English

نماینده مجلس با اشاره به ضعف سامانه مالیاتی در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

مالیات ستانی از اصناف ضعیف در کنار فرار مالیاتی پردرآمدها! /سامانه مانع اخذ رشوه و فساد توسط ماموران

حسین محمد صالحی دارانی گفت: سازمان امور مالیاتی تا پایان تیر ماه به مودیان این فرصت را داده تا مودیان به صورت دستی اعتراض کرده و تراکنش هایی که نباید مشمول مالیات می شده اند را رفع می کنند.

 مالیات ستانی از اصناف ضعیف در کنار فرار مالیاتی پردرآمدها! /سامانه مانع اخذ رشوه و فساد توسط ماموران

 

یک نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با بیان اینکه یکی از ضعف های سامانه مودیان مالیاتی این است که هر تراکنشی مثل پرداخت قسط بانکی را مشمول مالیات کرده است، گفت: با این وجود سازمان امور مالیاتی تا پایان تیر ماه به مودیان این فرصت را داده تا مودیان به صورت دستی اعتراض کرده و تراکنش هایی که نباید مشمول مالیات می شده اند را رفع می کنند.

حسین محمد صالحی دارانی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی  درباره مزیت راه اندازی سامانه مودیان مالیات ی و الکترونیکی شدن فرآیند اخذ مالیات گفت: سامانه مودیان مالیاتی می تواند برخی از مودیان مالیاتی که فرار مالیاتی دارند یا سوداگر و دلال هستند  را کنترل کند. اما برخی از مودیان خرد مثل اصناف، بازاریان، مغازه دارها و سطوح خرد تر با راه اندازی این سامانه با مشکل مواجه شده اند به این جهت که مالیات آنها بر اساس تراکنش دستگاه کارتخوان تعیین می شود.

ضعف های سامانه مودیان مالیاتی

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورها در ادامه بیان کرد: یکی از ضعف های سامانه مودیان مالیاتی این است که هر تراکنشی مثل پرداخت قسط بانکی را مشمول مالیات کرده است. با این وجود سازمان امور مالیاتی تا پایان تیر ماه به مودیان این فرصت را داده تا مودیان به صورت دستی اعتراض کرده و تراکنش هایی که نباید مشمول مالیات می شده اند را رفع می کنند. 

صالحی دارانی ضمن انتقاد از اینکه مالیات واقعی بر اساس تراکنش دستگاه کارتخوان  وصول نمی شود افزود: اما کسانی که تا پیش از این فرار مالیاتی داشته اند مثل پزشکان راه های جدیدی برای فرار مالیاتی پیش روی خود، مثل دریافت وجوه نقد یا کارت به کارت قرار داده اند تا از دستگاه کارتخوان خود استفاده نکنند و مشمول مالیات نشوند.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در ادامه ضمن تاکید بر اینکه باید فعالان اقتصادی ملزم شوند تا دریافت و پرداخت وجه فقط از طریق دستگاه کارت خوان باشد؛ با این شیوه می توان مقداری این وضعیت را ساماندهی کرد ادامه داد: ساماندهی وضعیت وصول مالیاتی در کشور  با راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی پیشرفت خوبی کرده ، اما باید اشکالات و ایرادات این شیوه به نحوی حل شود.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: سامانه مودیان مالیاتی برای ایجاد  درآمد پایدار برای دولت خیلی موثر است. بخشی از کسری بودجه دولت با این مالیات ها ساماندهی می شود ولی از  سوی دیگر این مالیات فشار بر روی مردم وارد می کند، اما اگر این فرآیند اخذ مالیات عادلانه انجام شود این وضعیت هم ساماندهی می شود. 

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر اشکالات و ایرادات این سامانه زیاد است افزود: راه اندازی شیوه اخذ مالیات عادلانه باعث می شود که بار روانی پرداخت به موقع و دقیق مالیات از روی بخش های شفاف اقتصاد مثل کارمندان برداشته شود. اگر یک کارمند یا معلم یک ساعت اضافه کار داشته باشد مالیات آن محاسبه و سر موقع پرداخت می شود؛ اما در مقابل بعضی از فعالان اقتصادی که تراکنش بالای مالی دارند؛ دچار فرار مالیاتی هستند. 

عدالت در پرداخت مالیات

صالحی دارانی ضمن تاکید بر اینکه مردم اگر عدالت در پرداخت مالیات را ببیند نارضایتی آنها کمتر می شود افزود: بیشتر نارضایتی  برای پرداخت مالیات از این حیث است که بخش شفاف اقتصاد مالیاتش را سر موقع و دقیق و  حساب شده پرداخت می کند اما برخی از فعالان بزرگ اقتصادی فرار مالیاتی دارند. 

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس خاطر نشان کرد: قطعا با سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی درآمد دولت از بخش مالیات پایدار خواهد شد و به همان میزان دولت می تواند برنامه ریزی درستی  برای هزینه کرد این مالیات ها داشته باشد.

وی افزود: این سامانه در فرآیند اخذ مالیات و جلوگیری از رشوه و فساد توسط ماموران هم تاثیر گذار است. اما سازمان امور مالیاتی باید همه صنوف را مجبور به استفاده از کارت خوان کند. در حال حاضر خیلی ها کارت خوان خود را کنار گذاشته اند، مردم باید به این مسئله حساسیت داشته باشند و با این افراد همکاری نکرده، به صورت نقدی با این افراد حساب و کتاب  نکنند و هر جا خریدی دارند با کارت خوان پرداخت کنند تا فرار مالیاتی این گروه کنترل شود.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: جریان کالا نیز با استفاده از این سامانه امکان رصد پیدا می کند و جلوی قاچاق گرفته می شود. متاسفانه نظارت و بازرسی های ما ضعیف است و تصمیماتی که در کل کشور گرفته می شود وقتی به سطوح پایین تر یعنی سطوح استانی و شهرستانی می رسد، این نظارت درست شکل نمیگیرد و قاچاق کالا و این اقدامات مفسده انگیز ادامه دار می شود. 

به گفته این نماینده مجلس، لازم است که دستور صریحی به استانداران و مجموعه استان ها داده شود تا حساسیت بیشتری بر این بخش باشد و نظارت ها  دقیق تر و منظم تر شود. در حال حاضر نظارت ها دقیق و  منظم نیست. 

صالحی دارانی درباره میزان کنترل اقتصاد در سایه توسط سامانه مودیان مالیاتی گفت: اقتصاد پنهان و در سایه ضربه زننده به اقتصاد کشور است و با همین نظام دهی و ساماندهی می توان جلوی آن را گرفت و کنترلش کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه