English

سیدافقهی در گفتگو با خبرگزاری موج:

در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه ایران راه حل جایگزین دارد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: در صورت توافق همه اعضای حاضر در برجام و فعال شدن مکانیسم ماشه ، ایران نیز دست و پا بسته نخواهد بود زیرا می تواند به راحتی از برجام خارج شود .

در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه ایران راه حل جایگزین دارد

سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، با اشاره به طرح مجدد فعالسازی مکانیسم ماشه، اظهار داشت: بحث فعال کردن مکانیسم ماشه در دنیا در حال حاضر به یک مناقشه حقوقی تبدیل شده است چرا که برخی از حقوقدان ها معتقدند حالا که آمریکا به صورت یک جانبه از برجام خارج شده است دیگر نمی تواند مکانیسم ماشه را فعال کند زیرا دیگر عضو برجام نیست.

وی ادامه داد: فعالسازی مکانیسم ماشه مشروعیت حقوقی ندارد، زیرا آمریکا عضوی از برجام و ضمیمه قطعنامه 2231 نیست و نمی‌تواند از ظرفیت‌های مکانیسم ماشه استفاده کند و البته این موضوع هم دستاورد سیاسی برای آمریکایی‌ها در پی نخواهد داشت.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: فعال کردن مکانیسم ماشه نیاز به همراه کردن اعضای برجام دارد ممکن است که عضوی بخواهد این مکانیسم را فعال کند و باید برای انجام این کار ادعایی را داشته باشد مبنی بر اینکه یک نقض اساسی و فاحش از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است در صورتی که کشورمان به شهادت گزارش های آژانس انرژی اتمی تعهدات خود را در برجام به صورت کامل انجام داده و این هم به اثابت رسیده است.

سیدافقهی تصریح کرد: برخی دیگر از حقوقدان ها معتقدند مکانیسم ماشه در صورتی فعال خواهد شد که دیگر اعضای برجام نیزدرخواست فعال شدن این مکانیسم را به شورای امنیت سازمان ملل داده باشند.در صورتی که برخی از کشورها مثل چین و روسیه هنوز ارتباط های استراتژیک خود با ایران را حفظ کرده اند. 

کارشناس مسائل بین الملل گفت: البته باید این را هم در نظر اشته باشیم که در صورت توافق همه اعضای حاضر در برجام و فعال شدن مکانیسم ماشه ، ایران نیز دست و پا بسته نخواهد بود زیرا می تواند به راحتی از برجام خارج شود و اورانیوم را تا 20 درصد غنی کند. شاید این نکته باعث شود که طرفین برجام  از فعال کردن مکانیسم ماشه خودداری کنند.

سید افقهی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین طرح مجدد فعالسازی مکانیسم ماشه هیچ دستاوردی برای آمریکا در پی نخواهد داشت و از لحاظ سیاسی هم این ماجرا پیش نخواهد رفت چرا که اگر کسی بخواهد مکانیسم ماشه را فعال کند چیزی از توافق هسته‌ای باقی نمی‌ماند.

بیشتر بخوانید: 

آمریکا می‌داند که نمی ‌تواند اسنپ بک را اجرایی کند

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی