English

زارع:

سوابق هر وسیله نقلیه قبل از خرید مشخص خواهد بود/صداوسیما مکلف به تدوین آیین‌نامه تخلفات پلت‌فرم‌های انتشار، صوت و تصویر فراگیر

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: طبق مصوبه امروز این کمیسیون امکان استعلام برخط اطلاعات و سوابق وسایل نقلیه موتوری برای پلتفرم‌های بخش خصوصی فراهم می‌شود که بر اساس آن هر فردی که قصد خرید وسیله نقلیه دارد از سوابق آن اطلاع پیدا خواهد کرد.

سوابق هر وسیله نقلیه قبل از خرید مشخص خواهد بود/صداوسیما مکلف به تدوین آیین‌نامه تخلفات پلت‌فرم‌های انتشار، صوت و تصویر فراگیر

به گزارش خبرگزاری موج، رحیم زارع در توضیح آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲، گفت: به منظور ایمن سازی معاملات خودرو، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشور، بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های خودروساز و سایر دستگاه‌های اجرایی دارای اطلاعات راجع به وسایل نقلیه موتوری مکلف شدند با همکاری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری امکان استعلام برخط اطلاعات و سوابق وسایل نقلیه موتوری از قبیل اطلاعات مالکیت، اعمال حقوقی انجام شده راجع به وسیله نقلیه، سابقه تصادفات و معاینه فنی و همچنین اطلاعات و سوابق اشخاص از قبیل احراز هویت و اهلیت متعاملین را از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات موضوع ماده ۷ قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی و مشمول به رضایت طرفین معامله با رعایت محرمانگی و حفظ حریم خصوصی اشخاص برای پلتفرم‌های بخش خصوصی فراهم کند.

وی ادامه داد: یعنی کسی که می‌خواهد یک وسیله نقلیه بخرد می‌داند که هم خریدار و هم فروشنده تمام اطلاعات وسیله نقلیه را از قبل دارند و اگر تصادفی شده و یا حق بیمه چقدر پرداخت کرده را همه در جریان قرار می‌گیرند. این سامانه برای ایمن سازی معاملات خودرو است.

سخنگوی کمسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ درباره مصوبه دیگر این کمیسیون گفت: مصوبه این کمیسیون درباره برگزاری مزایدات قوه قضاییه در سامانه ستاد بود که همانند دولت شد که ۱۰ درصد تضمین را بگیرند تا کسانی که در مزایده شرکت می‌کنند به صورت واقعی شرکت کنند و از ورود افرادی که جعلی شرکت می‌کردند و تضمین نمی‌دانند، جلوگیری شده و معاملات شفاف باشد.

 

عموم اشخاص باید به اطلاعات معاملات املاک ثبت شده در استعلامات بعدی دسترسی داشته باشند

زارع همچنین اظهار کرد: طبق مصوبه دیگر این کمیسیون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه موظف شدند امکان ثبت تمامی اسناد قابل ثبت در دفاتر اسناد رسمی و ارائه خدمات قضایی قابل برون‌سپاری از قبیل خدمات قابل ارائه توسط دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی را برای عموم اشخاص از طریق پلت‌فرم‌های بخش خصوصی دارای مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت آنی، غیرحضوری و خود کاربری و در بستر مرکز تبادل اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات ایران)، موضوع ماده هفت قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی فراهم کند. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است معاملات ناقل حقوق راجع به اموال غیرمنقول ثبت شده توسط سکوها را در استعلامات بعدی منعکس کنند. اسناد ثبت شده توسط سکوهای موضوع این بند می‌بایست به تایید یکی از سردفتران رسمی اسناد رسمی برسد.

وی ادامه داد: در مصوبه دیگری با هدف حمایت از اقتصاد گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی، صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی به صندوق توسعه گردشگری تغییر نام پیدا کند. اصلاحات اساسنامه جدید بر پایه ماموریت محوله توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان برنامه و بودجه کشور ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

سخنگوی کمسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: در راستای اجرای ماده ۶۶ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی شهریه‌بگیر مجاز نیستند که به دلیل عدم پرداخت هزینه شهریه از ثبت نام، شرکت در امتحان و یا ارائه مدرک تحصیلی به مشمولان این ماده خودداری کنند.

زارع اضافه کرد: به دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری اجازه داده شد با تصویب هیات امنای آنها در سقف درآمد اختصاصی تسهیلات دریافت کنند تا این تسهیلات را برای تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه با اولویت ساخت، خرید و تکمیل خوابگاه‌های متاهلین و خرید تجهیزات آزمایشگاهی هزینه کند. اوراقی که توسط دانشگاه‌ها منتشر می‌شود درباره ساخت و تجهیز خوابگاه‌های متاهلین و ارائه خدمات آزمایشگاهی باید هزینه شود.

سخنگوی کمسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ درباره مصوبه این کمیسیون برای پرداخت وام‌های شهریه دانشجویی گفت: باز پرداخت وام‌های شهریه دانشجویی که از سال ۸۵ تا ۱۴۰۱ بود، مجددا صرف پرداخت وام به دانشجویان و موضوعات رفاهی دانشجویان می‌شود که افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در اولویت قرار دارند. همچنین امور پژوهشی شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات انتفاعی در صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در راستای حل مسائل مشکلات همان شرکت‌ها هزینه می‌شود که در حوزه تحصیلات تکمیلی، دکتری و پسا دکتری هزینه می‌شود.

 

صداوسیما مکلف به تدوین آیین‌نامه تخلفات پلت‌فرم‌های انتشار، صوت و تصویر فراگیر

وی همچنین اظهار کرد: شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی مکلف شدند یک درصد بودجه هزینه‌ای خود را برای ارتقاء تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی و توسعه سواد رسانه‌ای اختصاص دهد. صداوسیما نیز در راستای نظارت بر صوت و تصویر فراگیر مکلف شد حداکثر ظرف یک ماه پس از تصویب قانون بودجه ۱۴۰۲ آیین‌نامه تخلفات پلت‌فرم‌های انتشار، صوت و تصویر فراگیر را تدوین کند و حداکثر ظرف سه ماه پس از تصویب بودجه سال ۱۴۰۲، لایحه تشکیل سازمان تنظیم مقررات، صوت و تصویر فراگیر را برای تصویب به دولت و مجلس شورای اسلامی آماده کرده و بفرستد.

سخنگوی کمسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت که مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان از محل تامین خسارت‌های بدنی جهت تامین کسری اعتبارات دیه محکومان معسر، جریمه‌های غیرنقد ناشی از تصادفات و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت زنان معسر و مواردی که پرداخت دیه برعهده بیت‌المال است، هزینه شود. البته با اولویت خسارت ناشی از تصادفات این ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف شد از ابتدای ۱۴۰۲ سامانه تعویض پلاک انواع خودرو و موتورسیکلت را به نحوی ایجاد کند که تمامی مراحل نقل و انتقال مالکیت به صورت برخط انجام شود و مراجعه حضوری اشخاص صرفا برای احراز هویت فرد باشد؛ برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی واقع در خارج از محدوده شهرها و تامین زیرساخت‌های این مناطق شورای برنامه ریزی و توسعه استان‌ها مکلف شدند از محل مالیات بر ارزش افزوده سهم این مناطق را براساس جمعیت ساکن تعیین کرده و صرف محرومیت‌زدایی و بهسازی همان مناطق شود.

وی اظهار کرد: تخلفات و جریمه‌های رانندگی براساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی، فرماندهی انتظامی از طریق پیامک به مالکان خودرو در سال آینده باید اعلام شود؛ همچنین به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده شد حسب ضرورت، زمین‌ها و املاک در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن در حریم و محدوده هریک از شهرها را به موضوع بازآفرینی بافت‌های فرسوده و حاشیه شهرها اختصاص دهد.

وی بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی مجاز شد از طریق مشارکت سرمایه‌ گذاران بخش غیردولتی، اخذ عوارض در کلیه آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها را به صورت الکترونیکی عملیاتی کند. همچنین اخذ هرگونه تعرفه و عوارض صادراتی و الزام به پیمان سپاری ارزی و تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات در خصوص صادرات صنایع دستی و محصولات باغی به جز میزان ارزش مواد اولیه مصرف شده ممنوع شد. بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف شد تا ۱۰۰ درصد هزینه شهریه یک مقطع کلیه دانشجویان شاهد و ایثارگر شامل همسر و فرزندان شهدا و آزادگان و همسر و فرزندان آنها را تامین و پرداخت کند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که تا روز پنج‌شنبه هفته جاری بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق به اتمام برسد و در نهایت در روز یکشنبه هفته آینده بارگذاری شود و از نیمه دوم دهه اول اسفندماه جلسات صحن علنی برای بررسی جزییات آغاز شود.

بیشتر بخوانید:

تورم سال 1402 به سیاست های کمیسیون تلفیق بودجه بستگی دارد

خودرو همچنان در بورس می‌ماند/ برای رفتن به خارج از کشور باید ۲۰ درصد عوارض بیشتر پرداخت کنید

انتظام بخشی به شرکت‌های دارای مالکیت عمومی در کمیسیون تلفیق تصویب شد

مشاغل پزشکی مکلف به استفاده از پایانه فروشگاهی شدند

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه