English

نقض حقوق بشر در عربستان؛ ننگی بر پیشانی آل سعود

سرویس بین الملل- در حالی که سران آل سعود هیچ پایبندی در قبال بدیهی ترین حقوق شهروندان خود، نشان نداده اند، سازمان عفو بین الملل همزمان با پنجمین سال زندانی شدن رایف بدوی، وبلاگ نویس عربستانی و برنده جایزه آزادی بیان «ساخارف» از پارلمان اروپا، در شبکه توئیتر خود ضمن تاکید بر آزادی زندانیان در این کشور، خطاب به سران سعودی تاکید کرد که وبلاگ نویسی جرم نیست.

نقض حقوق بشر در عربستان؛ ننگی بر پیشانی آل سعود

به گزارش خبرگزاری موج، سازمان عفو بین الملل در دی ماه 1394 در گزارش خود در اولین سالروز اجرای حکم شلاق علیه رائف بدوی وبلاگ نویس عربستانی به دلیل استفاده از حق آزادی بیان، وضعیت حقوق بشر در این کشور را سرکوب خونین توصیف کرده بود و این در حالی است که سران آل سعود توجهی به هصدارهای این سازمان بین المللی نکرد.

عربستان به عنوان کشوری که حاکمیت دولتی آن در دست اقلیتی کم سواد و ناآگاه است، منشاء و زادگاه نقض حقوق طبیعی بشر است و اقدامات نسنجیده رژیم سعودی موجب محدویت روزافزون شهروندان این کشور و افزایش افراط گرایی و خشونت های سیاسی در بدنه دولتی این کشور شده است.

ایجاد محدودیت برای شهروندان بویژه زنان، منع انتشار نظرات و عقاید سیاسی متفاوت با تفکرات وهابی-سعودی و طرح اتهامات بی اساس علیه فعالان اجتماعی و سیاسی این کشور، از جمله اقدامات سختگیرانه حاکمیت قبیله ای عربستان به شمار می رود.

از سوی دیگر، فرقه ضاله وهابیت و نهادهای منتسب به آن در جامعه و حاکمیت عربستان ریشه دوانده و به تمام بخش های حکومت قبیله ای در این کشور تسری پیدا کرده است و مفاد این اندیشه ضد انسانی، در تمامی لایه های سیاسی حاکمیت آل سعود جریان دارد.

درست به همین دلیل است که حاکمیت سعودی، به عنوان یک الیگارشی قبیله ای، بر پایه تعالیم ضدبشری وهابیت و مبتنی بر اعتقادات بدوی خود با هرگونه نشانه ی دمکراسی و ابراز نظرات و عقاید شهروندان مخالف است.

این دقیقا همان ویژگی ماهوی حکومت های الیگارشی است که در آن گروهی اقلیت، حکومت بر اکثریت مردم را بر عهده دارند و ساختار قدرت در انحصار گروهی کوچک قرار می گیرد تا بدین وسیله سرنوشت اکثریت را به دست گیرند و عقاید خود بر آنان تحمیل کنند. 

با نگاه به این مفهوم سیاسی و با توجه به ویژگی های ماهوی حاکمیت عربستان، می توان نمونه های فراوانی از زندانیان و مدافعان حقوق بشر در این کشور نام برد که زیر تیغ محدودیت و محکومیت قبیله ای آل سعود، مظلومانه در زندان به سر می برند.

رائف بدوی، یکی از این نمونه ها است که تنها جرم آن حضور در فضای مجازی و ابراز نظرات شخصی خود بود که همچنان در زندان های آل سعود در بدترین شرایط قرار دارد.

به راستی، طنز تلخ حقوق بشر را پایانی نیست و عربستان سعودی امروز به مصداق عینی این داستان غم آلود تبدیل گشته است و افکار عمومی منطقه و جهان امروز مشاهده کرده اند که سران سعودی هیچ تعهدی به رعایت حقوق مصرح شهروندان خود ندارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه