English

مشاور وزیر اقتصاد در گفتگو با خبرگزاری موج:

نسبت بدهی داخلی به بدهی خارجی ایران ۴۰ درصد است

وحید شقاقی با اشاره به اینکه نسبت بدهی داخلی به بدهی خارجی 40 درصد است گفت: در شرایط کنونی دولت می تواند برای تامین کسری اعتبار مورد نیاز خود از روش های غیر تورمی همچون اوراق استفاده کند.

نسبت بدهی داخلی به بدهی خارجی ایران 40 درصد است

مشاور وزیر اقتصاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج درباره شرایط دولت برای تامین اعتبارات در صورت کسری بودجه اظهار کرد: در حال حاضر دولت برای اینکه بتواند منابع مورد نیاز خود را استفاده کند باید از انتشار اوراق استفاده کند، در غیر این صورت روش های دیگر همچون استقراض از سیستم بانکی و ... به دلیل اینکه پایه پولی را بدون پشتوانه بالا می برد اثرات تورمی دارد.

وحید شقاقی با بیان اینکه تراز تجاری کشور طبق آخرین آمارها منفی 3 میلیارد دلار بوده که عدد قابل ملاحظه ای نیست، افزود: در حال حاضر نسبت بدهی ها ما به جی دی پایین و زیر 40 درصد است و از طرف دیگر بدهی خارجی ایران 7 میلیارد دلار است که نزدیک به صفر بوده، به همین دلیل می تواند اوراق برای تامین اعتبارات پروژه ها و ... منتشر کند.

او با تاکید بر اینکه برخی کشورها همچون ترکیه که 450 میلیارد دلار بدهی خارجی دارد، برای اجرای پروژه های خود از اوراق استفاده می کنند، اظهار کرد: بهره گیری از مکانیسم انتشار اوراق کمک می کند تا علاوه بر اینکه پروژه های زیرساختی کشور اجرا شوند به دلیل اینکه روی فعالیت شرکت های عمرانی و معدنی و ... هم تاثیر می گذارد می تواند به رونق اقتصادی و اشتغال هم کمک کند.

به گزارش خبرگزاری موج، در سال های گذشته دولت قبل از برای تامین هزینه های جاری اوراق منتشر کرده، به همین دلیل در حال حاضر دولت باید ماهانه ده هزار میلیارد تومان برای تسویه اوراق قبلی اوراق جدید منتشر کند و همین مشکل باعث بروز چالش هایی شده است، با این حال کارشناسان اقتصادی معتقدند به دلیل تراز مثبت بدهی ها به تولید ناخالص داخلی می توان سطح تامین منابع از طریق اوراق بدهی را بالا برد، موضوعی که در لایحه بودجه 1402 بررسی می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه