English

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران:

راه‌اندازی انستیتوها در راستای بومی‌سازی تجهیزات؛ از اولویت‌های صنعت گاز کشور است

در دنیای کنونی، ایده‌ها از اهمیت بسزایی برخوردارند؛ به همین سبب، راه‌اندازی مراکز و انستیتوهایی که بستر بومی‌سازی تجهیزات را با حضور نیروهای جدید و جوان و با هدف استفاده از اندیشه و ایده‌های نو در راستای دستیابی به محصول جدید فراهم می‌کنند، از اولویت‌های صنعت گاز کشور محسوب می‌شوند.

راه‌اندازی انستیتوها در راستای بومی‌سازی تجهیزات؛ از اولویت‌های صنعت گاز کشور است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این مطلب، اظهار کرد: یعنی همان پیوند صنعت و دانشگاه، تا دانشجویان بر این اساس، روی موضوعات اندازه‌گیری کار کنند.

وی ادامه داد: رویکرد کلی انستیتوها این است که بتواند ارتباط تنگاتنگی میان دانشگاه و صنعت بوجود آورده و روی پروژه‌های کلان کار کند، چون کارهای پژوهشی شرکت ملی گاز ایران در قالب همین انستیتوها دنبال می‌شود.

تربتی با بیان این که پروژه‌های پژوهشی شرکت ملی گاز ایران در قالب ۴ انستیتو LNG، فرآورش گاز، توربین و هوشمندسازی یا اندازه‌گیری هوشمند دنبال می‌شود، گفت: این انستیتوها به‌عنوان بازوی فنی و علمی همواره باید در کنار صنعت گاز حرکت کرده و هرگاه صنعت با مشکلی نظیر تولید کالای جدید، مباحث مرتبط با کاتالیست‌ها یا نیازهای عملیاتی روبه‌رو شد، به‌عنوان پشتوانه‌ای علمی در کنار این صنعت حاضر باشند.

معاون وزیر نفت در امور گاز در خصوص فعالیت این انستیتوها توضیح داد: در انستیتو اندازه‌گیری هوشمند، ما موضوعاتی که در ارتباط با اندازه‌گیری گاز است را دنبال می‌کنیم. اندازه‌گیری گاز بسیار مساله حائز اهمیتی است؛ چراکه احجام زیادی از گاز در کشور خرید و فروش می‌شود و اندازه‌گیری از ارکان اصلی این موضوع است؛ هم به لحاظ بار مالی که برای طرفین معامله دارد و هم به لحاظ اهمیت آن در دقت اندازه‌گیری جهت فروش، صادرات و تبادل گاز.

مهندس تربتی افزود: در این انستیتو، بحث‌های مربوط به اندازه‌گیری در سه بخش در حال پیگیری است؛ بحث تجهیزات اندازه‌گیری که تلاش می‌کنیم تا تجهیزاتی که برای اندازه‌گیری در کشور لازم است، از طریق انستیتو بومی‌سازی شده، تکنولوژی آن توسعه پیدا کند و کشور عملاً صاحب دانش فنی شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، تصریح کرد: در بحث دانشگاه هم، موضوع مهم آن است که باید تلاش کنیم تا فرهنگ مطالعات اندازه‌گیری رواج پیدا کند و ما بتوانیم دانشجویان را مجاب کنیم تا موضوعات مطالعاتی خود را در آینده بر این اساس، یعنی در مباحث اندازه‌گیری انتخاب کنند که چنین تلاشی در مسیر همان پیوند صنعت و دانشگاه است.

وی با بیان این که مرحله بعدی، بحث ساخت تجهیزات و ساخت کالیبراسیون است، گفت: در واقع، این مساله به تداوم ثبات اندازه‌گیری برمی‌گردد؛ یعنی علاوه بر آن که تجهیز باید دقیق باشد، مداومت در دقت هم لازمه آن است، بنابراین چنان‌چه بخواهیم این دقت در اندازه‌گیری، همیشه پایدار بماند، موضوع کالیبراسیون مطرح می‌شود.

تربتی افزود: این تلاش زمانی به ثمر می‌رسد که بتوانیم این مراکز کالیبراسیون را از طریق انستیتو دنبال کرده، بومی‌سازی یا تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: موضوع سوم، بحث هوشمندسازی است. در بحث اندازه‌گیری، اندازه‌گیری صرف مطرح نیست، بلکه بحث اندازه‌گیری هوشمند مطرح است؛ یعنی هم بحث کنتورهای هوشمند می‌تواند مطرح باشد و هم شبکه هوشمند که در این حالت، کنتور بیشتر ناظر به تجهیزات اندازه‌گیری هوشمند و شبکه هوشمند ناظر به چگونگی جمع‌آوری و تحلیل دیتاها و نیز چگونگی استفاده از آن‌ها در محاسبات صورت‌حساب‌ها است.  

تربتی در پایان با اشاره به این که سه موضوعی که برای دستور کار این انستیتو انتخاب شده، موضوعات بسیار مهم و اساسی است، تصریح کرد: با توجه به این که این انستیتو در دانشگاه علم و صنعت تعریف شده و آن‌جا هم از قدیم، سابقه خوبی در بحث مربوط به اندازه‌گیری گاز داشته، امیدوارم که بتوانیم به نتایج بسیار خوبی در این زمینه برسیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه