English

عضو کمیسیون امنیت ملی:

وزارت خارجه با مردم شفاف سخن بگوید/ اروپا اراده ای برای راه اندازی کانال ویژه مالی ندارد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اروپا اراده ای برای راه اندازی کانال ویژه مالی ندارد، گفت: وزارت خارجه بهتر است با مردم شفاف سخن بگوید.

وزارت خارجه با مردم شفاف سخن بگوید/ اروپا اراده ای برای راه اندازی کانال ویژه مالی ندارد

مجتبی ذوالنور در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا اتحادیه اروپا و به ویژه کشورهای عزم گروه 4 + 1 تاکنون هیچ اقدام مثبتی برای تحقق وعده راه اندازی کانال ویژه مالی نداشته اند؟ گفت: در ایجاد کانال ویژه مالی ، بعضی ها می گویند اروپا اراده انجام این وعده را دارد ولی نمی تواند و توانایی این کار را ندارد.

وی افزود: ما بارها گفته ایم که که اروپا اساسا اراده ای برای راه اندازی کانال ویژه مالی ندارد، زیرا وقتی سود و زیان این کار را محاسبه می کند، به این نتیجه می رسد که زیان آن برای اروپا بیشتر از منافعش است. چرا که اتحادیه اروپا سالانه حدود 700 میلیارد دلار با آمریکا مراوده مالی دارد و این مراوده با ایران کمتر از 20 میلیارد دلار است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: بنابراین طبیعی است اروپایی ها نمی آیند، مراوده گسترده مالی خود با آمریکا را فدای رابطه مالی با ایران کنند و از نظر تجاری و اقتصادی، این رابطه برای آنها سودی نخواهد داشت.

وقت کشی اروپایی ها در برابر ایران، تعمدی و با هماهنگی آمریکایی ها است

ذوالنور گفت: لذا اگر امروز می بینیم که اروپایی ها و به طور مشخص اعضای 4 + 1 به طور مداوم برای راه اندازی کانال ویژه مالی یا انجام هر تعهد دیگری در برابر ایران، دست دست کرده و تعلل می کنند، این کار تعمدی است و آنها در حقیقت در همان زمینی بازی می کنند که آمریکایی ها می خواهند.

وی ادامه داد: از همان اول ما بارها گفتیم و تاکید کردیم که اروپا و آمریکا برای ما بازی پلیس خوب و بد را تدارک دیده و میان خودشان یک تقسیم کار ناگفته را انجام داده اند. در این تقسیم کار قرار است آمریکایی ها مدام به ما فشار وارد کرده و از آن سو اروپایی ها ژست پلیس خوب را گرفته و تلاش کنند تا ایران را متقائد کرده و به قبول خواسته های زورگویانه غرب مجبور کنند.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنابراین اگر انتظار داشته باشیم که اروپا در برابر آمریکا اقدامی شاخصی برای احقاق حقوق ایران انجام می دهد، انتظاری بی دلیلی است.

ذوالنور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در مورد راه اندازی کانال ویژه مالی سه سطح همکاری مطرح بوده است، گفت: سطح نخست مربوط به انتظارات ایران است. ایران با اشاره به مفاد برجام تاکید داشت که اروپا و آمریکا در یک طرف و ایران در طرف مقابل است و ساز و کار کانال ویژه مالی باید به نحوی باشد که تمام تعهدات برجام در قبال ایران به ویژه عادی سازی روابط تجاری تهران با دیگر کشورها به طور کامل انجام شود.

وی افزود: سطح دوم این بود که کانال ویژه مالی بسترهای لازم برای انجام کامل تعهدات اروپا در برابر ایران را فراهم کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: سطح سوم نیز که در حقیقت پیشنهاد اروپایی ها بوده، این است که از طریق کانال ویژه مالی فقط غذا، دارو و اقلام ضروری در قبال فروش نفت به ایران تحویل داده شود. نکته مهم این است که پس از ماه ها مذاکره و گفتگو هیچ کدام از این سطوح برآورده نشده و هر بار اروپایی ها امروز و فردا می کنند.

نباید معطل اروپایی ها شویم

ذوالنور در پاسخ به پرسش خبرنگار موج مبنی بر اینکه در این شرایط ایران باید چه واکنشی داشته باشد؟ گفت: معتقدم که ادامه مذاکرات منعی ندارد، اما ما نباید خودمان را معطل اروپایی ها کنیم. ایران می تواند با گسترش روابط دو جانبه با دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه، نیازهای خود را تامین کند و اگر عزم و اراده جدی برای این کار داشته باشیم، می توانیم با استفاده از ظرفیت های داخلی، از کانال ویژه مالی اروپا بی نیاز باشیم.

وی تاکید کرد: تحقق این مهم نیازمند این است که مسوولان و به ویژه دولت ما عزم و اراده جدی برای رفع مشکلات کشور را داشته باشد و بدون عزم مسوولان، نمی توانیم امیدوارم به حل مشکلات باشیم.

ذوالنور در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا برخی از مسوولان وزارت خارجه از جمله سخنگوی این وزارتخانه در جلسات خصوصی تاکید می کنند که اروپا اراده ای برای راه اندازی کانال ویژه مالی ندارد، اما در مصاحبه ها به طور مرتب به مردم امیدواری می دهند که این کانال ایجاد خواهد شد؟ گفت: معتقدم این رفتارها آسیبی برای کشور است. اینگونه برخورد کردن در عرصه سیاست خارجی به طور قطع آثار سو افیونی و تخدیری دارد. وزارت خارجه و مسوولان دولت باید با مردم شفاف صحبت کرده و در مقابل با اروپایی ها با موضع محکم برخورد کنند.

وی تاکید کرد: اگر قرار است اروپا با ما همراهی نکنند، ما نیز نباید فرصت سوزی کنیم و باید با ابزارهای مختلفی که در اختیار داریم برای تحقق اراده کشور بیش از گذشته تلاش کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه