English

حجت الاسلام محبی د ر نشست مشترک با فعالان کارگری:

ایستادن در صف های طولانی و دادن سبدهای معیشتی خلاف کرامت و شان کارگر و تمام اقشار در کشور است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت:ایستادن در صف های طولانی و دادن سبدهای معیشتی به نحوی که تاکنون انجام شده خلاف کرامت و شان کارگر و تمام اقشار در کشور است.

ایستادن در صف های طولانی و دادن سبدهای معیشتی خلاف کرامت و شان کارگر و تمام اقشار در کشور است

به گزارش خبرگزاری موج، نشست مشترک ستاد امر به معروف و نهی از منکر با فعالان کارگری عصر دیروز با حضور حجت الاسلام جلیل محبی دبیر ستاد امر به معروف، حسین حبیبی دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران، ناصر چمنی رئیس کانون عالی انجمن صنفی کارگری ایران و تنی چند از دیگر فعالان کارگری به همراه معاونین ستاد امر به معروف و نهی از منکر در محل این ستاد برگزار شد.

*هیچ نسبتی میان دستمزد کارگران و حداقل درآمد لازم برای زندگی وجود ندارد

حسین حبیبی، دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار در این نشست ضمن ابراز نگرانی درباره بی توجهی مسئولان نسبت به حقوق و دستمزد کارگران طی سالهای اخیر گفت: دو سوم از جمعیت کشور را جامعه کارگری تشکیل می دهد؛ جامعه رسمی کارگری ما حدود 43 میلیون نفر است و 6 میلیون نفر از کارگران هم فاقد شناسنامه هستند و در کارگاه های زیرزمینی مشغول به کارند. با اینحال در طی سالهای اخیر قانون کار اجرا نشده و کسی در صدد دادن حق قشر کارگر بر نیامده است.

وی افزود: مسئولان افزایش نرخ تورم و مسائل اقتصادی دیگر را بهانه برای عدم پرداخت حقوق کارگران قرار می دهند. سوال ما این است که این افزایش قیمت های و افزایش نرخ تورمی که امروز داریم هم به خاطر افزایش دستمزد کارگران است؟ امروز هیچ نسبتی میان دستمزد کارگران و حداقل درآمد لازم برای زندگی وجود ندارد.

حبیبی در پایان خواستار پیگیری ستاد امر به معروف و نهی از منکر به منظور پیگیری حقوق جامعه کارگری شد و آن را در چارچوب مطالبه گری از مسئولان و امر به معروف آنها دانست.

* در کشور هیچ کس حامی جامعه کارگری نیست

همچنین ناصر چمنی، رئیس کانون عالی انجمن صنفی کارگری کشور در این نشست گفت:  ما احساس می کنیم در کشور هیچ کس حامی جامعه کارگری نیست. قانون کاری هم که داریم هیچ اثرگذاری در گرفتن حق و حقوق کارگران ندارد و جامعه کارگری از آن هیچ استفاده ای نمی کند.الان زمانی است که باید از شعارها فاصله بگیریم و عملیاتی تر وارد این مسائل شویم.

وی افزود: در حال حاضر وضع جامعه کارگری خوب نیست. بهترین کمک ستاد امر به معروف این است که به ماجرا ورود کرده و از جامعه کارگری حمایت حقوقی کند. یک کمیته با مشارکت ستاد امر به معروف تشکیل دهیم و از این طریق حقوق کارگران را از نهاد ها و سازمان های مربوطه پیگیری کنیم. جامعه ای که فقیر باشد امر به معروف و نهی از منکر به درد آن نمی خورد و این یک واقعیت است.

*باید کرامت کارگران حفظ شود

پس از ارائه نظرات نمایندگان جامعه کارگری، حجت الاسلام محبی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور اظهار داشت: مشکلات اخیر جامعه کارگری را تا حد توان در ستاد امر به معروف پیگیری خواهیم کرد و تلاش می کنیم که مطالبات را به گوش مراجع قضایی برسانیم. امروز علاوه بر پیگیری مطالبات معیشتی باید تلاش کنیم که کرامت کارگران نیز حفظ شود. مثلا ایستادن در صف های طولانی و دادن سبدهای معیشتی به نحوی که تاکنون انجام شده خلاف کرامت و شان کارگر و تمام اقشار در کشور است.

وی افزود: قانون کار هم با توجه به مطالبی که مطرح شد باید اصلاح شود. نقاط مبهم در قانون کار فعلی که باعث تفسیرهای معوج شده را بررسی کنید و پیشنهاد بیاورید که به چه شکل می توان این قانون را اصلاح کرد تا بحث اصلاح قانون کار را نیز در دستور کار بگذاریم تا ابهامات آن برطرف شود و برای جامعه کارگری قابل استفاده باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی