English

سخنگوی صنعت آب در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

کاهش ۲۱ درصدی سطح آب زاینده رود در یک سال گذشته

فیروز قاسم زاده گفت: در سال گذشته ورودی آب به زاینده رود کمتر از پیش بینی ها بوده به همین دلیل جلساتی با کشاورزان برای مدیریت مصرف آب در این منطقه برگزار شده است.

کاهش ۲۱ درصدی سطح آب زاینده رود در یک سال گذشته

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در سال های گذشته کاهش سطح آب زاینده رود به یکی از بزرگترین دغدغه های مردم استان اصفهان بدل شده و هنوز به عنوان یک چالش جدی مطرح است. فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج جزئیاتی درباره آخرین وضعیت سد زاینده رود و ضرورت مدیریت آب در استان اصفهان گفت: در حال حاضر طبق برنامه بخش صنعت استان اصفهان باید به سمت مصرف آب دریا باید بروند به همین دلیل است که طرح انتقال آب خلیج فارس برنامه ریزی و در حال عملیاتی شدن است.

قاسم زاده با بیان اینکه سطح ورود آب زاینده رود سال گذشته باید به یک میلیارد و صد متر مربع می رسید، افزود: پیش بینی ورود آب سال گذشته با تغییراتی همراه بوده  به طوری که ۹۵۸ میلیون متر مربع اب وارد زاینده رود شده و این سطح پاسخگوی آب شرب و صنعت و کشاورزی استان اصفهان نیست به همین دلیل جلساتی با کشاورزان این استان در استانداری اصفهان برگزار شد تا با کشت کم آب بر به نوعی در مصرف مدیریت لازم را ایجاد کنند.

او با بیان اینکه امسال در تامین آب کشاورزی ۵ نوبت آب به باغات غرب اصفهان و ۳ نوبت آب به کشاورزان شرق داده می شود که کشت موقتب است، تصریح کرد:از سد زاینده رود سال گذشته ۳۲۹ میلیون متر مربع اب برای بخش کشاورزی رها سازی شد و ۷۵ میلیون متر مربع هم آب برای چهار محال و بختیاری تخصیص داده شد.

قاسم زاده با بیان اینکه اگر مدیریت مصرف آب در اصفهان انجام نشود احتمال مشکل آب مصرفی هم داشته باشیم، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۹۴ میلیون متر مربع زاینده رود آب دارد که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد کاهش داشته است.

او درباره مشکلات آب در استان همراه هم گفت: در سد اکباتان باید تا اواسط شهریور تصفیه خانم باید وارد مدار شد اما از آنجایی که مصارف آب زیاد بود تصفیه خانه با افت فشار روبرو شد و وارد مدار نشد با این حال منابع جایگزین پیش بینی شده با این حال یک ناپایداری وجود ندارد و پیش بینی می شود به زودی آب سد اکباتان وارد همدان می شود و می تواند آبی پایدار برای این شهر تامین کند.

قاسم زاده افزود: در حال حاضر پیش بینی می شود که میزان بارندگی ها در کشور کمتر از میانگین باشد با این حال پیش بینی برای تامین آب کشاورزی انجام شده است. سال گذشته مهر و آبان بارندگی نداشتیم اما در آذر و دی ماه بارندگی خوبی داشتیم و با وجود اینکه آب شرب برای ما اهمیت بالایی داشت تامین آب برای کشت های پاییزه با کمی تاخیر انجام شد.

به گفته سخنگوی صنعت آب دولت سیزدهم هزار میلیارد تومان در اجرای طرح غدیر هزینه و در ده ماه اجرایی کرد و با وجود اینکه طرح به صورت ضربتی عملیاتی شد از نظر کیفی در سطح قابل قبولی انجام شد.

او افزود: دریاچه ارومیه هنوز به کف تراز آبی نرسیده که حدود ۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت داشت و در حال حاضر وسعت کنونی دریاچه ارومیه به هزار کیلومتر مربع رسیده که بخشی از این مسأله در نتیجه افزایش دمایی بود که در مدارهای شمالی کشور رخ داده بود و در شرایط کنونی پیش بینی می شود بخشی از آب کاهش یافته در زمستان امسال از طریق بارندگی های زمستان جبران شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی