English

نماینده مجلس دهم در گفتگو با خبرگزاری موج :

همه باید براساس درآمدشان مالیات بدهند / دریافت مالیات مبتنی بر داده‌های صحیح اقتصادی نیست

محمد جواد جمالی گفت:هیچگاه ما نباید منابع نفتی و گازی را که باید در جهت توسعه مملکت و آیندگان به کار گرفته شود را خرج روزمرگی کشورمان کنیم. در حال حاضر دریافت مالیات هم مبتنی بر داده‌های صحیح اقتصادی نیست.

همه باید براساس درآمدشان مالیات بدهند / دریافت مالیات مبتنی بر داده‌های صحیح اقتصادی نیست

نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، گفت: سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی می‌تواند به تقویت نظام مالیات‌ستانی و عدالت در این امر کمک کند. ما نیازمند این هستیم که یک مکانیزم بر مبنای اطلاعات در نظام مالیاتی کشور حاکم شود که سامانه مؤدیان می‌توان به تکمیل این داده‌ها کمک کند.

محمدجواد جمالی نوبندگانی، اظهار داشت: اینکه همه اقشار در جامعه به تناسب درآمدی که دارند باید مالیات پرداخت کنند یک اصل پذیرفته شده، عقلی و منطقی است و در همه جای دنیا هم دارد انجام می‌شود و هیچگاه ما نباید منابع نفتی و گازی را که باید در جهت توسعه مملکت و آیندگان به کار گرفته شود را خرج روزمرگی کشورمان کنیم. متأسفانه این سیاست غلط از قبل از انقلاب هم وجود داشته و تا به امروز هم این فرهنگ غلط ادامه پیدا کرده است.

وی افزود: از گذشته فرهنگ مالیات‌ستانی و مالیات‌دهی اصلاً در کشور جا نیفتاده است و همین الان هم مردم فکر می‌کنند که این مالیات پول زوری است که از آنها دریافت می‌شود! 

تحریم نفتی فشارهای بسیاری را به کشور وارد کرد

نماینده مجلس دهم گفت: تحریم‌ها به ویژه تحریم نفتی فشارهای بسیاری را به کشور وارد کرده و این فشارها زمانی نمود بارزتر و بیشتری پیدا می‌کند که درآمدهای مالیاتی به درستی احصا و اخذ نمی‌شود. در خیلی از کشورهای جهان مهمترین و بزرگترین تخلف مربوط به تخلفات مالیاتی است که برای آن مجازات‌های سنگینی را در نظر می‌گیرند.

جمالی نوبندگانی ادامه داد: متأسفانه در ایران با مشکلات مالیاتی بسیاری مواجه هستیم. همانطورکه گفتم اول فرهنگ مالیات‌دهی در کشور جا نیفتاده و دومین موضوع هم مربوط به این است وقتی دولت می‌خواهد مالیات دریافت کنید این دریافت مالیات مبتنی بر داده‌های صحیح اقتصادی نیست، یعنی دیتاها کامل نیستند و نیز نرم‌افزارهایی که باید به منابع درآمدزای اصناف و کسبه و واحدهای تجاری و تولیدی متصل باشند هنوز متصل نیستند و به نوعی می‌شود گفت که ممیزین مالیاتی سلیقه‌ای عمل می‌کنند گرچه نسبت به چند سال گذشته بهتر شده اما در حال حاضر خیلی از اقشار باید برای نوع، میزان و شیوه پرداخت خود با آنها چانه‌زنی کنند یا اینکه خیلی‌ها باید اثبات کنند که درآمدشان وجود داشته یا نداشته است.  به طور کلی مشکلات نرم‌افزاری باعث شده تا فضایی علیه مالیات‌ستانی ایجاد شود.

وی بیان داشت: به نظرم من دولت باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا زیرساخت‌های اخذ مالیات را تقویت کند و فضای امنی را برای مالیات‌دهندگان ایجاد کند و طوری باشد که شهروندان و مالیات‌دهندگان به این باور برسند که مالیاتی که پرداخت می‌کنند منصفانه و عادلانه‌ای است. اما اکنون درست یا غلط این تصور در جامعه وجود ندارد. 

فرار مالیاتی ادامه دارد

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: متأسفانه برخی واحدهای صنفی برای اینکه فرارهای مالیاتی داشته باشند به مشتریان خود اجازه پرداخت وجه را از دستگاه‌های کارت‌خوان نمی‌دهند. اگر وزارت اقتصاد زیرساخت‌ها را اصلاح می‌کرد این راه‌های فرار هرگز به وجود نمی‌آمد. 

جمالی نوبندگانی ادامه داد: بسیاری از مشاغل هم وجود دارد که جواز کسب ندارند و اینها هم مالیات پرداخت نمی‌کنند. 

وی تأکید کرد: همه باید مالیات پرداخت کنند اما باید عادلانه باشند. سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی می‌تواند به تقویت نظام مالیات‌ستانی و عدالت در این امر کمک کند. ما نیازمند این هستیم که یک مکانیزم بر مبنای اطلاعات در نظام مالیاتی کشور حاکم شود که سامانه مؤدیان می‌توان به تکمیل این داده‌ها کمک کند.

به گفته این نماینده سابق مجلس، اگر ایرادات این سامانه رفع شود می‌تواند به شفافیت و عدالت مالیاتی منجر شود.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه