English

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج؛

تصمیم گیری های اقتصادی دولت شب عیدی است/رد فسادهای بین المللی در ارز ۴۲۰۰ تومانی

وحید شقاقی گفت: در حال حاضر دولت هیچ برنامه دقیقی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور ندارد و تمام تصمیم‌گیری‌ها شب عیدی است، همچون تصمیمی گیری برای تخصیص ارز 4200 تومانی که فسادهای نالی برای ایران حتی در سطح بین‌الملل ایجاد کرده است.

تصمیم گیری های اقتصادی دولت شب عیدی است/رد فسادهای بین المللی در ارز 4200 تومانی

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه سال آینده شرایط سختی خواهیم داشت، گفت: از نظر اقتصادی حتی می توان گفت بدترین سال بعد از انقلاب خواهد بود، چراکه چالش های اقتصادی ایران هر سال انباشته شده و با تحریم های که صورت گرفته، در قالب مشکلات نشان داده شده است و امروز هیچ نقشه راه تولید و تجارت نداریم و حتی هیچ راهکاری برای مقابله با تحریم نداریم و تصمیم گیری ها شب عیدی و ناگهانی است.

شقاقی

وحید شقاقی با بیان اینکه امروز برای مواجهه کشور با مشکلات اقتصادی شب عیدی هیچ راهکار عملی ارائه نشده است، تصریح کرد: با آمدن آقای همتی به بانک مرکزی تا حدودی از اشتباهات سال های گذشته کاسته شده، اما سایر وزارتخانه ها همچنان در روند بدی قرار دارند. از طرف دیگر بودجه 98 بسیار بد بسته شده و تدوین تصمیم‌های اشتباهی همچون ارز 4200 تومانی همچنان ادامه دارد و رانت ها و فسادهای بین المللی ناشی از همین مساله در اقتصاد کشور وجود دارد.

او با بیان اینکه ارز 4200 تومانی به نام مردم فقیر و به کام اقشاری خاص بود، تصریح کرد: این مصداق همان تخصیص 150 میلیون دلاری بود که برای واردات کاغذ به 2 نفر داده شد و بعد از کشور فرار کردند.

شقاقی با اشاره به اینکه در حوزه تولید نتوانستیم نقشه راه مشخصی در کوتاه مدت تعریف کنیم، گفت: واردات کالاهای لوکس همچنان ادامه دارد و ارز صادرات کالاهای غیرنفتی به اقتصاد کشور وارد نمی شود و به نوعی مواجهه بین صادرکننده های کالاهای غیرنفتی و دستگاه های متولی رخ نداده است.

شقاقی در حال حاضر تصمیم گیری ها هیجانی است، اظهار کرد: با وجود اینکه بارها شعار مبارزه با فساد داده شد، اما اقدامی عملی در این زمینه انجام نشده است، از این رو امروز اقتصاد نیازمند ساختارسازی و تصمیم های مدبرانه و آگاهانه و نیازمند تصمیم های سخت برای مقابله با رانت و فساد است و نمی توان با یک نظام دو قطبی طبقه ثروتمند عمل کرد و سال آینده به دلیل همین اشتباهاتی که بارها تکرار شده می تواند اقتصاد بیشتر تحت‌فشار قرار بگیرد.

او با تأکید بر اینکه امروز از بحث های بنیادی عبور کرده ایم و اقتصاد ایران در شرایط بحرانی قرار دارد، تصریح کرد: اقتصاد ایران امروز تنها به شرایط روزمره می پردازد؛ یک روز گوشت گران می شود؛ یک روز پنیر نیست و ... و همه این‌ها ناشی از ضعف نظارت بر اقتصاد کشور است و شرایط خطیری برای سال آینده ایجاد خواهد کرد.

این اقتصاددان با اعلام اینکه تیم اقتصادی کشور نیز هنوز نمی تواند تغییر کند، گفت: ما می توانستیم پایه های مالیاتی را به نفع اقشار کم‌درآمد و علیه ثروتمندان ایجاد کنیم و این به دلیل نفوذ افرادی است که به رانت دسترسی دارند و با همان فرمان سال های گذشته جلو می رویم اما این بار مسیر سنگلاخ و سختی است.

او با اعلام اینکه 150 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت گفت: از آنجایی که 153 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش بینی شده که تنها 100 میلیارد تومان محقق شده، به همین دلیل دولت بار دیگر به انتشار اوراق متکی شده است. به عبارت دیگر دولت درآمدها را خوش‌بینانه و هزینه ها را فزاینده در نظر گرفته است. هرچند شورای عالی هماهنگی سه قوه تشکیل شده، ولی برای اصلاح اقتصادی و جنگ اقتصادی باور نداریم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه