English

اردوی راهیان پیشرفت عرصه‌ای مهم در راستای تحقق جهاد تبیین است

تور یکروزه اصحاب رسانه به همت جهادکشاورزی استان هرمزگان به دو شهرستان میناب و رودان در قالب راهیان پیشرفت برگزار شد.

اردوی راهیان پیشرفت عرصه‌ای مهم در راستای تحقق جهاد تبیین است

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، عباس مؤیدی رئیس جهاد کشاورزی استان هرمزگان در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران با اشاره به به دستاوردهای بخش کشاورزی در هرمزگان اظهار کرد: از زمان آغاز به کار رسمی دولت سیزدهم و همچنین انتصاب مهدی دوستی به عنوان استاندار هرمزگان، وی نگاه ویژه به بخش‌های مختلف کشاورزی در استان دارند.

وی همچنین به توسعه صنعت کشاورزی در استان هرمزگان اشاره کرد و افزود: با توسعه صنعت کشاورزی در استان هرمزگان زمینه‌های مساعد اشتغال‌زایی و صادرات محصولات کشاورزی فراهم می‌شود.

مؤیدی با اشاره به سال «رشد تولید و مهار تورم» گفت: معمولاً نمی‌توان همزمان هم تورم را کنترل کنند و هم دنبال رونق تولید باشند و افزایش تورم نه تنها بر روی بخش‌های کشاورزی بلکه بر روی نهاده‌های کشاورزی در امر صادرات و واردات نیز تاثیر می‌گذارد.  

به گفته وی، امسال شاهد افزایش 50 درصدی گندم در استان هرمزگان بودیم و همچنین افزایش عملکرد در واحد ثبت از 46 هزار تن، در سال جاری به 68 هزار تن رسید.

مؤیدی یادآور شد: امسال اقدامات شاخص را در حوزه کشاورزی در کشور انجام دادیم، از محل اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری برای سود تسهیلات بانکی استفاده کردیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان هرمزگان اذعان داشت: «توسعه کشت نباتات گرمسیری» و «توسعه گلخانه‌ها» از جمله دو اولویت مهم برای استان هرمزگان تعریف شده است.

این مسئول تصریح کرد: خرمای مجول و پیارم یکی از بهترین و بازار پسندترین ارقام خرما در جهان است که طرفداران بسیاری دارد و میتوان آن را گران‌ترین خرمای صادراتی ایران نام نهاد.

وی به طرح اصلاح باغات فرسوده کشاورزی اشاره کرد و گفت: با استفاده از تسهیلات برای کشاورزان با نرخ سود 10 درصد، طرح اصلاح باغات فرسوده کشاورزی انجام دادیم.

مؤیدی گفت: تاکنون دستاوردهای قابل توجهی در حوزه دشت‌های استان هرمزگان ازجمله دشت مازگرد، دشت مرکزی میناب، دشت بخوان و... انجام شده است.

وی بااشاره به اهمیت شهرک نساجی در جاسک گفت: پتانسیل بخش کشاورزی استان این قابلیت را دارد که کشت پنبه با یک برنامه‌ریزی مدون توسعه پیدا کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: فعال‌سازی واحدهای نیمه فعال و دشت‌های احیایی به کشت علوفه برای تامین علوفه دام از دیگر اقدامات مهم جهادکشاورزی هرمزگان است.

سپس فراز امیری مدیر جهادکشاورزی رودان در حاشیه بازدید اصحاب رسانه به این شهرستان اظهار کرد: سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی هرمزگان معادل ۱۶۰ هزار هکتار است و شهرستان رودان 40 هزار هکتار سطح سبز انواع محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده است و از این تعداد 24 هزار هکتار به کشت مرکبات، 9 هزار هکتار به انواع و اقسام محصولات نخیلات و مابقی اراضی نیز به کشت محصولات سبزی، صیفی و همچنین محصولات استراتژیکی گندم و کلزا اختصاص داده شده است.

وی افزود: شهرستان رودان با سطح زیرکشت حدود 10هزار هکتار، رتبه نخست کشور را در تولید لیموترش به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد‌ کشاورزی رودان مهم‌ترین ارقام لیموترش این شهرستان را مکزیکن لایم «لیموترش محلی»، لیسبون، خارکل و پرشین لایم عنوان کرد و گفت: سالانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن لیموترش در شهرستان رودان تولید می شود و این آمارها نشان دهنده آن است که رتبه‌ اول سطح زیرکشت و تولید لیمو درکشور به رودان اختصاص دارد.

وی ضمن بازدید از «مجتمع گلخانه ای بهار پردیس» گفت: کشت‌های گلخانه ای در شهرستان رودان تاکنون به سطح ۲۵۰ هکتار رسیده است و با تولید سالانه 10هزار تن تمام محصولات گلخانه نظیر فلفل رنگی و بادمجان، گوجه فرنگی و خیار سبز به کشور‌های روسیه، حاشیه خلیج فارس و اوراسیا صادر می‌شود.

امیری در ادامه به گلخانه هیدروپونیک اشاره کرد و گفت: گلخانه هیدروپونیک همان گلخانه معمولی است که از سیستم کشتی پیشرفته‌تر برای کشت گلخانه‌ای استفاده می‌کند و در گلخانه هیدروپونیک مواد معدنی مورد نیاز گیاه به‌طور مصنوعی و به صورت محلول شده در آب به آن می‌رسند.

وی در بخش دیگری از سخنانش ابراز داشت: شهرستان رودان به دلیل داشتن آب و هوای مناسب گلخانه ای، مستعد تولید محصولات سبزی و صیفی از جمله فلفل دلمه است.

مدیر جهاد کشاورزی رودان گفت: در گلخانه های خاکی بالغ بر 80تن محصول درجه یک فلفل رنگی در هکتار تولید می شود اما در گلخانه های هیدرپونیک بالغ بر 150 تا 200 تن محصول فلفل رنگی در هکتار تولید می‌شود.

وی به مزایای سیستم کشت هیدروپونیک اشاره کرد و گفت: عدم نیاز به خاک، آب کمتری مصرف می شود، کنترل کامل بر روی مواد مغذی، نرخ رشد بهتر، آفات و حشرات بسیار کمتر، نیروی کار کمتر و فضای بسیار کمتر از جمله مزایای سیستم کشت هیدروپونیک است.

فراز امیری در حاشیه بازدید از مرکز خرید لیمو بیان کرد: امسال با توجه به افت قیمت لیمو، دولت خرید توافقی این محصول را با قیمت 10 هزار تومان از 20 روز پیش آغاز کرده است و در بازه زمانی سه هفته بیش از سه هزار تن لیمو از باغداران لیموکار خریداری کردیم.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه