English

خبرگزاری موج گزارش می دهد:

بهارستان در مِه؛ تلاطم در ایستگاه ریاست

تا آغاز به کار مجلس یازدهم حدود سه هفته فرصت باقی مانده است، اما بازار رایزنی برای انتخاب رییس، نواب رییس و حتی روسای کمیسیون ها داغ است.

بهارستان در مِه؛ تلاطم در ایستگاه ریاست

به گزارش خبرگزاری موج،  کمتر از سه هفته دیگر مجلس یازدهم کار خود را آغاز می کند، روزهای اولیه هر مجلسی همیشه با حدس و گمان هایی درباره انتخاب رییس قوه مقننه همراه است. مجلس فعلی یک تفاوت بزرگ با مجالس قبلی دارد آن هم عدم حضور علی لاریجانی است، وزنه ای که شاید در نبودش تعداد نمایندگان بیشتری توقع رسیدن به صندلی ریاست دارند.

محمدباقر قالیباف، سیدمصطفی میرسلیم، مرتضی آقاتهرانی، علی نیکزاد، عبدالرضا مصری، حمیدرضا حاجی‌بابایی و مسعود پزشکیان، ۷ گزینه‌ای هستند که این روزها در محافل سیاسی رسانه‌ای از آنها به عنوان گزینه‌های احتمالی ریاست مجلس آینده صحبت شده است.

*پزشکیان؛ تنها گزینه اصلاح طلب برای تصدی کرسی ریاست

 باتوجه به آنکه مجلس آینده، مجلسی اصولگرا است و حتی اگر ۱۱ کرسی بلاتکلیف تماما به اصطلاح‌طلبان برسد، بازهم بعید به نظر می رسد که مسعود پزشکیان تنها گزینه اصلاح طلب برای تصدی ریاست مجلس، بتواند رای کامل را کسب کند.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس

البته با توجه به سوابق پزشکیان که سال ها در کسوت نایب رییس مجلس حضور داشته است شاید نتوان در مجلس فعلی نیز وی را برای گزینه ریاست در نظر نگرفت.

*حاجی بابایی و مصری، سنتی های جناح راست

 دیگرانی همچون حمیدرضا حاجی‌بابایی، رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم یا عبدالرضا مصری، نایب رییس مجلس فعلی در سال پایانی را هم باید در نظر گرفت.  منتخبینی که هر دو سابقه وزارت در دولت احمدی‌نژاد را در کارنامه دارند. 

حاجی بابایی

گزینه دیگری که برای ریاست مجلس نظرها را جلب می کند عبدالرضا مصری است. وی شخصی است که توانست به جای علی مطهری چند مدتی را به صندلی نایب رییسی مجلس تکیه بزند و این نشان می دهد که به خوبی به فنون لابی گری مسلط است.

عبدالرضا مصری

نکته مهم درباره حاجی‌بابایی و مصری هم مطرح است و آن، اینکه هر دو به ‌نحوی به بخشی خاص از بدنه سنتی های جناح راست گرایش دارند. جناحی که اگر قرار باشد بر سر ریاست مجلس با قالیباف و یارانش سرشاخ شوند، میرسلیم را ترجیح خواهند داد، نکته ای که باعث می شود تا این دو چندان شانسی برای ریاست مجلس نداشته باشند.

*قالیباف و رویای ریاست

محمد باقر قالیباف بازنده چند دوره از رقابت های سیاسی گذشته است. اما نام و سوابق وی چنان درخشان است که وی یکی از گزینه های اصلی برای ریاست مجلس محسوب می شود.

جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸-قالیباف

فرمانده روزهای دور نیروی انتظامی که با روحانی در جریان مناظره‌های تلویزیونی انتخابات کش و قوس‌های فراوانی داشت، بعید است رابطه پرتنشی همچون علی لاریجانی و احمدی‌نژاد را تجربه کند ولی احتمالا دیگر خبری هم از همراهی تمام‌عیار شبیه به آنچه از تیم روحانی و  لاریجانی شاهد بودیم، نخواهد بود.

*ریش سفید مجلس

مصطفی میرسلیم هم گزینه مطرح دیگری است که برای ریاست مجلس رخ نمایی می کند. او کسی است که از روزهای ابتدایی انقلاب در میدان سیاست حضور داشت؛ میرسلیم شخصی است که با ارتباطات گسترده طیف روحانی و حجت الاسلام رییسی و مجموعه قوه قضاییه را می تواند با خود همراه کند.

میرسلیم

*آقاتهرانی رقیب جدی برای قالیباف؟

مرتضی آقا تهرانی رقیب دیگری برای محمد باقر قالیباف محسوب می شود که شاید به خاطر سوابقش، شهردار سابق را کمی به دردسر بیندازد.  البته احتمال اینکه با قالیباف وارد رقابت نشوند و برای کرسی نواب ریاست بسازند، وجود دارد.

حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی

آقا تهرانی این روزها فعالیت های سیاسی خود را بیش از پیش منظم کرده و هر شب راس ساعت ۹ شب اصولگرایان مجلس یازدهم فارغ از نزدیکی‌شان به قالیباف و احمدی‌نژاد و میرسلیم، در نشستی شرکت می‌کنند که مدیریتش برعهده آقاتهرانی است. نشستی که اخیرا عادل آذر، رییس دیوان محاسبات نیز در آن شرکت کرده بود تا جدیت آن برهمگان اثبات شود.

*نیکزاد و مثلثی برای تصاحب کرسی ریاست

علی نیکزاد هم گزینه دیگری برای رقابت تصدی کرسی ریاست مجلس محسوب می شود. ولی به لحاظ داشتن حمایت آذری زبان های مجلس شاید گزینه قوی و مهمی برای ریاست مجلس محسوب شود. البته نیکزاد شاید بتواند با استفاده از سوابقش حمایت طیف احمدی نژاد را هم به دست آورد و حتی به دلیل گزینه اصلی اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، در بدنه جناح راست، جایگاه خوبی دارد.

علی نیکزاد

در واقع مثلثی که یک‌سر آن به احمدی‌نژادی‌ها،  سر دیگرش به طیف‌های قومیتی موثر در مناسبات درون ‌پارلمانی و ضلع سوم  هم از ستاد مرکزی سیدابراهیم رییسی، (گزینه اصلی اصولگرایان در انتخابات ۹۶) می‌گذرد.

بنابراین آنچه تا اینجا مطرح شد فقط و فقط حدس و احتمالات است چرا که در دنیای سیاست یک جمله همیشه صادق است و آن این است که "احتمال همه چیز وجود دارد". اما باید به این نکته توجه داشته باشیم صندلی ریاست تنها صندلی موجود در پارلمان نیست و مردان عرصه سیاست می توانند با حضور درست و عملکرد پخته در دیگر صندلی ها ( ۲ کرسی نواب رییس و ۱۳ کمیسیون تخصصی) این قوه در تاریخ کشور تاثیر گذار باشند.

با این وجود باید منتظر ماند تا دید که روزهای آینده چه کسی بالاخره بر صندلی ریاست هرم سبز بهارستان خواهد نشست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه