English

یک استاد اقتصاد در گفتگو با موج مطرح کرد؛

دو راهکار دولت برای عبور از کسری بودجه ۱۴۰۰

علی اکبر نیکواقبال گفت: در شرایط کنونی دولت نمی تواند درآمد ارزی کافی از محل فروش نفت و ... داشته باشد، به همین دلیل باید از سیاست هایی همچون انتشار اوراق و افزایش پایه های مالیاتی استفاده کند.

دو راهکار دولت برای عبور از کسری بودجه ۱۴۰۰

یک استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزای موج درباره مشکلات کسری بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: در شرایط کنونی که کشور در تحریم به سر می برد، به طور قطع نمی تواند درآمد ارزی کافی از محل فروش نفت و... داشته باشد، به همین دلیل باید سیاست های دیگری همچون انتشار اوراق و افزایش پایه های مالیاتی  استفاده کند.

علی اکبر نیکواقبال با بیان اینکه در حال حاضر افزایش مالیات به دلیل مشکلاتی که برای تولید وجود دارد کار سختی است، افزود: دولت باید بستر رونق تولید را فراهم کند از طرف دیگر با کاهش تورم قدرت خرید مردم را تقویت کند و از این طریق طرف تقاضا هم فعال شود و از این مسیر چرخه تولید و مصرف فعال می شود، به عبارت دیگر شرکت ها تولید می کنند و در بازارهای داخلی خریداری می شود و این روند کمک می کند تا درآمد دولت از محل مالیات هم بهبود پیدا کند.

او تصریح کرد: اگر اقتصاد کشور با همین تورم ادامه داشته باشد مردم قدرت خرید ندارد و این عدم تقاضا منجر به ضعف تولید هم می شود و عملا پیش بینی های دولت از محل مالیات هم محقق نخواهد شد.

او با تاکید بر اینکه انتشار اوراق می تواند در تامین منابع پروژه های عمرانی موثر باشد، گفت: وقتی دولت نمی تواند اعتبار لازم را برای پروژه های عمرانی تامین کند و از طرف دیگر این پروژه ها بستری برای جذب سرمایه گذاری و حتی رونق تولید است، نباید اجرای آنها را به تاخیر بیاندازد، از این رو تامین منابع از طریق انتشار اوراق می تواند گام موثر زیرساختی باشد، زیرا این سرمایه گذاری ها می تواند در آینده از طریق مالیات ستانی و ... درآمد دولت را بهبود ببخشد.

نیکو اقبال با بیان اینکه دولت باید علاوه بر تقویت تولید، سیاست کاهش هزینه های مصرفی را هم اجرا کند، گفت: در سال های گذشته هزینه های دولت به شدت افزایش یافته و با وضعیت کنونی نمی تواند اعتبار این بخش را جبران کند به همین دلیل باید صرفه جویی را پیش بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی