English

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی در گفتگو با موج :

وزارت کشاورزی موازی کاری می کند/ مجوز واردات بدون ضابطه هست و ما بی خبریم

وزارتخانه های متولی در امر کشاورزی و واردات و صادرات باید از تصمیمات جزیره ای و بدون کارشناسی در این بخش حذر کنند. چرا که بیشترین آسیب در این بخش به دلیل خودتحریمی های داخل و سومدیریت هاست تا واردات است.

وزارت کشاورزی موازی کاری می کند/ مجوز واردات بدون ضابطه هست و ما بی خبریم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی گفت: به طور کلی تشکل های کشاورزی به صورت دائم ظرفیت های تولید و نیاز داخل را رصد و با هم مقایسه می شود تا بین تولید و نیاز توازن برقرار باشد. این مساله به این مفهوم نیست که ما به هر شکلی  از تولید کننده صنعتی ماشین های کشاورزی تحت هر شرایطی حمایت کنیم و این حمایت به فشار روی تولید محصولات کشاورزی یعنی کشاروز تبدیل شود.

حمیدرضا نامی، افزود: در خصوص دستگاه هایی که در داخل به حد کافی تولید می شود و تیراژ آن به اندازه و پاسخگوی نیاز مصرف در داخل کشور است، هر ساله در کمیسیون ماده یک درخواستی برای تغییرات تعرفه ای ارائه می دهیم، به نحوی که اگر کالای خاصی وارد می شود،اختلاف قیمت نسبتا زیادی با نمونه داخلی داشته باشد که به تولید داخل آسیب وارد نشود، از طرفی هم اگر یک کشاروز ترجیح داد، ماشین گران تری را بخرد در مزرعه خود استفاده کند، جلوی این تصمیم را نگرفته باشیم.

وی ادامه داد: ما در این بخش گزارش های دقیقی مبنی بر اینکه دستگاهی با این ظرفیت و مشخصات در حال تولید است و بازار مصر ف بیشتر یا کمتر درخواست دارد  یا متوازن است و آیا برای کالای مشابه خارجی تعرفه بندی باید تغییر کند به وزارت صمت به عنوان متولی واردات و صادرات ارائه می دهیم.

نامی اظهار کرد: وقتی در تولید برخی از ماشین آلات کشاورزی به خودکفایی رسیده ایم، برای واردات آنها تعرفه بالایی وضع می شود اما در خصوص کالاهایی که تولید داخل نداشته و به هر دلیلی تیراژ مصرف داخلی آن کم است و  تولید داخل نیز به صرفه نیست و گاهی نیز به دلیل نبود تکنولوژی تولید نمی شود،به صورت سالانه رصد و کمبود آنها را برای واردات با ضابطه اعلام می کنیم که همانطور که گفته شد، هم حقوق تولید کننده صنعتی در داخل رعایت شده و هم تولید کننده محصولات داخلی یعنی کشاورز برقرارشود.

 ممنوعیت کامل واردات کمکی به تولید داخل نمی کند

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی همچنین متذکر شد: ما اعتقاد راسخ داریم که ممنوعیت کامل واردات کمکی به تولید داخل نمی کند؛ باید واردات تولیدات خارجی به صورت ضابطه مند هم باشد که تولید کننده داخلی در مقام رقابت با نمونه خارجی سطح کیفی محصولات خود را افزایش دهد، چه بسا در سال های گذشته شاهد افزایش کیفیت محصولات داخلی بودیم، به نحوی که تبدیل به یکی از قطب های صادر کننده ماشین های کشارورزی در غرب آسیا شدیم. من باز هم تاکید می کنم که ماشین آلاتی که وارد می شود یا تکنولوژی پیچیده ای دارد که در داخل هنوز امکان دستیابی به آن نیست یا تولید آنها صرفه اقتصادی ندارد و فشار غیر متوازنی را به مصرف کننده وارد می کند.

نامی با انتقاد از موازی کاری های وزارت جهادکشاورزی همچنین بیان کرد: در سال های قبل وزارت کشاروزی مجوزهایی را برای واردات بدون توجه به ظرفیت های تولید داخل به برخی از اتحادیه های کشاورزی داد. اتحادیه ماشین های کشاورزی زیر مجموعه وزارت صمت است و در واقع این تعرفه ها و مجوزها باید توسط این وزارتخانه صادر شود نه جای دیگری. به عنوان مثال فرض کنید که وزیر جهادکشاورزی در بازدید از اتحادیه دامداران شهرستانی مجوز واردات تعدادی ماشین صنعتی کشاورزی یا دامداری را بدون تعرفه فقط با پرداخت یک مالیات بر ارزش افزوده صادر کرده که نباید باشد چه بسا در سال های قبل به مراتب شاهد صدور این مجوزها بوده ایم و قطعا اکنون نیز هست و بی خبریم و این آسیب به تولید داخل و واردات ضابطه مند است .

او افزود:  شرکت های دانش بنیان  محصولاتی را هم که تولید و یا درباره آنها تحقیق می کنند در حوزه  تکنولوژی های نوین است اما یک مهم و قابل ذکر در این خصوص وجود دارد این است که دانش بنیان، اساسا و ذاتا قائم به دانش بنیان نامیدن یک شرکت قابل اتکا نیست، چرا که همه شرکت های تولید کننده ماشین های کشاورزی واحد های تحقیق و توسعه و R&D دارند که هرساله تعدادی محصولات جدید و به روز را تولید و اراده می دهند و این اتفاق طی دهه ها انجام شده است و جزء ذات یک سازمان است که باید محصولات نوین تولید کند تا ازبازار حذف نشود.

نامی همچنین در خصوص فعالیت دانش بنیان ها در این بخش نیز ابراز کرد: فحوای دانش بنیان بودن استفاده از تکنولوژی های نوین برای تولید ماشین های کشاورزی جدید  و به روز است؛ تقریبا درکارخانجات ماشین های کشاروزی به عنوان یک شرط لازم برای بقا وجود داشته و دارد اما شرکت هایی به عنوان دانش بنیان در این بخش کارشان را شروع کردند باید دید که این شرکت ها واقعا دانش بنیان هستند یا یک کپی وطنی از یک محصول خارجی که تشخیص این مساله قدری سخت است. عمده شرکت های دانش بنیانی که در این بخش در حال فعالیت هستند روزمه درخشانی و یا سنگین اقتصادی برای خودشان هنوز نتوانسته اند، ایجاد کنند، چرا که یک نوآروی  یا دستگاه جدید به لحاظ ذاتی که مقبول و مورد نیاز مصرف کننده باشد که در عین حال بتواند این مساله را که استفاده از آن می تواند سبب کاهش هزینه های تولید باشد را توجیه کند، نبوده است. این مساله سبب شده تا برخی از حمایت های مربوط به دانش بنیان ها سواستفاده کرده که هم سبب آسیب به دانش بنیان های واقعی و هم سبب هدررفت منابع می شوند. 

تولید داخل تقریبا95 درصد بخش کشاروزی کشور را تامین می کند

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی تاکید کرد: به صورت کلی تولید داخل تقریبا95 درصد بخش کشاروزی کشور را تامین می کند؛ مضاف بر این که چون این دستگاه های صنعتی به قطعه و گارانتی نیاز دارند و ماشین های وارداتی از ارائه این خدمات ناتوان هستند، بنابراین استفاده از ماشین های داخلی به صرفه تر بوده و کشاروزها هم ترجیح می دهند از محصولات داخلی خرید کنند. چیزی که در حوزه ماشین آلات کشاروزی در حال واردات است، بخشی از آن ماشین آلات سنگین حوزه برداشت است که عملا به دلیل تیراژو تعداد بالا،  سرمایه گذار صنعتی و کارخانه دار برای تولید این ماشین ها هتمام ندارند، چرا که مصرف داخلی آن برای این حجم سرمایه گذاری توجیه ندارد و هم محدودیت هایی در حوزه صادرات این کالاهای پیچیده و های تک وجود دارد.

وی در پایان نیز گفت: ما به عنوان تولید کننده داخل از بدنه دولت و وزارتخانه های متولی در امر کشاورزی و واردات و صادرات می خواهیم که از تصمیمات جزیره ای و بدون کارشناسی در این بخش حذر کنند. چرا که بیشترین آسیب در این بخش به دلیل خودتحریمی های داخل و سومدیریت هاست تا واردات. ما به عنوان تولید کننده اگر این تصمیمات نباشد خود را در تقابل با بخش واردات نمی دانیم بلکه به این بخش تعامل هم داریم چرا که تولید کنندگان به برخی از قطعات و یا مواد اولیه وارداتی نیاز دارند.در این بخش وزارت صمت با ایجاد بخشی برای ماشین آلات کشاورزی، معدنی و صنعتی در حد مدیرکل قدیمی بزرگی برداشته است هرچند هنوز این مساله خروجی نداشته است اما ما با همین قدم امیدوار به حمایت از بخش تولید ماشین آلات کشاروزی و صنعتی هستیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه