English

لاسجردی در گفتگو با موج:

اعلام عدم خروج ایران از برجام برگ برنده ما در گفتگو های دیپلماتیک است/ تجدید نظر ایران در NPT طبیعی است

کارشناس سیاست خارجی گفت: بعد از شهادت سپهبد سلیمانی و همچنین برداشتن گام پنجم از سوی ایران اروپایی ها نگران ادامه این فرآیند هستند.

اعلام عدم خروج ایران از برجام برگ برنده ما در گفتگو های دیپلماتیک است/ تجدید نظر ایران در NPT طبیعی است

حسن لاسجردی کارشناس سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر خروج ایران از NPT در صورت بازگشت تحریم های شورای امنیت، اظهار داشت:  با توجه به تحولات منطقه ای و فرآیندی که ایران از چند ماه گذشته درباره کاهش تعهدات برجامی آغاز کرده، شرایط همکاری با کشورهای 1+4 را متفاوت تر کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل اساسی جمهوری اسلامی ایران برای ادامه همکاری با کشورهای 1+4 پایبندی طرف مقابل به تعهدات برجامی است، ادامه داد:  اروپاییان بارها به بهانه تحت فشار بودن از سوی آمریکا از عمل به تعهدات خود سرباز زده اند.

کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه طرف اروپایی در برجام بارها عجز و ناتوانی خود در عمل به تعهدات خود را اعلام کرده اند،  گفت: ایران بارها تاکید کرده که اروپا ذیل امضایی که در برجام داشته باید به تعهدات خود که در حال حاضر بخش مهمی از آن به روابط اقتصادی، فروش نفت، مراودات تجاری و بانکی است، متعهد باشد چرا که اگر این اتفاق نیفتد؛ برای ما که تحت تحریم های آمریکا هستیم شرایط سختی را ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه حضور ایران در دهه‌های گذشته به امنیت منطقه خاورمیانه خیلی کمک کرده است، افزود:  نظارت آژانس در قالب NPT و یا قالب پروتکل الحاقی به صورت مشخص و دقیق انجام شده و همیشه آژانس رضایت خود را از همکاری ایران ابراز کرده است.

کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: اما اکنون که حقوق مشروع و قانونی ایران در این پیمان در جهت استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای با فشار، تهدید و تحریم روبرو شده و حقوق اولیه و ذاتی ایران در دست‌یابی به فناوری‌های پیشرفته از سوی اروپایی‌ها محدود و منوط به هزار و یک مسئله دیگر می‌شود، طبیعی است که ایران بخواهد در برخی از همکاری‌های خود در NPT پروتکل الحاقی و یا در همکاری با آژانس تجدید نظر کند.

لاسجردی افزود: بعد از شهادت سپهبد سلیمانی و همچنین برداشتن گام پنجم از سوی ایران اروپایی ها نگرانند که جمهوری اسلامی ایران به این فرآیند ادامه دهد. 

وی با بیان اینکه اعلام عدم خروج ایران از برجام برگ برنده ما در گفتگو های دیپلماتیک است، تصریح کرد: ما برای خروج از برجام پیش قدم نشده ایم لذا این مسئله هم امتیازی برای ایران محسوب خواهد شد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به تهدید ایران به استفاده از مکانیسم ماشه، اظهار کرد: تا پایان سال با این موضوع مواجه هستیم لذا طی این دو سه ماه با توجه به حساسیت حیثیتی که این مسئله برای اتحادیه اروپا دارد حتما آنها راه حلی در این باره پیدا خواهند کرد.

به گزارش موج؛ پس از کش وقوس‌های فراوان بر سر ماندن اروپایی‌ها در برجام و پایبندی به تعهدات، حالا خبر رسیده که اروپایی‌ها قرار است پرونده ایران را به شورای امنیت بفرستند. در این رابطه محمد جواد ظریف هم گفته است که "گام‌های کاهش تعهدات تمام شده، اما اگر اروپایی‌ها به رفتار بلا وجه خود ادامه دهند یا پرونده ایران را به شورای امنیت بفرستند، موضوع خروج ایران از NPT مطرح می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه