English

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

کانال ویژه مالی اروپا همان طرح نفت در برابر غذا است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کانال ویژه مالی اروپا را با هر عنوانی خطاب کنیم، همان طرح نفت در برابر غذا و دارو است و تغییری در ماهیت آن ایجاد نمی شود.

کانال ویژه مالی اروپا همان طرح نفت در برابر غذا است

محمود بهمنی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج درباره سرانجام کانال ویژه مالی اروپا (SPV) و علت بدعهدی اروپایی ها به تعهدات خود در قبال ایران گفت: هدف اروپایی ها این است که یک حساب بانکی را راه اندازی کرده و ایران را مجبور سازند تا تمام درآمدهای نفتی خود را به این حساب واریز کند.

وی افزود: انجام این امر مضرات بسیاری برای اقتصاد و حتی توان سیاسی ایران به همراه دارد، زیرا با این اتفاق اروپایی ها و به واسطه آنها آمریکا و دشمنان ایران، یک کنترل کامل بر مراودات اقتصادی کشورمان خواهند داشت و به نوعی تمام مبادلات تجاری ایران را کنترل می کنند.

رییس کل اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: مشکل اساسی بعدی این است که اروپایی ها تاکید می کنند در برابر پول های ایران، فقط ما باید از آنها غذا و دارو خریداری کنیم. بنابراین نتیجه کانال مالی ویژه اروپا حاصلی به غیر از نفت در برابر غذا و دارو برای ما نخواهد داشت و در حقیقت این کانال همان طرح نفت در برابر غذا است.

بهمنی گفت: جالب توجه این است که اروپایی ها همین طرح ظالمانه و غیر منطقی را هم تاکنون اجرایی نکرده و همین حد را هم قبول ندارند و به همین دلیل اجرایی شدن طرح کانال ویژه مالی تا به امروز به سرانجام نرسانده و به طور مداوم اروپایی ها امروز و فردا می کنند.

وی در پاسخ به اینکه چرا اروپا و به ویژه اعضای گروه 4 + 1 برای راه اندازی کانال ویژه مالی تعلل می کنند؟ گفت: آنها به دنبال وقت خریدن بر آمریکایی ها هستند. بر فرض اینکه این طرح را هم قبول کرده و به سرانجام برساند، پس از مدتی یک بهانه ای می آورند و با بهانه هایی واهی کانال ویژه مالی را مانند دیگر تعهداتی که در برجام داشتند، نادیده می گیرند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: به عنوان نمونه ممکن است پس از مدتی بگویند چون ایران عضو FATF و CFT نیست، ما نمی توانیم با شما تجارت کنیم و ایران نیز نمی تواند پول نفت خود را از حساب پیش بینی شده در کانال ویژه مالی برداشت کند.

بهمنی گفت: برفرص که این کانال راه اندازی و ایجاد شود. مگر ایران از درآمدهای فروش نفت فقط غذا و دارو خریداری می کند؟ ما کالاها و خدمات دیگری به غیر از غذا و دارو نیاز نداریم؟ به طور قطع اگر وارد این مسیر شویم، در آینده متوجه خواهیم شد که این طرح حاصلی به غیر از گروگانگیری اقتصادی برای ما ندارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه با این اوصاف چگونه دولت و به ویژه وزارت خارجه به طور مکرر تاکید می کنند که طرح کانال ویژه مالی اروپا، طرح نفت در برابر غذا و دارو نیست؟ گفت: این موضوع نیاز به تایید و تکذیب وزارت خارجه ندارد. بندهای تحریمی ایران به صراحت به این موضوع پرداخته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در برنامه تحریمی ایران به صراحت اعلام شده که ایران می تواند به صورت محدود و تنها به 8 کشور نفت صادر کرده و پول حاصل از آن را هم در کانال ویژه مالی اروپا واریز کرده و خریدها را نیز فقط باید از طریق همین حساب انجام دهد. ممنوعیت صادرات به ایران در زمان تحریم نیز تنها شامل غذا و دارو نمی شود.  بنابراین این موضوع به صراحت در تحریم ها برای ما تعیین شده و نمی شود گفت قبول ندارم و یا یک مدل دیگری ماجرا را تفسیر کنیم.

بهمنی تاکید کرد: دولت باید با هوشیاری، سیاست هایی را در دوره تحریم اعمال کند که کشور در چنین دام هایی گرفتار نشود. اروپا و آمریکا در دوره نخست تحریم ها، همین نقشه ها را برای ما تدارک دیده بودند، اما در بانک مرکزی راهکارهایی را اعمال کردیم که گرفتار دام های آنها نشویم.

وی افزود: به همین دلیل است که بارها به مسوولان توصیه کرده ایم که از تجارب گذشته استفاده کرده تا در دوره تحریم ها، کشور دارای منابع مالی آزاد باشد و خود را گرفتار کانال ویژه مالی اروپا و یا طرح های مشابه نکنیم.

رییس کل اسبق بانک مرکزی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار موج مبنی بر اینکه این راهکارها باید چگونه باشد تا مانند گذشته گرفتار فساد نشویم؟ گفت: متاسفانه باید بگوییم که تحریم فساد و رانت ایجاد می کند. اساسا این شرایط فسادزا است. همانطور که عرضه ارز دولتی فساد می آورد. عرضه کالای کوپنی نیز فساد می آورد.

بهمنی اظهار داشت: در همین طرح عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی، شاهد اتفاقاتی بودیم. از جمله اینکه دولت اعلام کرد 18 میلیارد دلار ارز دولتی پرداخت کردیم، اما تاکنون 9 میلیارد دلار کالا به کشور وارد شده است. مسوولان رسیدگی کنند که مابقی این پول چه شده است؟

وی در پایان تاکید کرد: در دوره تحریم ها، برای جلوگیری از فساد و رانت نیازمند کنترل و نظارت بسیار دقیق در حوزه اقتصادی هستیم تا بتوانیم منابع مالی خود را به درستی کنترل و هزینه کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • بهزاد

    آرد در برابر نفت

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه