English

آژانس از واحدهای ناتمام نیروگاه چرنوبیل بازرسی می کند

آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی از واحدهای ناتمام نیروگاه چرنوبیل در چارچوب توافقنامه پادمانی آژانس با اوکراین بازرسی می‌ کند.

آژانس از واحدهای ناتمام نیروگاه چرنوبیل بازرسی می کند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری تاس، سازمان بازرسی مقررات هسته‌ ای اوکراین اعلام کرد که  یک هیئت از آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال بازرسی از واحدهای پنجم و ششم نیروگاه هسته‌ ای چرنوبیل است که ساخت‌وساز آنها به دلیل فاجعه اتمی سال 1986 در این نیروگاه متوقف شد.

این سازمان دولتی اوکراین در ادامه تصریح کرد: این بازرسی به منظور راستی‌ آزمایی اطلاعات ارائه شده از سوی اوکراین درباره طراحی ساختار تجهیزات مرحله سوم در چرنوبیل انجام می‌شود.

بنابر این گزارش، این بازرسی همچنین در چارچوب توافقنامه پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اوکراین صورت می‌گیرد.

اتحادیه اروپا در ماه ژوئن کلیدهای یک پناهگاه امن جدید را که بر روی راکتور چهار ساخته شده است، به اوکراین تحویل داد. واحد چهارم چرنوبیل در پی وقوع حادثه بزرگ هسته‌ای در این نیروگاه در سال 1986 تخریب شد. سپس در سال 2012 ساخت یه لایه محافظتی روی این راکتور، موسوم به "تابوت سنگی" با هزینه‌ای بالغ بر یک‌ ونیم میلیارد یورو آغاز شد که عمر آن 100 سال خواهد بود.

این لایه محافظتی سطح تشعشعات رادیواکتیوی پیرامون نیروگاه چرنوبیل را در مقایسه با زمان پیش از ساخت آن، ده‌ها بار کاهش داده است.

لایه محافظتی تابوت سنگی اولین بار مدت کمی پس از وقوع فاجعه اتمی چرنوبیل روی واحد چهارم نیروگاه بنا شد. سپس یک سازه غول پیکر موسوم به "پناهگاه امن جدید" برای محصور کردن راکتور آسیب دیده و لایه محافظتی تابوت سنگی نیز به منظور کاهش پیامدهای فروریختن سازه اولیه ساخته شد که اجازه می‌دهد تابوت سنگی تحت شرایط کنترل شده باز شود.

به گزارش ایسنا، فاجعه چرنوبیل به حادثه هسته‌ای گفته می‌شود که در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ (۶ اردیبهشت ۱۳۶۵) در رآکتور هسته‌ای شماره چهار در نیروگاه چرنوبیل واقع در نزدیکی شهر پریپیات، در شمال اوکراین رخ داد. این فاجعه یکی از دو بحران هسته‌ای است که بر اساس مقیاس سنجی رویدادهای بین‌المللی هسته‌ای و رادیولوژیک، در گروه شماره هفت (بالاترین مقیاس) طبقه‌بندی شده‌است. این درجه به معنی انتشار عمدهٔ مواد رادیواکتیو با اثرات گسترده بهداشتی و زیست‌محیطی به شمار می‌آید که نیازمند اقدامات برنامه‌ریزی شده فوری و طولانی‌مدت در جهت مقابله با تاثیرات آن است.

حادثه دیگر در این مقیاس، فاجعه اتمی فوکوشیما است که در سال 2011 در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی واقع در شرق ژاپن اتفاق افتاد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه