English

نماینده مجلس در گفتگو با خبرگزاری موج:

نظام مالیاتی باید باعث کاهش تورم و عدالت اجتماعی شود / نظر شخصی مودی یا ممیز مالیاتی عامل رانت و تفاوت پرداخت مالیات

یک نماینده مجلس یازدهم معتقد است که وقتی فعالان اقتصادی بدانند که مالیات به صورت کاملاً عادلانه اخذ می‌شود، این مالیات را با رضایت پرداخت و برای ادای آن فرار نمی کنند.

نظام مالیاتی باید باعث کاهش تورم و عدالت اجتماعی شود / نظر شخصی مودی یا ممیز مالیاتی عامل رانت و تفاوت پرداخت مالیات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در حال حاضر از نظر تعدادی بیشترین مالیات توسط کارمندان و افراد با حقوق ثابت پرداخت می شود، در حالی که بیشترین فرار مالیاتی توسط کسبه و افراد با درآمد بالا اتفاق می افتد و این نشان دهنده ضعف های در سیستم مالیات ستانی است از این رو یکپارچه سازی سامانه مالیاتی می تواند در جلوگیری از فرار مالیاتی موثر باشد، هرچند تاکنون سیاست های اهرامی دولت برای جلوگیری از فرار مالیاتی بیشتر روی گروه های با درآمد خرد اعمال شده است و این موضوع نشان می دهد بسیاری از همین پردرآمدها در برخی از نهادها و دستگاه های تصمیم گیر هم نفوذ دارند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی موج ، درباره میزان جلوگیری از فرار مالیاتی با راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی در کشور، گفت: سامانه مودیان مالیاتی می تواند تاثیر بسیاری در شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی داشته باشد. هر چقدر نظارت و کنترل بیشتری روی حساب های فعالان اقتصادی صورت بگیرد و سامانه ی الکترونیک مثل سامانه مودیان مالیاتی نیز وجود داشته باشد می ‌توان جلوی فرارهای مالیاتی را تا حد زیادی در کشور گرفته شود.

مهرداد گودرزوند چگینی، اظهار کرد: اما سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی به تنهایی نمی‌تواند جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد و منجر به شفافیت اقتصادی شود، بلکه باید نظارت و کنترل در این سامانه قوی باشد. سامانه مودیان مالیاتی از رانت و فساد جلوگیری می کند و کشور را به سمت واقعی کردن مالیات ها می برد.

وی ادامه داد: این سامانه می تواند از خطاهای انسانی که در فرآیند اخذ مالیات وجود داشت نیز جلوگیری کند و پرداخت مالیات ها را بر اساس عدالت صورت دهد. سامانه مودیان مالیاتی به دریافت واقعی مالیات کمک خواهد کرد. البته به نظر می‌رسد اگر کنترل و نظارت درستی بر این سامانه شود می تواند کمک زیادی به برقراری عدالت مالیاتی نیز بکند. 

این نماینده مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: وقتی فعالان اقتصادی بدانند که مالیات به صورت کاملاً عادلانه اخذ می‌شود، این مالیات را با رضایت پرداخت و برای ادای آن فرار نکرده  و دولت نیز به درآمد مالیاتی که در بودجه پیش‌بینی کرده می‌رسد و با جمع‌آوری این مالیات از میزان تورم نیز کاسته می‌شود.

گودرزوند در ادامه تاکید کرد: به این وسیله بر گردش مالی مودیان مالیاتی نظارت خواهد شد و جلوی فساد را هم خواهد گرفت و منجر به عدالت در پرداخت مالیات ها خواهد شد. با راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی در شغل های یکسان پرداختی مالیاتی یکسانی خواهیم داشت و به این صورت نخواهد بود که بر اساس اظهار نظر شخصی مودی مالیاتی یا ممیز مالیاتی از افراد مالیات اخذ شود.

 

بیشتر بخوانید؛

همه باید براساس درآمدشان مالیات بدهند / دریافت مالیات مبتنی بر داده‌های صحیح اقتصادی نیست

مالیات ستانی از اصناف ضعیف در کنار فرار مالیاتی پردرآمدها! /سامانه مانع اخذ رشوه و فساد توسط ماموران

 

۳۰ درصد از امور جاری کشور با استفاده از مالیات اداره می شود

این نماینده مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: با این شیوه جدید به موقعیت مغازه و کسب افراد و همچنین میزان مشتری آن ها دقت خواهد شد. البته ممیز های مالیاتی با این سامانه حذف نخواهند شد، اما این سامانه از خطای انسانی در فرآیند اخذ مالیات جلوگیری خواهد کرد. ممیز های مالیاتی هم آموزش خواهند دید تا چگونه مالیات افراد را به صورت دقیق و مبتنی بر اطلاعات حساب آنها تعیین کنند.

وی درباره میزان ایجاد درآمد پایدار برای دولت نیز توضیح داد: راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی و ساماندهی مالیات ها به ایجاد درآمد پایدار برای دولت نیز کمک خواهد کرد. معمولاً بیش از ۶۰ درصد هزینه های جاری دولت با استفاده از مالیات تامین می شود اما در کشور ما این شرایط وجود ندارد و حدود ۳۰ درصد از امور جاری کشور با استفاده از مالیات اداره می شود. در حال حاضر تعادلی بین تولید ناخالص ملی و درآمد مالیاتی در کشور ما وجود ندارد ولی راه اندازی این سامانه به ایجاد این تعادل کمک خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که این سامانه چقدر جلوی اقتصاد زیرزمینی را خواهد گرفت نیز گفت: هر چقدر از سمت پول کاغذی به سوی سامانه‌های الکترونیکی حرکت کنیم از گسترش اقتصاد زیرزمینی جلوگیری خواهیم کرد؛ در این شرایط هم بانک باید تدابیری بیندیشد که مردم برای فرار از پرداخت مالیات به سمت مبادله کاغذی پول نروند و به سمت سامانه های الکترونیک حرکت کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی