English

وجیه الله جعفری در گفتگو با خبرگزاری موج؛

فولاد مبارکه امسال رکود تولیدش را می زند / پیشرفت پروژه های نیروگاهی برای تامین برق مورد نیاز صنعت و معدن

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فولاد مبارکه که سال گذشته بیش از 9 میلیون و 400 هزار تن فولاد تولید کرده بود امسال قرار است رکورد تولید خود را فراتر از 9 میلیون و 900 هزار تن بزند.

فولاد مبارکه امسال رکود تولیدش را می زند / پیشرفت پروژه های نیروگاهی برای تامین برق مورد نیاز صنعت و معدن

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در یک سال گذشته بخش معدن و صنایع معدنی ایران نقش مهمی در توسعه صادرات داشته به طوری که این بخش بیش از ۱۲ میلیارد دلار محصول به کشورهای خارجی صادر کرده و افت ارزآوری بخش نفت که تحت تاثیر تحریم ها بوده را جبران کرده است و در مقطع کنونی ادامه روند صعودی صادرات این بخش در دستور کار قرار دارد، هرچند در سال جاری دولت سیاست عوارض صادراتی را وضع کرده است و همین مساله می تواند تا حدودی برنامه های صادرات محور شرکت ها را تحت تاثیر قرار دارد، با این حال معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به افق روشنی که کشور در صنایع فولادی دارد، گفت: در سال گذشته فولاد مبارکه توانسته بیش از 9 میلیون و 400 هزار تن فولاد تولید کند و امسال هم قرار است این شرکت با تولید بیش از 9 میلیون و 900 هزار تن رکورد تولید خود را جابه جا کند.

وجیه الله جعفری با نگاهی به نقش فولاد مبارکه در تنظیم بازار کشور اظهار کرد: این شرکت نه تنها با افزایش تولید و عرضه محصول در بورس کالا به سیاست های تنظیم گیری بازار فولاد کمک کرده است در محصولاتی مانند شمش که در یک مقطع بازار با کمبود مواجه شد، ایمیدرو با واردات بخشی از نیاز کشور و با همکاری فولاد مبارکه در بورس کالا این محصولات را به صورت تلفیقی عرضه کرد و کمک کرد که بازار این محصول از تنش به دور بماند.

او با تاکید بر اینکه امروز شرکتی مانند فولاد مبارکه خود می تواند ایجادکننده شرکت های دیگر باشد که خود برنامه ی اشتغالزا است، تصریح کرد: در سال های گذشته سازمان توسعه صنایع و معادن به عنوان بازوی عملیاتی وزارت صنعت در مناطق محروم اقدامات اجرایی انجام می داد و حتی کارخانه فولاد و ... می ساخت اما امروز دیگر خبری از فعالیت های اجرایی نیست، بلکه بیشتر زیرساخت ها را فراهم می کند تا بخش خصوصی و شرکت هایی مانند فولاد مبارکه طرح های توسعه ای حتی در مناطق محروم ایجاد کنند و از این طریق به اشتغال زایی و رونق مناطق هم کمک شود.

وجیه الله جعفری با نگاهی به برنامه هایی که در بخش فولاد و ... برای تامین سوخت وجود دارد، گفت: در شرایط کنونی نیروگاه هایی در دست ساخت است تا از این طریق قطعی برق صنعت فولاد و معدن به صفر برسد.

تولید فولاد در کشور افزایش یافته است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه در چند وقت اخیر تولید فولاد در کشور افزایش یافته است، به طوری که در فروردین ماه شرکت فولاد مبارکه در برخی از محصولات خود رکود زد و این موضوع در راستای تامین نیاز کشور در ماههای است که احتمالا به دلیل قطعی برق و ... با تولید کمتری همراه شود و این موضوع عرضه و تقاضای محصولات فولادی به ویژه توسط شرکت های فولادی تعیین کننده در بورس کالا را متعادل می کند. هرچند باید توجه داشت که سیاست ما در کشور تولید 55 میلیون تن فولاد است که هم اکنون برای 40 میلیون تن ظرفیت سازی شده و 30 میلیون تن فولاد در سال تولید می شود که برای تامین برق و مواد اولیه این بخش پروژه های زیادی را تعریف کرده ایم و حدودا ۷.۶ میلیارد دلار سرمایه در بخش های مختلف جذب شده است.

او با اشاره به اینکه برنامه کشور در مقطع کنونی افزایش تولید به ویژه در بخش فولاد است، اظهار کرد: شرکت های مانند فولاد مبارکه در سال های اخیر وارد فرایند تولید محصولات خاص کشور شده و این همان سیاستی است که دولت دنبال می کند. به عبارت دیگر برنامه کلان کشور این است که برای محصولاتی مانند فولاد ارزش افزوده ای بیشتری به وجود بیاید تا از یک طرف به اشتغال کشور کمک شود و از طرف دیگر میزان ارزآوری بهبود پیدا کند و شرکت فولاد مبارکه به درستی در این مسیر موفق عمل کرده است و باعث شده در شرایط کنونی بیش از ۹۵ درصد از محصولات فولادی مورد نیاز صنعت خودرو و لوازم خانگی در بازار داخلی کشور تامین شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه