English

محسن ایزدخواه در گفتگو با خبرگزاری موج؛

فشار تورم ناشی از بودجه ۱۴۰۰ به دهک های پایین جامعه / خانواده ها بدون رفاه اجتماعی زندگی می کنند

مشاور وزیر کار و رفاه اجتماعی اسبق گفت: تورم ناشی از بودجه ۱۴۰۰ به دهک های پایین جامعه و کسانی که حقوق ثابت دارند وارد می شود، در حال حاضر بسیاری از مردم زیر خط فقر هستند و حتی آنهایی که با چند شغل درآمد بیشتری دارند رفاه اجتماعی ندارند.

فشار تورم ناشی از بودجه ۱۴۰۰ به دهک های پایین جامعه / خانواده ها بدون رفاه اجتماعی زندگی می کنند

مشاور وزیر کار و رفاه اجتماعی اسبق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بودجه بندی سال ۱۴۰۰ هم یک شوک اقتصادی به جامعه وارد می کند، گفت: فشار تورم ناشی از بودجه ۱۴۰۰ به دهک های پایین جامعه و کسانی که حقوق ثابت دارند وارد می شود. در حال حاضر بسیاری از مردم زیر خط فقر هستند و حتی آنهایی که با چند شغل درآمد بیشتری دارند رفاه اجتماعی ندارند.

محسن ایزدخواه  با بیان اینکه در سال آینده انتخابات ریاست جمهوری را هم در پیش داریم و احتمال افزیش فشار اقتصادی در یک برهه زمانی بر مردم بیشتر می شود، افزود: در حال حاضر پیش بینی می شود که اگر با همین برنامه کنونی کشور پیش برود در چهار ماه اول سال آینده شرایط اقتصادی بسیار بدتر خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر دولت روی مذاکرات و افزایش صادرات برنامه ریزی کرده اما تا یکسال زمان نیاز است که نتیجه حاصل شود، گفت: بنابراین در طول سال ۱۴۰۰ احتمال رشد قیمت ها دوباره وجود دارد، مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتند که تاکنون نشانه ها برخلاف این مساله بوده است.

ایزدخواه با بیان اینکه ممکن است دولت بتواند با اجرای سیاست های همچون حذف صفر از پول ملی تا چند وقت تورم را به تعویق بی اندازد اما بسیار کوتاه مدت است، گفت: باید توجه داشت که حقوق کارگران با رشد تورم هیچگونه تناسبی ندارد، از طرف دیگر در حال حاضر دولت نرخ تورم را بسیار کمتر از واقعیت اعلام می کند.

او با اشاره به اینکه پایه حقوق یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی برای قشار کارگر پاسخگوی هزینه ها نیست، اظهار کرد: در حال حاضر خط فقر در تهران ۱۰ میلیون تومان است ولی در تهران افرادی هستند که با حقوق ۳ میلیون تومان هم زندگی می کنند.

فقر مطلق و فقر نسبی

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت باید رویکرد خود را تغییر دهد، اظهار کرد: مهم نیست که خط فقر روی چه مبلغی است، در شرایط کنونی باید فقر مطلق و فقر نسبی را در نظر گرفت؛ وقتی فردی مجبور است دو یا سه شغل داشته باشد تا بتواند هزینه‌های زندگی خود را پرداخت کند، دیگر هیچگونه رفاهی ندارد. از طرف دیگر یک فرد تا چند سال می تواند چند شغله کار کند تا مثلا ۸ میلیون تومان درآمد داشته باشد تا بتواند هزینه هایش را پرداخت کند؟

او افزود: حتی زن و شوهری ممکن است به دلیل اینکه هر دو شاغل هستند در لبه خط فقر باشند و بتوانند هزینه های خود را پرداخت کنند، اما آنها فاکتورهای رفاه اجتماعی را نخواهند داشت و این روند در ادامه به افزایش افسردی و پیری زدورس در جامعه می انجامد.

۶.۷ درصد میزان سطح تحصیلات کاهش یافته است

مشاور وزیر کار و رفاه اجتماعی اسبق درباره اثرات منفی شرایط بد اقتصادی در جامعه گفت: در شرایط کنونی اتفاقاتی که در اقتصاد کشور رخ داده باعث شده بسیاری از جوانان آینده ای برای خود متصور نباشند و این مساله آسیب های اجتماعی زیادی در پی خواهد داشت.

ایزدخواه با تاکید بر اینکه در ۱۰ سال اخیر نسبت به ۱۰ سال قبل آن ۶.۷ درصد میزان سطح تحصیلات کاهش یافته است، گفت: زیرا جونان انگیزه ای برای ادامه تحصل ندارند و این یک فاکتور منفی برای حرکت در مسیر توسعه است.

بسته های معیشتی، مُسکنی به دهک های پایین جامعه

او با اشاره به اینکه بسته های معیشتی هم بیشتر مُسکنی به دهک های پایین جامعه است، تاکید کرد: هرچند در شرایط کرونایی کنونی پرداخت بسته های معیشتی لازم است اما در ادامه اگر به صورت عادت بشود می تواند دوباره منجر به بی انگیزگی در اقشار ضعیف جامعه شود و آینده شغلی آنها را به خطر بی اندازد، به همین دلیل دولت باید به فکر درمان این مساله به صورت ریشه ای باشد و باید فاکتورهای اثرگذاری همچون افزایش تولید، ترمیم روابط بین الملل و ... را اصلاح کند.

میزان مصرف کالا در ایران بیش از تولید

مشاور وزیر کار و رفاه اجتماعی اسبق همچنین با بیان اینکه باید مشکلات فرهنگی برطرف شود، گفت: مردم ایران آینده نگر نیستند و هنوز مصرف گرایی در برخی خانواده ها رواج دارد، در واقع امروزه در همه خانه های ایرانی وسایلی وجود دارد که شاید اصلا از آن استفاده نکنند یا اینکه برخی فقط به دنبال انباشت ثروت هستند، در حالی که استفاده چندانی از ثروتشان نمی برند. بنابراین به طور کلی میزان مصرف کالا در ایران بیش از تولید هست و باید اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در سال جاری میزان افزایش حقوق کارگران ۲۵ درصد بود در حالی که آمار تورم در کشور حدود دو برابر این افزایش حقوق بود و این مساله باعث نگرانی مردم و کارشناسان اقتصادی درباره سلامت جامعه در آینده شده است، زیرا از یک سو هزینه ها بالا رفته که این موضوع به افزایش بزهکاری در جامعه دامن می زند و از طرف دیگر جوانان انگیزه خود را برای برنامه ریزی و حرکت در مسیر تکامل را نادیده گرفته اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    مگه الان رفاه داریم؟ فقط حقوقمان صرف اجاره خانه و یه بخور و نمیر میشه!

  • ناشناس

    زندگی نمی‌کند.به بدترین شکل ممکن با زجر کشته میشود

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه