English

یک نویسنده حوزه سیاست خارجی در گفت و گو با خبرگزاری موج؛

آیا تغییری جدی در سیاست خارجی ایران در راه است؟

"جلال خوشچهره" گفت: «امکان دارد شاهد برخی تغییرات در رویکردهای سیاست خارجی کشورمان با توجه به روی کار آمدن دولت جدید باشیم. با این حال، به نظر نمی رسد که شاهد تغییر رویکردهای جدی در عرصه سیاست خارجی کشورمان باشیم.»

آیا تغییری جدی در سیاست خارجی ایران در راه است؟
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، مدت زمان زیادی از واقعه شهادت رئیس جمهور فقید کشورمان "آیت الله رئیسی" و هیات همراه در جریان یک سانحه هوایی در استان آذربایجان شرقی نمی گذرد. رویدادی که با بازتاب های گسترده بین المللی همراه شد و البته که با سیلی از غم و اندوه برای مردم کشورمان همراه بود. در این راستا، جدای از مردم ایران، در دیگر کشورهای منطقه نیز شاهد برگزاری مراسم عزاداری شهدای خدمت بودیم.

رویدای که در نوع خود نشان از نفوذ و قدرت نرم قابل توجه انقلاب اسلامی در میان ملت های منطقه دارد. با این حال، یکی از نکاتی که در روزهای اخیر و با محوریت تشکیل دولت آینده و روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در کشورمان(پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تیرماه سال جاری) مورد اشاره و سوالِ بسیاری از ناظران و تحلیلگران است این نکته می باشد که آیا سیاست خارجی ایران با روی کار آمدن دولتی جدید تغییر خواهد کرد؟

از این رو، خبرگزاری موج در گفتگو با "جلال خوشچهره"، نویسنده و تحلیلگر حوزه روابط بین الملل و سیاست خارجی ایران، به واکاوی این سوال مهم و قابل تامل پرداخته است.

مشروح گفتگو با جلال خوشچهره را در ادامه مطالعه فرمایید.

"جلال خوشچهره"، تحلیلگر حوزه روابط بین الملل بر این باور است که: خطوط اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باثبات هستند و اساسا قاعده بر این است که حضور دولت های مختلف با تغییرات نه چندان زیربنایی همراه باشد. با این حال، من بر این باور هستم که در مورد روندهای آتی مطرح در حوزه سیاست خارجی کشورمان با روی کار آمدن دولت جدید، بایستی دو موضوع را مد نظر داشته باشیم.

اول اینکه دولت رئیس جمهور فقید کشورمان ابراهیم رئیسی در دوره حضور خود در قدرت در عرصه سیاست خارجی نوعی موازنه مثبت را ایجاد کرده بود و از این رهگذر، فضای ثبات و آرامش را در عرصه مناسبات خارجی کشورمان شاهد بودیم. موضوعی که در نوع خود موجب ایجاد امیدواری و فضاهای مثبت در عرصه روابط خارجی ایران شده بود و البته که برای کشورمان دستاوردساز بود. از این رو، تا حدی اینطور به نظر می رسد که این روند مثبت همچنان ادامه یابد.

با این حال نکته دومی نیز وجود دارد که نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود و آن این است که جهت گیریهای آتی سیاست خارجی دولت آینده تا حد زیادی مرتبط با فردی است که رئیس جمهور کشورمان شود. به هر حال، جدای از متغیرهای ساختاری که به سیاست خارجی دولت های مختلف در کشورمان شکل می دهند، نباید از متغیرهای فردی و آنچه کارگزار عنوان می شود نیز غافل شد. معادله ای که در سال های گذشته و در قالب دولت‌های مختالف کشورمان به عینه خود را به نمایش گذاشته است و البته که مساله ای است که در کشورهای مختلف جهان هم قابل مشاهده است.

در این چهارچوب، امکان دارد شاهد برخی تغییرات در رویکردهای سیاست خارجی کشورمان با توجه به روی کار‌آمدن دولت جدید باشیم. با این حال، به نظر نمی رسد که شاهد تغییر رویکردهای جدی در عرصه سیاست خارجی کشورمان باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه