English

مدیر مرکز تعمیرات نسوز فولاد مبارکه خبر داد؛

دست‌یابی به رکورد بی‌سابقه کاهش مصرف نسوز در فولاد مبارکه

در اردیبهشت‌ماه سال جاری رکورد بی‌سابقه مصارف نسوز در کلیه نواحی شرکت فولاد مبارکه به مقدار ۵.۸ کیلوگرم بر تن مذاب رسید.

دست‌یابی به رکورد بی‌سابقه کاهش مصرف نسوز در فولاد مبارکه

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان ، رکوردشکنی‌ها و افزایش تولید در فولاد مبارکه در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ با کاهش بی‌سابقه مصارف مواد نسوز در این شرکت دوچندان شد.

غلامرضا کمالی، مدیر مرکز تعمیرات نسوز فولاد مبارکه ضمن اعلام این خبر گفت: در اردیبهشت‌ماه سال جاری رکورد بی‌سابقه مصارف نسوز در کلیه نواحی فولاد مبارکه به مقدار ۵.۸ کیلوگرم بر تن مذاب رسید.

وی رکورد قبلی مصرف نسوز در فولاد مبارکه را مربوط به آبان ۱۴۰۱ و به میزان ۶.۱۴ کیلوگرم بر تن مذاب اعلام کرد.

غلامرضا کمالی با بیان اینکه مواد نسوز یکی از مواد استراتژیک مورداستفاده در صنایع فولاد است و کاهش و افزایش آن تأثیر مستقیم بر کمیت، کیفیت، هزینه‌های محصول و وضعیت زیست‌محیطی تولیدکنندگان فولاد دارد، افزود: به همین دلیل مدیریت بر مصارف و هزینه‌های مواد دیرگداز در شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در خاورمیانه از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با تأکید بر اینکه کاهش حداکثری مصارف نسوز در مرکز تعمیرات نسوز از طریق تعریف و اجرای پروژه‌های مختلف و همکاری واحدهای بهره‌برداری و پشتیبانی در حال انجام است، ادامه داد: افزایش عمر لایه‌کاری پاتیل و لایه‌کاری شل و سقف کوره‌های قوس الکتریکی، افزایش سکوئنس ریخته‌گری، افزایش درصد بازشوندگی پاتیل، افزایش کیفیت و کاهش مصرف ماسه مجرای پاتیل، اصلاح قراردادها و شرایط خصوصی تدارک مواد نسوز، ایجاد مکانیسم کنترل کیفیت مواد نسوز از مواد اولیه تا محصول، بهبود بهره‌برداری از نسوز و... ازجمله پروژه‌هایی است که جهت مدیریت مصارف نسوز تعریف و در حال پیگیری است.

مدیر مرکز تعمیرات نسوز فولاد مبارکه تصریح کرد: علاوه بر مصرف ویژه مواد دیرگداز، تعامل فولاد مبارکه با بیش از ۴۰ تأمین‌کننده داخلی و خارجی، واحدهای تحقیق و توسعه و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان کشور باعث تولید داخلی انواع مواد نسوز شده است. در این راستا می‌توان به بومی‌سازی‌های انجام‌گرفته در دیرگدازهای پاتیل، کوره قوس الکتریکی، تاندیش، دیرگدازهای ویژه، واحد گاززدایی، کوره و ریفورمر احیا مستقیم و.. اشاره کرد.

 

فولاد مبارکه در دنیا از نظر مدیریت مصارف نسوز جزو شرکت‌های پیش تاز است

در همین زمینه، احمدرضا ایران‌پور، رئیس تعمیرات نسوز فولادسازی نیز گفت: مصارف نسوز در صنعت فولادسازی از چندین جنبه مورد توجه است. میزان مصارف نسوز اثر مستقیم بر سرعت تولید، مقدار تولید، ایمنی تجهیزات، محیط‌زیست، هزینه‌های تمام‌شده محصول و... دارد. از ابتدای بهره‌برداری فولاد مبارکه مدیریت مصارف و کاهش هزینه‌ها جزو اهداف سازمان بوده و همواره برای آن برنامه‌ای مدون وجود داشته است؛ به‌طوری‌که فولاد مبارکه از نظر مصارف نسوز، یکی از شرکت‌های پیشتاز در مدیریت مصارف نسوز در دنیا به حساب می‌آید. در اردیبهشت‌ماه سال جاری و در راستای تحقق شعار «رشد تولید، مهار تورم» در شرکت، تولید حداکثری و مدیریت هزینه‌ها نیز در دستور کار قرار گرفت. یکی از موارد حائز اهمیت در کاهش قیمت تمام‌شده محصول، مدیریت مصارف مواد نسوز است و به همین منظور دست‌یابی به رکورد بی‌سابقه ۵.۸ کیلوگرمی مصارف محقق شد.

 

از حدود ۳۰ کیلوگرم بر تن مذاب در زمان راه‌اندازی به رکورد ۵.۸ کیلوگرم رسیده‌ایم

در ادامه این گزارش، رضا جهانشاهی، رئیس گروه فنی نسوز فولاد مبارکه نیز درباره اهمیت کاهش مصارف نسوز گفت: با توجه به هزینه قابل‌توجه نسوز در قیمت تمام‌شده فولاد و تأثیر عمر قطعات و تجهیزات نسوزکاری‌شده در میزان تولید و بهره‌وری نواحی، مدیریت مصارف نسوز از سالیان قبل جزو اهداف ثابت مرکز تعمیرات نسوز قرار گرفت؛ به‌طوری‌که با تلاش و زحمات شبانه‌روزی همه کارکنان در واحدهای مرتبط، مصرف نسوز از عدد حدود ۳۰ کیلوگرم بر تن مذاب در زمان راه‌اندازی به عدد رکورد فعلی در اردیبهشت سال جاری به میزان ۵.۸ کیلوگرم بر تن مذاب با مصرف ۹۵ درصد نسوز بومی رسید.

وی از موارد ذیل به‌عنوان مهم‌ترین دلایل این میزان کاهش مصرف یاد کرد: تشکیل جلسات مداوم با تولیدکنندگان نسوز در جهت تولید و تأمین نسوز کیفی؛ تست و آنالیز مواد نسوز خریداری‌شده؛ برگزاری جلسات هماهنگی با واحدهای بهره‌برداری؛ تدوین و بازنگری دستورالعمل‌های موردنیاز؛ پیش‌بینی صحیح استاندارد مصارف نسوز؛ تشکیل جلسات آنالیز حوادث جهت بهبود فرایند؛ طراحی و تست مواد نسوز جدید و کنترل فعالیت‌های اجرایی نسوز طبق دستورالعمل‌های کاری؛ تدوین شرایط خصوصی قرارداد تأمین نسوز.

 

همکاری بی‌وقفه، اتکا به دانش فنی، تولید محصولات کیفی داخلی و بهینه‌سازی روش‌های نسوزکاری

در این زمینه، محسن زمانی، رئیس تعمیرات نسوز سایر نواحی تصریح کرد: دست‌یابی به کمترین مصرف میزان نسوز حاصل همکاری بی‌وقفه کلیه نواحی بهره‌بردار شرکت فولاد مبارکه و اتکا به دانش فنی و تولید محصولات کیفی داخلی و بهینه‌سازی روش‌های نسوزکاری بوده است.

غلامرضا کمالی مدیر مرکز تعمیرات نسوز فولاد مبارکه در پایان، کسب این موفقیت بزرگ را که در حد و اندازه‌های جهانی است به مدیریت و کارکنان پرتلاش شرکت تبریک گفت و در همین زمینه از همکاری و حمایت واحدهای مختلف بهره‌برداری، خرید، واحدهای پشتیبانی و پیمانکاران واحد نسوز قدردانی کرد و گفت: با توجه به اینکه کاهش مصارف مواد به‌ویژه مواد نسوز در قیمت تمام‌شده محصول نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، امیدواریم این روند همچنان ادامه یابد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه