English

یک کارشناس جهان عرب در گفت و گو با خبرگزاری موج:

طوفان الاقصی اسرائیل را به منفورترین بازیگر جهان تبدیل کرد/تعویق عادی سازی روابط با عربستان متأثر از مقاومت فلسطین

یک کارشناس حوزه جهان عرب با اشاره به آثار طوفان الاقصی بر جغرافیای خاورمیانه گفت: حمله حماس موجب شد تا عادی سازی روابط با عربستان تا مدت طولانی به تعویق بیفتد. همچنین این نبرد رژیم صهیونیستی را به منفورترین بازیگر جهان تبدیل کرد.

طوفان الاقصی اسرائیل را به منفورترین بازیگر جهان تبدیل کرد/تعویق عادی سازی روابط با عربستان متأثر از مقاومت فلسطین

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل جهان عرب، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره روند جنگ در نوار غزه گفت: عملیات طوفان الاقصی که از 7 اکتبر شروع شد و بیش از 160 روز از آن میگذارد، یک حادثه استراتژیک در تاریخ مبارزات ملت فلسطین علیه اسرائیل تلقی میشود. در این مدت ارتش رژیم صهیونیستی در عرصه نظامی هنوز نتوانسته یک دستاورد میدانی برای تغییر موازنه قدرت به نفع خود کسب کند با این اینکه مردم غزه آسیب جدی دیدند. نزدیک 32 هزار شهید و 72 هزار مجروح و تخریب زیرساختهای نوار غزه بخشی از نتایج حمله این رژیم است، اما اثرات مقاومت ملت فلسطین در طول این مدت نشان داد که شرایط در بعد منطقه ای و بین المللی در دو حوزه سیاسی و میدانی به ضرر اسرائیل در حال تغییر است.

وی ادامه داد: در بعد سیاسی، امروز اسرائیل به منفورترین بازیگر در جهان تبدیل شده است. در سراسر دنیا تظاهرات گستردهای علیه این رژیم در واکنش به نسل کشی غزه برگزار شد و این موج نفرت حتی در میان کشورهای غربی مثل آمریکا، انگلیس و فرانسه همچنان ادامه دارد. این مسئله نشان از انزوای سیاسی اسرائیل است. 

هانی زاده خاطر نشان کرد: در بعد منطقه ای عربستان که تا قبل از 7 اکتبر قرار بود وارد رابطه علنی با اسرائیل شود، اکنون نظرش را تغییر داده است. عادی سازی روابط میان ریاض و تل آویو به تعویق افتاد و مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا این شرایط ترمیم شود. در حال حاضر عربستان اصراری به برقراری این رابطه ندارد. زیرا مقامات این کشور با فشار افکار عمومی روبرو هستند. اما نکته مهم اینکه در نهایت عادی سازی صورت میگیرد اما آن برهه زمانی، امروز نیست.

این تحلیلگر جهان عرب افزود: در عرصه های میدانی اسرائیل آسیب جدی دیده است. گزارش ها نشان می دهد 2 هزار کشته و 7 هزار مجروح در ارتش این رژیم وجود دارد که در تاریخ جنگهای اسرائیل با اعراب چنین آماری بی سابقه است. همچنین 800 تانک مرکاوا در این مدت منهدم شدند. افزون بر این، رژیم صهیونیستی با آوارگی یک میلیون شهروندش از مناطق شمالی و جنوبی روبرو است. این گزارش ها نشان می دهد طوفان الاقصی یک زلزله بود که اسرائیل را تکان داد و موجب تغییرات ژئوپلتیک منطقه ای شد. 

وی در ادامه در پاسخ به اینکه این آمار با ارقام رسانه های عبری که تعداد آوارگان را 250 هزار نفر و تعداد کشته شدگان ارتش را حدود 600 تن اعلام میکنند تفاوت زیادی دارد، گفت: علیرغم آنکه رسانه های اسرائیل آزادی دارند اما در حال حاضر سانسور شدیدی را تجربه می کنند. زیرا بخش اطلاع رسانی ارتش اسرائیل به دلیل شرایط جنگی، ارقام واقعی را منتشر نمیکند. اما اعدادی که رسانه های منطقه ای مثلاً رسانه های مصری و اردنی ارائه می دهند بسیار بیشتر از آن چیزی است که اسرائیلی ها بیان میکنند. 

هانی زاده تأکید کرد: فشردگی جمعیت در مناطق شمالی اراضی اشغالی از جمله منطقه الجلیل بالاست و 250 هزار آوارهای که رسانه های عبری بدان اشاره کردند فقط مربوط به این منطقه است و آنها آوارگان مناطق جنوبی را لحاظ نکردند. به اضافه اینکه شهرهای دیگر مثل تلآویو و حیفا هم آوارگانی دارد که به خاطر ترس از موشکهای حشدالعشبی عراق، حزب الله،  انصار الله یمن جابهجا میشوند. زیرا اسرائیل یک منطقه کوچک و آسیبپذیر است که عمق استراتژیک ندارد.

این کارشناس حوزه خاورمیانه در پاسخ به اینکه چرا گفته می شود ارتش اسرائیل تاکنون در نوار غزه دستاورد نظامی نداشته است، بیان کرد: اسرائیل 600 هواپیما فوق مدرن دارد که قادر است با آنها نوار غزه را بمباران کند و باعث تخریب شود؛ اما آیا ارتش اسرائیل جدای از اینکار، قادر به ماندن و حضور فیزیکی زمینی در این منطقه است؟! خیر، زیرا واقعیت این است که حضور نظامیان اسرائیلی در نوار غزه هزینه سنگینی دارد که این رژیم توان پرداخت آن را ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه