English

ایران، میزبان اجلاس اتاق کشورهای اسلامی و D۸ خواهد بود

سلاح ورزی گفت:بعد از 23 سال میزبان 57 کشور اسلامی هستیم که این مهم یک فرصت دیپلماسی و تجاری مهم است.

ایران، میزبان اجلاس اتاق کشورهای اسلامی و D8 خواهد بود
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران در هفتمین نشست از دوره دهم هیات نمایندگان اتاق ایران، گفت: مجمع عمومی اجلاس اتاق کشورهای اسلامی که آذرماه امسال در قطر برگزار شد، با پیشنهاد ما مبنی بر میزبانی اتاق ایران از چهلمین اجلاس این مجمع در سال ۲۰۲۴ به‌اتفاق آرا موافقت کرد تا ایران بعد از 23 سال، بار دیگر میزبان این اجلاس مهم باشد.

سلاح‌ورزی افزود: میزبانی کشورمان از اجلاس آتی سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور درحال‌توسعه «D8» در سال جدید میلادی داریم.

وی با اشاره به اینکه در آینده درباره اتفاقات این چند روز صحبت خواهم کرد.بیان کرد:به فرموده مقام معظم رهبری، امروز، انسجام، وحدت ملی و جلوگیری از تفرقه مهم‌ترین مسئله است.

سلاح ورزی عنوان کرد:هیات رئیسه در ابعاد حقوقی اختلاف‌هایی که درباره موضوع انتخابات وجود دارد، کمک کردند مسئله روشن شده و به زعم ما مسئله حل شود. 

رئیس اتاق ایران تصریح کرد:به عنوان نماینده بخش خصوصی تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت اتاق‌ها و تشکل‌ها، در جهت تقویت جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد ملی و توسعه تولید و صادرات قدم برداریم.

سلاح ورزی با اشاره به نقاط ضعف لایحه بودجه 1403، بیان کرد: آنچه در این بودجه ارائه شده در ادامه فشارهای تورمی در کشور موجب تشدید رکود و افزایش هزینه‌های تولید خواهد شد. همچنین رویکردی که دولت در تراز بودجه خود مدنظر قرار داده، منجر به ناترازی بیشتر بودجه در سمت خانوار و بنگاه‌ها خواهد شد.

وی گفت: بر اساس این گزارش، میزان فعالیت کسب‌وکارها به 48.8 درصد رسیده که کمترین میزان در 10 ماه اخیر است. همچنین شاخص صادرات کالا و خدمات در آذرماه با نرخ تندتری کاهش‌یافته که ششمین ماه کاهش صادرات و کمترین صادرات در 29 ماه گذشته است.

سلاح ورزی افزود: شاخص قیمت محصولات تولیدشده به عدد 60 رسیده که با شدت زیادی افزایش یافته است. شاخص فروش کالا برای دومین ماه کاهش داشته و کمترین میزان در 5 ماه گذشته بوده است. در بخش صنعت سفارش مشتریان در کمترین میزان خود در 4 ماه گذشته به سر می‌برد و تولیدکنندگان برای ششمین ماه متوالی برای تأمین مواد اولیه خود با مشکلات جدی مواجه‌اند.

او تأکید کرد: پیشنهاد مشخص ما به عنوان بخش خصوصی برای بهبود این وضعیت این است که علاوه بر تلاش برای رفع تحریم‌ها، تغییر جدی در رویکرد دولت و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی آن صورت گرفته و به تقویت تولید رقابت‌پذیر داخلی توجه شود.

 

اعتبارات بانکی اعطاشده به صنعت و معدن 8.4 درصد نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته است

سلاح ورزی گفت: دولت کنترل رشد ترازنامه بانکی را مبنای اصلی کنترل رشد نقدینگی قرار داده و این باعث شده عمده منابع بانکی در اختیار دولت قرار بگیرد. لذا امسال اعتبارات اعطاشده به بخش صنعت و معدن نسبت به سال گذشته 8.4 درصد کاهش‌یافته که بر اساس پیش‌بینی‌ها این امر موجب خواهد شد تا رشد ارزش‌افزوده سرانه بخش صنعت و معدن 4.5 درصد کاهش یابد. باید در سیاست در اختیار قرار دادن نامحدود اعتبارات به دولت و شرکت‌های دولتی تجدیدنظر شود.

 

دولت سهم خود به صندوق توسعه ملی را به صورت نقدی و کامل پرداخت کند

وی با بیان اینکه دولت سهم صندوق توسعه ملی را به دلیل کسری بودجه، واریز نکرده و صرف نیازهای جاری کرده است، ادامه داد: منابع این صندوق یکی از منابع اصلی تأمین سرمایه تولیدکنندگان است. متأسفانه برای سال آینده هم آن‌طور که در لایحه بودجه دیده شده است، دولت قرار است سهم صندوق را در قالب سپرده‌های نفتی بپردازد.

سلاح ورزی تأکید کرد: اتاق ایران به عنوان یکی از اعضای هیات امنای این صندوق اعلام می‌کند، این موضوع باید اصلاح شود. این سهم باید به صورت نقدی و کامل پرداخت شود تا در اختیار بخش خصوصی و محل‌های قانونی تعریف شده برای این صندوق، قرار گیرد.

 

نماینده دولت در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی حاضر شود

او با اشاره به نشست اخیر دولت با برخی از تولیدکنندگان بخش خصوصی، گفت: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نهاد قانونی باسابقه و مناسب برای این کارکرد هستند. دولت باید به این موضوع توجه کند. اتاق ایران طبق وظیفه خود کارگروه‌های مربوط به این شورا را برگزار کرده است. بنابراین نمایندگان قانونی دولت باید در کارگروه این شورا برای حل مسائل بخش خصوصی حاضر شوند.

به گفته سلاح ورزی، اصلاح طولانی شدن پروسه تخصیص ارز و صدور مجوزها، رفع طولانی بودن بروکراسی اداری در وزارت اقتصاد و وزارت صمت، تجدیدنظر جدی در سازوکار رفع تعهد ارزی که منجر به کاهش قدرت خرید داخلی و کاهش صادرات شده است، عدم تخصیص تسهیلات سرمایه در گردش کافی تولیدکنندگان که منجر به تشدید شرایط رکود شده از جمله مهم‌ترین مواردی است که در کارگروه‌های تخصصی شورای گفت‌وگو مطرح شده و در انتظار تصمیم‌گیری و پیگیری دولت هستند.

 

تعطیلات آخر هفته، به جمعه و شنبه تغییر کند

وی همچنین با اشاره به طرح افزایش تعطیلی پایان هفته و ترتیب این تعطیلات، گفت: این موضوع مهمی در ارتباط ایران با دنیا است و تعریف تعطیلات به جمعه و شنبه قطع ارتباط 4 روزه (پنج‌شنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه) با دنیا را به 2 روز (پنج‌شنبه و یکشنبه) کاهش می‌دهد. بنابراین درخواست ما این است که این تعطیلات به صورت جمعه و شنبه از سوی مجلس و دولت پیگیری و عملیاتی شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه