English

طاهری در گفت وگو با خبرگزاری موج:

برخی در داخل کشور با تأکید بر دو کلیدواژه اصلی "عدم فرصت سوزی" و "جلوگیری از مقصرسازی ایران" درحال کمک به مذاکره با آمریکا هستند!

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: بازگشت آمریکا به برجام زمانی امکان پذیر است که این کشور همه تحریم ها را لغو کرده باشد.

برخی در داخل کشور با تأکید بر دو کلیدواژه اصلی "عدم فرصت سوزی" و "جلوگیری از مقصرسازی ایران" درحال کمک به مذاکره با آمریکا هستند!

مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، با اشاره به مذاکره مستقیم و یا غیرمستقیم ایران با آمریکا، اظهار داشت: بازگشت آمریکا به برجام زمانی امکان پذیر است که این کشور همه تحریم ها را لغو کرده باشد و ایران با راستی آزمایی آن نسبت به انتفاع اقتصادی از برجام اطمینان حاصل کند. بر این اساس، سیاست "حرف قطعی" جمهوری اسلامی ایران در مرحله پیش از بازگشت به برجام دارای سه رکن اصلی است.

وی با اشاره به این سه رکن اصلی ادامه داد: مطابق این سیاست ها به لحاظ زمانی، ابتدا آمریکا باید اقدام به رفع تحریم ها نماید،  به لحاظ محتوایی، رفع تحریم ها باید شامل همه تحریم ها و به ویژه سایر تحریم هایی باشد که از ابتدای دولت ترامپ به هر نحو علیه ایران وضع شده است و سومین رکن به لحاظ فرآیندی است یعنی ایران برای اطمینان از رفع عملی و مؤثر تحریم ها باید اقدام به راستی آزمایی اقدامات آمریکا کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی گفت: ارزیابی نشست وین نشان میدهد آمریکا و اروپا درحال طراحی و پیاده سازی روندی هستند که علیرغم تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر عدم تخطی از سیاست حرف قطعی، تیم مذاکره کننده ایران را وادار به عقب نشینی از هر سه رکن اصلی این سیاست کنند. بر اساس این طراحی، بازگشت همزمان و موازی دو طرف جایگزین بازگشت اول آمریکا به برجام میشود؛ ایران به جای رفع همه تحریم ها به رفع بخشی از تحریم ها رضایت بدهد و در نهایت، راستی آزمایی واقعی تبدیل به مجموعه اقدامات نمادین و صوری در یک بازه زمانی کوتاه مدت شود.

بیشتر بخوانید:

دولت حیثیت ۸ ساله خود را برای برجام گذاشت/ مذاکره با آمریکا قابل انجام نیست

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سخنان رئیس هیئت ایرانی در کمیسیون مشترک برجام پس از نشست وین درباره ضرورت "رفع همه تحریم ها" پسندیده بود ولی اظهارات ایشان مبنی بر "بازگشت تک مرحله ای"  به برجام و "راستی آزمایی سریع و راحت" ابهاماتی را در این خصوص ایجاد کرده است. بررسی واکنش آمریکا و اروپا به دور اول نشست وین نیز نشان میدهد برآوردی در میان کشورهای غربی درحال شکل گیری است که ایران به نوعی بازگشت همزمان به برجام و راستی آزمایی صوری را پذیرفته و اکنون باید ایران را برای پذیرش رفع بخشی از تحریم ها تحت فشار سیاسی و رسانه ای قرار داد. به عنوان نمونه، وزارت خارجه آمریکا در واکنش به نتایج دور اول گفتگوها اعلام کرد که اگر چه نشانه هایی از جدیت ایران برای بازگشت به برجام وجود دارد ولی قطعاً کافی نیست. اگر ایران بر موضع رفع همه تحریم ها پافشاری کند، مذاکرات به بن بست کشیده خواهد شد.

طاهری در پایان خاطرنشان کرد: برخی نیز در داخل کشور با تأکید بر دو کلیدواژه اصلی "عدم فرصت سوزی" و "جلوگیری از مقصرسازی ایران" درحال کمک به این کارزار هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه