English

در گزارش اقتصادی عنوان شد؛

برای تنظیم بازار میوه شب عید وزارت کشاورزی وارد عمل شود

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهداف دولت از مشارکت بخش خصوصی در تنظیم بازار میوه شب عید گفت: در بحث تأمین میوه شب عید به‌ویژه سیب و پرتقال، دولت به دنبال توزیع میوه به قیمت مناسب برای مصرف‌کننده و تأمین و حمایت از تولیدکننده است.

برای تنظیم بازار میوه شب عید وزارت کشاورزی وارد عمل شود

به گزارش خبرگزاری موج، مصطفی دارایی‌نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با حضور در برنامه میز اقتصاد با اشاره به رویکرد جدید وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تغییر شیوه تنظیم بازار میوه شب عید گفت: اتحادیه بارفروشان از شیوه جدید تنظیم بازار میوه شب عید استقبال می‌کند و حرف بخش خصوصی هم این بود که دخالت دولت در این زمینه‌ها کاهش یابد.

وی افزود: کمبودی در تأمین میوه شب عید به‌ویژه پرتقال و سیب نداریم و تولید به اندازه کافی موجود است.

اکبر کرامتی رئیس جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی گفت: به دلیل آنکه امسال سال کم محصولی را پشت سر گذراندیم با حدود ۱۰۰ هزار تن کاهش تولید مواجه شدیم که در مجموع حدود ۸ درصد کاهش تولید داشتیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون محصول خوبی به لحاظ کیفیت و تناژ در سردخانه‌ها ذخیره داریم، افزود: حدود ۴۶۰ هزار تن سیب در سردخانه‌ها ذخیره شده است که به تدریج وارد بازار داخل و خارج می‌شود.

حسن عنایتی کلیجی رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران گفت: با توجه به آنکه امسال، سال مناسبی برای میوه و مرکبات است و کشاورزان ۵۰ درصد میوه‌ها را برداشت و بخشی را به بازار عرضه و بخشی دیگر را در انبارها ذخیره کردند.

وی افزود: استان مازندران میوه تنظیم بازار شب عید سراسر کشور را تأمین می‌کند.

عنایتی کلیجی بیان کرد: هنوز صادرات به چین صورت نگرفته است ولی صادرات به کشورهای همسایه از جمله عراق، قطر و روسیه در حال انجام است.

رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران گفت: ظرفیت تولید استان به مراتب بالاتر از نیاز داخل است و باید برای این موضوع چاره‌ای اندیشید.

محسن شیراوند معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهداف دولت از مشارکت بخش خصوصی در تنظیم بازار میوه شب عید گفت: در بحث تأمین میوه شب عید به‌ویژه سیب و پرتقال، دولت به دنبال توزیع میوه به قیمت مناسب برای مصرف‌کننده و تأمین و حمایت از تولیدکننده است.

وی افزود: تشخیص وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار میوه شب عید این است که این اقدام احتیاطی است و باید انجام شود.

در ادامه برنامه، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران بیان کرد: زمانی که کمبودی در تأمین میوه نداریم ورود بخش‌خصوصی صحیح نیست چراکه بخش‌خصوصی و کشاورز کار خودشان را انجام می‌دهند و با مطرح کردن عنوان ذخیره‌سازی، کیلویی ۲ تا ۳ هزار تومان به قیمت سیب و پرتقال افزوده می‌شود.

دارایی‌نژاد با بیان اینکه بخش خصوصی می‌داند چه چیزی را ذخیره کند و چه زمانی عرضه کند تا مردم با مشکل مواجه نشوند، افزود: اگر بخواهیم تمام سال را فقط برای ۵ روز برنامه‌ریزی کنیم از نظر کارشناسی غلط است چرا که با همین ذخیره‌سازی قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از اشتباهات سالهای گذشته این بود که قیمت برای خرید اعلام می‌شد یعنی دولت این پالس را به بازار می‌داد که به عنوان مثال قیمت پرتقال ۴۵۰۰ تومان است، یعنی تحت هیچ شرایطی پایین‌تر از این قیمت نفروشید و اگر برای کسی هم عرضه پایین‌تر از این قیمت به صرفه بود، این کار را نمی‌کرد چرا که سیاست دولت بر این است که با قیمت ۴۵۰۰ تومان خرید کند و امسال برای نخستین‌بار برای آنکه بتوانیم افزایش قیمت‌ها را مدیریت کنیم اعلام کردیم، قیمت خرید تعیین نمی‌کنیم.

شیراوند افزود: دولت براساس رصد جامعه و قیمت محصول در بازار زمانی که قیمت‌ها متعادل باشد، تعیین قیمت نمی‌کند، در مواقعی هم دولت در رصد تنظیم بازار میوه شب عید متوجه می‌شود که اقشار کم‌درآمد توانایی تهیه میوه مناسب به میزان مورد نیازشان را ندارند و در این صورت دولت با توجه به قیمت روز میوه در هر استان، قیمت تنظیم بازاری تعیین می‌کند و در این حالت زیان بخش‌خصوصی بر عهده دولت است.

وی بیان کرد: اتحادیه مرکزی تعاون روستایی، اتحادیه باغداران و اتحادیه بنکداران سه مجموعه خصوصی قدرتمندند که توان ایفای نقش در سطح کشور و ملی را دارند.

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سازمان تعاون روستایی تحت هیچ شرایطی در اجرای تنظیم بازار میوه شب عید ورود نمی‌کند و فقط نظارت عالیه دارد.

عنایت‌الله بیابانی کارشناس حوزه کشاورزی گفت: واقعیت این است که جریان عرضه و تقاضا و خرید مرکبات از یک قشر پرتلاش و کم‌درآمد به اندازه‌ای فاصله دارد که این حرف‌ها نمی‌تواند جایگزین شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه