع مالی پایدار برای اجرای طرح دارویار

محبوبی با بیان اینکه در بحث بیمه‌ها بسیار ناهماهنگ عمل می‌شود، اظهار داشت: شرکت‌های بیمه‌ای بسیار بد عمل می‌کنند و بهتر است سازمان برنامه و بودجه سهم بیمه‌ای داروها را به‌جای اینکه به حساب بیمه‌ها واریز کند به طور مستقیم به حساب داروخانه‌ها واریز کند زیرا در شرایط فعلی با این تأخیر در پرداخت‌ها احتمال ورشکستگی داروخانه‌ها وجود دارد.  

 

کیفیت و گسترش صنعت داروسازی با تأمین منابع

رئیس انجمن داروسازان تهران اظهار داشت: باید جریان ورودی منابع مالی طرح دارویا به شکل مطلوبی پرداخت شود تا بر کیفیت و گسترش صنعت داروسازی تاثیر گذارد. همچنین داروخانه‌ها به‌عنوان مرکز ارائه خدمات دارویی در نظام سلامت شناخته می‌شوند که باید تمامی زیرساخت‌ها و بسترهای قانونی و فرهنگی برای پیشتوانه داروسازها فراهم شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه