English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

سیستان بی آب تر از همیشه / کریدور شرقی انتقال آب دریای عمل تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری می رسد

در چند وقت اخیر قطع حق آبه هیرمند توسط طالبان باعث شده که سیستان با مشکل مهاجرت و حتی زیست محیطی مواجه شود و حالا ایران به دنبال احقاق حقوق خود است، هرچند موضوع بهره برداری از کریدور انتقال آب شرق در حال اجرایی است.

سیستان بی آب تر از همیشه / کریدور شرقی انتقال آب دریای عمل تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری می رسد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، درست بعد از روی کار آمدن حکومت طالبان در عراق، مشکل بحران آب در منطقه سیستان و بلوچستان تشدید شد تا جایی که بسیاری از مردم این منطقه مجبور به مهاجرت شدند و نه تنها کشاورزی آنجا در حال نابود شدن است بلکه تبعات زیست محیطی هم در حال رخ دادن است، گرچه ایران به دنبال حق قانونی خود بوده و دولت طالبان با وعده و وعید همواره توافقات قانونی را زیرپا گذاشته و در مقطع کنونی هم پا را از گلیم فراتر گذاشته است و این موضوع شاید در نتیجه موقعیت خاص سیاسی و اقتصادی ایران باشد که آنها را دچار یک خطای راهبردی کرده که ایران در این موقعیت اقدامی علیه آنها انجام نمی دهد، اما اقتدار ملی همواره در صدر سیاست خارجه کشور قرار داشته است و این موضوع می تواند مورد توجه حکومت طالبان باشد، با این حال ایران به دلیل اهمیت تامین آب فلات مرکزی از سال ها پیش راهبرد شیرین سازی و انتقال آب را هم دنبال کرده است.

سخنگوی صنعت آب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره انتقال آب دریای عمان به استان های مرکزی، گفت: هدف از انتقال آب دریای عمان جایگزین کردن آب دریا به جای آب‌های زیر زمینی است زیرا ایران کشوری خشک و نیمه خشک است و در تمام پهنه کشور آب به یک اندازه در دسترس نیست.

وی با بیان اینکه انتقال آب دریای عمان یک راهکار موثر برای کاهش  مصرف آب‌های زیرزمینی است، افزود: در مقطع کنونی حدود 600 میلیون متر مربع آب در حال شیرین سازی است و برنامه دولت افزایش شیرین سازی تا شش یا 7 برابر است.

او با تاکید بر اینکه آبهایی که هم اکنون شیرین سازی می شود در استان های بوشهر، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، اصفهان، هرمزگان و .... استفاده می شود، تصریح کرد: در حال حاضر برنامه  کلان کشور این است که علاوه بر اینکه نیاز صنایع بزرگ از طریق شیرین سازی آب تامین شود، بخشی از نیاز شرب هم از این طریق تامین شود.

او با بیان اینکه انتقال آب در 5 خط در حال اجرایی شدن است، اظهار کرد: هم اکنون یک خط انتقال آب با ظرفیت 150 میلیون متر مکعب به بهره برداری رسیده و استان یزد و کرمان را پوشش می دهد، همچنین یک خط با ظرفیت 25 درصدی آب را به سمت اصفهان هدایت می کند.

او با اشاره به اینکه خط انتقال آب با ظرفیت 150 میلیون متر مکعب در یک اقدام پدافندی برای تامین آب شرب یزد هم استفاده شده است، تصریح کرد: تامین آب شرب از طریق این خط لوله تنها در شرایط پیک مصرف اتفاق افتاده است، زیرا مجموع مصرف شرب با این ظرفیت 150 میلیون متر مکعبی قابل مقایسه نیست.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه کریدور شرق با ظرفیت 280 میلیون متر مکعبی در فاز نخست پیش بینی شده است، گفت: این خط برای تامین آب استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان است و قصد داریم تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری برسد.

پیش از این محمدعلی فرحناکیان مدیر مرکز  توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه دولت مستقر افغانستان اجرای معاهده هیرمند را قبول دارد اما به آن عمل نکرده اند گفت: قبلا مقام دوم افغانستان با وزیر نیرو ایران دیدار داشته و حتی مقام افغانستانی وعده داد که آب بیشتری به سمت ایران می فرستند ولی اجرایی نشده است.

او با تاکید بر اینکه معاونت حقوقی ریاست جمهوری باید در سطح بین المللی این معاهده را پیگیری کند، افزود: ایران پیش از این در سطح فنی خدمات را در حوزه سد و آب و ... به افغانستان ارائه کرده بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه