English

بومی‌سازی موفقیت‌آمیز سیستم اندازه‌گیری عرض ورق در خط قلع‌اندود فولاد مبارکه

سیستم اندازه‌گیری عرض ورق خط قلع‌اندود فولاد مبارکه که به دست متخصصان داخلی بومی‌سازی شده بود با موفقیت نصب شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

بومی‌سازی موفقیت‌آمیز سیستم اندازه‌گیری عرض ورق در خط قلع‌اندود فولاد مبارکه

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان ، مدیر محصولات پوشش‌دار ناحیه نورد سرد، ضمن تأیید این خبر، در خصوص مزایای بومی‌سازی این تجهیز گفت: بهره‌برداری از سیستم جدید، علاوه بر به حداقل رساندن مغایرت عرض در ورق تولیدی، امکان ساده‌سازی شبکه کنترلی، تأمین راحت قطعات یدکی، رفع عیب سریع و نهایتاً دقت بیشتر تجهیز و خرابی کمتر را به همراه داشته است.

محسن زارع با اشاره به اینکه دستگاه عرض‌سنج یکی از تجهیزات اصلی و مهم خط تولید ورق قلع‌اندود است و به دلیل نیاز به دقت و سرعت عمل زیاد، از تجهیزات خاص و حساس بهره می‌برد، ادامه داد: دستگاه عرض‌سنج قبلی به‌علت حساسیت زیادی که به لرزش ورق و نورهای محیطی خصوصاً در هنگام شب و روشن شدن چراغ‌ها داشت، با خطاهای اندازه‌گیری زیادی همراه بود؛ به‌طوری‌که اعداد دستگاه قابل‌اعتماد نبود و به‌ناچار به‌صورت مداوم صحت عملکرد آن باید مورد بررسی قرار می‌گرفت. ضمن اینکه به علت طراحی نامناسب بدنه دائماً دچار شکستگی و خرابی مکرر می‌شد که افزایش نفر ساعت تعمیرات و توقف بعضاً طولانی‌مدت تجهیز را به همراه داشت.

وی با بیان اینکه عوامل زیادی باعث شد عزم همکاران برای اجرای این پروژه و حل مشکلات جزم شود، گفت: خرابی دوربین‌ها و سیستم پردازش و قیمت زیاد این تجهیزات و عدم تهیه راحت قطعات یدکی آن به علت خاص بودن و قدیمی بودن باعث شد این سیستم به‌طور کامل از مدار خارج گردد و حجم زیادی از ورق‌های تولیدی به علت مغایرت عرض و افت کیفیت، درجه ۲ و قراضه گردند.

بدین منظور با بررسی مشکلات سیستم قبلی و تحلیل خرابی‌ها، تصمیمات لازم جهت بهینه‌سازی و بومی‌سازی سیستم اتخاذ گردید. به‌دلیل اهمیت این تجهیز در فرایند تولید ورق قلع‌اندود، با تلاش تیم تعمیرات برق و اتوماسیون واحد و حمایت مدیریت محترم ناحیه و همکاری شرکت دانش‌بنیان درصا و واحد بومی‌سازی، این مهم در کمتر از شش ماه طراحی و نصب گردید.

مصطفی ناجی، رئیس واحد قلع‌اندود و برش نیز در همین زمینه اظهار داشت: این دستگاه هوشمند عرض‌سنج با استفاده از دوربین‌های صنعتی مخصوص از سطح ورق با سرعت و کیفیت زیادی تصویربرداری می‌نماید و با استفاده از الگوریتم‌های بینایی ماشین و پردازش تصویر عرض ورق را با دقت بسیار بالا اندازه‌گیری می‌کند. الگوریتم اسکن، داده‌برداری و سنجش عرض به‌گونه‌ای طراحی و پیاده‌سازی شده که علاوه بر نمایش لحظه‌ای مقدار عرض ورق در صفحه اصلی نرم‌افزار واسط کاربری و ارسال عدد عرض از طریق PLC، اطلاعات به‌دست‌آمده در پایگاه داده دستگاه نیز ذخیره می‌گردد تا در هرزمانی قابل‌دسترسی و گزارش‌گیری باشد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد نرم‌افزاری ذکرشده، استفاده از سخت‌افزار مناسب و قابل‌دسترس و بدنه بسیار مقاوم در مقابل ضربه‌های مکانیکی و آلودگی‌های محیطی در انجام این پروژه صنعتی نقش بسیار مهم و قابل‌توجهی داشته است.

در همین زمینه نادر وزیری، کارشناس تعمیرات برق، نیز با بیان اینکه با توجه به ماهیت خط قلع‌اندود و امکان تغییر عرض ورق بعد از تجهیز تنشن لولر، دو دستگاه عرض‌سنج مطابق مشخصات ذکرشده یکی بعد از ساید تریمر و دیگری بعد از تنشن لولر نصب گردید، تصریح کرد: از دیگر توانمندی‌ها و قابلیت‌های این دستگاه می‌توان به عدم نیاز به کالیبره مداوم، کاهش قابل‌توجه نفر ساعت تعمیرات جهت سرویس و نگهداری دستگاه، هوشمند بودن دستگاه، امکان تشخیص و اصلاح خودکار خطا توسط دستگاه، قیمت بسیار پایین آن در مقایسه با نمونه‌های خارجی و... اشاره کرد.

رئیس واحد قلع‌اندود و برش در پایان از حمایت‌های مدیریت ناحیه نورد سرد و تلاش کارکنان تعمیرات برق و اتوماسیون واحد، قطعات یدکی، دفتر فنی، واحد بومی‌سازی، شرکت دانش‌بنیان درصا و سایر همکاران که در تحقق این امر مهم ایفای نقش نمودند، تشکر و قدردانی کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه