English

سمانه کچویی در گفتگو با خبرگزاری موج:

دشواری های یک عاشق خبرنگاری با چاشنی بین المللی

خبرنگار شبکه هیسپان تی وی از عشق به کار خبرنگاری می گوید، مخصوصا وقتی با چاشنی فعالیت در حوزه بین المللی عجین شده باشد در عین حال به مشکلات کاریش هم می پردازد.

دشواری های یک عاشق خبرنگاری با چاشنی بین المللی

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، اگر شما خبرنگار باشید، در اغلب مراسم و صحنه های خبری و رویدادهای خاص، یک خانم ایرانی محجبه با لوگوی شبکه هیسپان تی وی را ملاقات می کنید که با جدیت مشغول به کار است. او برای شبکه تلویزیونی بین المللی اسپانیایی زبانی کار می کند که نخستین شبکه اسپانیایی زبان خاورمیانه و متعلق به معاونت برون مرزی صداوسیمای ج.ا.ا. است.

سمانه کچویی خبرنگار شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی است که از ابتدای فعالیت این شبکه با آن همکاری دارد. او جزو خبرنگارانی است که زبان اسپانیایی را در ایران فرا گرفته و توانسته در این سال ها، گزارش های متنوعی را در قالب موضوعات مختلف از تحولات داخل ایران به مخاطبان اسپانیایی زبان سراسر جهان مخابره کند.

کچویی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج به تعهد کارمندان هیسپان تی وی در داخل ایران به این شبکه علی رغم همه مشکلات موجود اشاره کرده و اظهار داشت: نیروهای این شبکه و به طور کل شبکه های برون مرزی ایران به خاطر دلبستگی و تعهدی که به ایران دارند، تمام تلاش خود را برای تولید محتوایی حرفه ای به کار می برند و سعی می کنند بهترین خروجی را ارائه دهند. این در حالی است که امکانات نرم افرازی و سخت افزاری شبکه‌های برون مرزی با قابلیت ها و امکانات تکنولوژیکی رسانه‌های غربی قابل مقایسه نیست. به نظر می رسد مسئولان مرتبط در خارج از رسانه ملی که با مباحث بودجه شبکه های برون مرزی در ارتباطند، باید رویکرد و دیدگاه خود را به معاونت برون مرزی صدا و سیما تغییر دهند و مانع خوشحالی شبکه های معاند از عدم حضور ایران در این رقابت ناعادلانه رسانه های بین المللی شوند.

وی در ادامه به محدودیت ها و موانع پیش روی شبکه های برون مرزی و هیسپان تی وی در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: با وجود همه محدودیت‌ها و کمبودها، رسانه‌های برون‌مرزی توانسته‌اند با رویکرد روشن‌گرایانه خود، بسیاری از تبلیغات و توطئه‌‌های این رسانه‌ها را بی‌اثر کنند. از این رو، توجه به این حوزه، به نفع نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود زیرا برون مرزی تریبون نظام است و اگر امروز دیدگاه مثبتی در خصوص ایران، اسلام حقیقی و جبهه مقاومت وجود دارد به لطف تلاش های شبانه روزی افرادی است که با حداقل امکانات مختلف و حتی حقوق و مزایا در مقایسه با شبکه های رقیب، در شبکه های برون مرزی کشورمان فعالیت می کنند.

خبرنگار هیسپان تی وی بر لزوم تلاش برای حفظ و تقویت نیروی انسانی در این شبکه ها تاکید و عنوان کرد: نیروی انسانی اصلی ترین و مهم ترین مزیت رقابتی و ارزش محسوب می شود چرا که خلاقیت و نوآوری و در نتیجه قدرت مجموعه به آنها بستگی دارد؛ ضمن اینکه وجود این افراد در امر مخاطب شناسی و نیازسنجی با توجه به شناختی که از جوامع خود دارند اهمیت ویژه ای دارد که باید از آن حداکثر بهره را برد. تمام نهادهای کشور باید این مسئله را مهم بدانند، چرا که این شبکه های برون مرزی هستند که در هر چهار قاره چهره حقیقی ایران و حتی جبهه مقاومت را که جزو اصول جمهوری اسلامی ایران است، نشان می دهند. بنابر این باید در تشخیص، تخصیص و تزریق بودجه به بخش برون مرزی سانه ملی، ظرائف ویژه این قسمت را درنظر بگیرند.

کچویی محدودیت ها و مسدودسازی های چندین باره اکانت های شبکه های برون مرزی در پلتفرم های مختلف را که در مقاطع مختلف رخ داده، بیانگر این موضوع دانست که شبکه های برون مرزی در مسیر درستی حرکت می کنند و اظهار داشت: صاحبان پلتفرم های اجتماعی با این کار می خواهند صدای حق طلبی و آزادی خواهی را خاموش کنند. ﺣﻖ ﺩﺳﺘﺮﺳــﯽ ﺑﻪ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻭ ﮔﺮﺩﺵ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺣﻘﻮﻕ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪﺷــﺪﻩ ﺑﺸﺮﯼ ﺍﺳﺖ که توسط آنها نقض می شود، همانند دیگر حقوق بین المللی که به راحتی نقض می کنند؛ اما نکته حائز اهمیت این  است که مسدود سازی اکانت ها منجر به از دست رفتن محتواهایی است که قبلا بارگذاری شده و مخاطب دیگر به آنها دیگر دسترسی ندارد که این خود ضربه بدی برای ما محسوب می شود. علاوه بر آن کار همکاران ما در حوزه شبکه های اجتماعی بعد از هر بار مسدودسازی، دوباره از نو آغاز می شود. آنها باید باز از صفر شروع کنند و زحماتشان از بین می رود.

او ادامه می دهد: از سوی دیگر دنیا به سمت دیجیتالی شدن پیش می رود و شکاف دیجیتالی هر روز در کشورهای مختلف دنیا در حال کمتر شدن است، بنابراین، نمی توان بر خلاف جهت حرکت کرد و با توجه به گرایش روز افزون قشر جوان و دانشگاهی به این فضاها، عدم حضور شبکه های برون مرزی در این پلتفرم ها به معنای از دست دادن بخش زیادی از مخاطبان خود است. در اینجا بحث زیرساخت ها مطرح می شود که باید در سطوح بالای مدیریتی به آن توجه کنند، ایجاد شبکه های اجتماعی خاص خود ایران که امکان مسدودسازی اکانت ها را از بین ببرد، می تواند به شبکه های برون مرزی کمک کند تا بدون هیچ محدودیتی و خطر از دست دادن محتواهای بارگذاری شده، در این فضا فعالیت کنند. البته جذب مخاطب غیر ایرانی به سمت این شبکه های اجتماعی نیازمند تبلیغات و امکانات خاصی است، اما سرمایه گذاری در این بخش می تواند آینده روشنی برای حضور ایران در عرصه بین المللی رقم بزند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه پیشنهادهایی برای بهتر شدن عملکرد شبکه دارید، گفت: هیسپان تی وی سال آینده دهه جدیدی از فعالیت های خود را آغاز می کند و همواره به دنبال ساخت برنامه های جدید و به روز بر اساس نیاز مخاطب خود بوده، البته این نکته را هم در نظر بگیریم که همواره عملکرد یک مجموعه با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد، سنجیده می شود و هیسپان تی وی با توجه به بودجه و امکاناتی که در اختیار دارد تا امروز خوب عمل کرده است. قطعا تخصیص امکانات بیشتر منجر به بهبود کارایی و تولید محتوا و برنامه های بهتری خواهد شد. توجه به قشر جوان و دانشگاهی می تواند به جذب مخاطب بیشتری کمک کند. همچنین فرهنگ همواره به عنوان پیوندی بین ملت ها شناخته می شود که در هیسپان تی وی و حتی دیگر شبکه های برون مرزی با تقویت این بخش می توان علاوه بر معرفی بهتر ایران به دنیا، ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار کرد، اما برای بهتر شدن این ارتباط، انجام مخاطب سنجی و سنجش افکار عمومی اسپانیایی زبان در خصوص برنامه های هیسپان تی وی می تواند به پیشرفت عملکرد این شبکه کمک کند، که آن هم منوط به توجه دست اندرکاران و تصمیم گیران در خارج از سازمان و اختصاص بودجه ای خاص به این بخش است.

خبرنگار هیسپان تی وی در پایان به یک موضوع جالب اشاره کرد و گفت: در طول این سال ها یکی از کارهای ما به خصوص به عنوان خبرنگار، شناساندن هیسپان تی وی در داخل کشور بوده! البته نهادهای دولتی هیسپان تی وی را شناخته اند اما مردم عادی به دلیل اینکه پخش هیسپان تی وی ماهواره ای است، کمتر با ما آشنا هستند و وقتی می خواهیم با آنها مصاحبه بگیریم بیشتر از اینکه ما از آنها بپرسیم، آنها مشتاق هستند تا ما از هیسپان تی وی بگوییم! خیلی برایشان جالب است که در ایران به زبان اسپانیایی شبکه ای داریم. در هر صورت کشورهای آمریکای لاتین و حتی اسپانیا برای مردم تا حدودی ناشناخته هستند و بیشتر با فوتبال این  کشورها را می شناسند. ولی فکر می کنم هیسپان تی وی حتی می تواند در معرفی ابعاد مختلف مردم آمریکای لاتین در داخل کشور هم نقش موثری ایفا کند. در هر صورت مردم ایران و مردم کشورهای آمریکای لاتین در سیاست های ضد امپریالیستی رویکرد مشترکی دارند که می تواند به نزدیک شدن ملت ها کمک کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه