English

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران مطرح کرد:

امکان صادرات محصولات کشاورزی به چین با رقابتی شدن هزینه حمل‌ونقل وجود دارد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران تأکید کرد: در صورت حل مشکل حمل‌ونقل ایران به چین و رقابتی شدن هزینه‌های آن، می‌توان روی صادرات انواع محصولات کشاورزی، ماهی‌های قزل‌آلا و تیلاپیلا، سرمایه‌گذاری کرد.

امکان صادرات محصولات کشاورزی به چین با رقابتی شدن هزینه حمل‌ونقل وجود دارد
به گزارش خبرگزاری موج

، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در تازه‌ترین نشست با اعضای کمیسیون، گزارشی از سفر به چین به همراه مقامات دولتی کشور، ارائه داد. بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی چین به دلیل رشد اقتصادی بالا، تقاضای قابل توجهی در حوزه کالاهای کشاورزی دارد و ایران با حل مسئله حمل‌ونقل می‌تواند در تأمین این نیاز، مؤثر عمل کند.

بر اساس اظهارات محمدعلی رضایی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران تقاضا برای ماهی قزل‌آلا و تیلاپیلای تولیدی ایران در چین وجود دارد و چنانچه سیستم حمل‌ونقل کشور به چین بهبود پیدا کند، می‌توانیم در صادرات بخش شیلات به چین نیز سرمایه‌گذاری کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: در گذشته کشتی‌های چینی با قیمت مناسب 150 تا 200 دلار به ازای هر کانتینر محصولات صادراتی این کشور را به بنادر ایرانی حمل می‌کردند؛ اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد و هزینه حمل‌ونقل به ازای هر کانتینر تا 2000 دلار افزایش یافته که منجر به افزایش قیمت تمام شده کالاهای ایرانی می‌شود.

رضایی پیشنهاد داد: این امکان وجود دارد برای حمل کالا به کشور چین از خطوط ریلی استفاده کنیم که می‌تواند محصولات صادراتی ایرانی را با سرعت بیشتر از حمل دریایی از طریق قزاقستان به منطقه غربی چین حمل کند.

او ادامه داد: راهکار دیگری هم مطرح است؛ برخی از فعالان اقتصادی با همکاری خطوط هوایی اقدام به اجاره چند هواپیمای باری از کشور روسیه کنند تا کالاها به صورت عمده به این کشور ارسال شود، سود حاصل از این اقدام می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های بالای حمل‌ونقل هوایی را پوشش دهد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران بازدید از آزمایشگاه پیشرفته استاندارد غذایی چین در منطقه شانگهای را مورد توجه قرار داد و گفت: ضمن بازدید از این نمایشگاه، مقرر شد با آن تفاهم‌نامه همکاری عقد و زمینه‌ای فراهم شود تا نماینده این آزمایشگاه در ایران، فعالیت کند.

این فعال اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود به سفر اخیر معاون وزیر کشاورزی عراق به ایران اشاره کرد و گفت: معاون وزیر کشاورزی عراق از شهرستان‌های دماوند، ارومیه و سایر مناطق تولیدی ایران، بازدید کرد.

او با بیان اینکه در حال حاضر سیب صادراتی از ایران تنها از منطقه اقلیم کردستان به سایر مناطق عراق ارسال می‌شود، افزود: در این بازدید مقرر شد امکان ترانزیت مستقیم سیب تولید ایران به سایر مناطق عراق فراهم شود.

رضایی علاوه بر موارد ذکر شده به پیگیری‌های انجام شده از وزارت کشاورزی درباره برنامه‌های توسعه‌ای کشت فراسرزمینی، اشاره کرد و گفت: نظر مسئولان وزارت کشاورزی سرمایه‌گذاری و فعالیت در کشورهای اطراف نظیر افغانستان و عراق است هرچند که این کشورها به طور نسبی از امنیت مناسبی ندارند. به اعتقاد فعالان کشاورزی، بهترین کشورها از منظر کشت فراسرزمینی کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقایی هستند.

سرمایه‌گذاری در تولید انرژی تجدیدپذیر و مقابله با خطر قطعی برق برای کشاورزی

در ادامه محمدرضا ترابی، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گزارشی از همایش کرمان آیدکس ارائه داد.

او همچنین به استفاده از انرژی تجدیدپذیر و ابلاغ مصوبه اخیر هیأت وزیران در این حوزه اشاره و تصریح کرد: اگر روی انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کنیم، اثرات منفی قطعی برق بر بخش کشاورزی کاهش پیدا می‌کند. در تابستان گذشته شاهد بودیم که به دلیل قطعی برق، بسیاری از کشاورزان در آبیاری دچار مشکلاتی شدند.

بر اساس اظهارات او در مصوبه هیات وزیران، امکان مشارکت جمعی و تعاونی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی در راستای تأمین برق مورد نیاز موتور پمپ‌ها در نظر گرفته شده است و شرکت توانیر هم موظف شده برق مازاد تولید شده را در بازه زمانی 20 روزه و به صورت تضمینی خریداری کند. هزینه تأمین تجهیزات برای نصب و راه‌اندازی هر کیلو وات نیروگاه خورشیدی برابر 25 تا 35 میلیون تومان است.

در این نشست علی محمودی، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، تحلیلی از آثار وضع مالیات بر بخش کشاورزی و تجارب جهانی در این رابطه ارائه داد و در نهایت با توجه به بودجه 1403 دولت و تصمیم‌گیری درباره لغو معافیت مالیاتی بخش کشاورزی مقرر شد که این بحث در کمیسیون کشاورزی بررسی و گزارشی تهیه شود که در آن تعریف مالیات، انواع مالیات، تجارب جهانی مالیات در بخش کشاورزی، انواع معافیت‌های مالیاتی در کشورهای مختلف، قوانین مالیات کشاورزی در ایران، اثرات وضع مالیات بر بخش کشاورزی ایران، پیشنهادات، راهکارها و الزامات مورد نیاز در صورت وضع مالیات بر بخش کشاورزی، دیده شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه