English

حق پناه در گفتگو با موج مطرح کرد:

تشریح وضعیت سیاسی عراق پس از استعفای محمد علاوی

کارشناس مسائل غرب آسیا وضعیت سیاسی عراق پس از استعفای علاوی را تشریح کرد.

تشریح وضعیت سیاسی عراق پس از استعفای محمد علاوی

جعفر حق پناه  کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، درباره استعفای محمد علاوی نخست وزیر عراق ، اظهار داشت: استعفای علاوی در حکومت‌های پارلمانی مثل عراق موضوع بعیدی نیست و به معنای بحران سیاسی در این کشور تلقی نمی‌شود.

وی ادامه داد: مسائل و مشکلات عراق با اینکه بسیار بزرگ است اما قابل حل هست زیرا این کشور به لحاظ ژئوپولوتیک محکوم به این است که به حداقلی از ثبات برسد لذا این امر ناشی از پویش های داخلی در عراق است که به نوعی موازنه سازی هایی بین نیروهای اجتماعی در این کشور صورت گرفته و نهایتا با چانه زنی ها و زدوبندهای  سیاسی حداقل هایی را برای عراق برای اینکه به تخریب کامل نرسند در پیش بگیرند.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد با این اتفاق، تغییرات بزرگتری یعنی تغییر قانون انتخابات و تغییر قانون اساسی به وجود خواهد آمد.

حق پناه افزود: کابینه مورد نظر علاوی قرار بود فراحزبی و در واقع یک دولت تکنوکرات و متخصص باشد. اتفاقی که در رای گیری پارلمان رخ داد این بود که کرد‌ها و اهل سنت اصرار داشتند که وزرا بر اساس سهمیه قومی و مذهبی و با نظر آنها تعیین شود، اما علاوی معتقد بود که باید قدرت و اختیار انتخاب وزرا را خود در دست داشته باشد. این اختلاف باعث شد که کرد‌ها و بخشی از اهل سنت برای رای گیری در پارلمان حاضر نشوند و مجلس را از اکثریت دور کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان با اشاره به جانشینی محمد علاوی، نخست وزیر مستعفی اظهار کرد: به دلیل اینکه گزینه‌های پیشنهادی برای سمت نخست وزیری زیاد است، نمی توان به طور قطع نظر داد و هنوز هیچ چیز مشخص نیست؛ اهمیت ندارد نخست وزیر بعدی  از کدام حزب یا فراکسیون در مجلس باشد، بلکه مهم این است که بتواند رای اعتماد پارلمان را دریافت و به شرایط موجود که نوعی بلاتکلیفی در دولت عراق است، پایان دهد. اما در حال حاضر شخص و گزینه مشخصی مطرح نیست که بخواهیم اعلام کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه