English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

راهبردهای فولاد مبارکه برای تامین پایدار گاز / دلایل اهمیت انرژی در چشم انداز صنعت فولاد

با توجه به اینکه طرح هدف‌گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد و محدودیت های اعمال شده برای تامین گاز فولادی ها در سال 1400 فولاد مبارکه برای تامین پایدار گاز راهبردهای جدیدی تدوین کرده و تفاهم‌نامه همکاری‌ در زمینه توسعه فناوری‌ بومی و استقرار یک واحد ذخیره‌سازی گاز طبیعی امروز با شرکت ملی گاز ایران امضا کرد.

راهبردهای فولاد مبارکه برای تامین پایدار گاز / دلایل اهمیت انرژی در چشم انداز صنعت فولاد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، با توجه به اینکه در زمستان اخیر موضوع سهمیه بندی گاز برای جلوگیری از قطعی گاز شهری در پیک مصرف برای صنایع مختلف اجرا شد و منجر به توقف یا کاهش برخی واحدهای تولیدی شد. در واقع صنعت فولاد ایران با وجود اینکه سهم حدودا ۷درصدی از کل مصرف گاز کشور دارد، به سیبلی برای قطعی گاز تبدیل شده و اولین بخشی است که در فصل سرما، مصرف گاز آن با محدودیت مواجه می‌شود. شرکت فولاد مبارکه برای جلوگیری از آسیب های ناشی از نوسانات گاز تفاهم‌نامه همکاری‌ در زمینه توسعه فناوری‌ بومی و استقرار یک واحد ذخیره‌سازی گاز طبیعی به صورت مایع، توسط مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه امضا کرد.

مصرف گاز صنعت فولاد ایران در حال حاضر ۱۱ میلیارد مترمکعب در سال است و برای چند سال آینده در جهت تحقق اهداف سند چشم‌انداز، مصرف گاز صنعت فولاد باید به بالای ۲۰ میلیارد مترمکعب برسد. در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه توانسته تولید خود را به حداکثر ظرفیت برساند، به همین دلیل توجه به تامین انرژی پایدار برای این شرکت اهمیت ویژه ای پیدا کرده به طوری که در کنار افزایش حجم محصولات تولیدشده مصارف انرژی را هم کاهش داده است. همچنین فولاد مبارکه برنامه‌هایی برای ایجاد پایداری در زنجیره تأمین پایدار انرژی در دست اقدام دارد تا بتواند محصولات مورد نیاز صنایع کشور را در شرایط مختلف تأمین کند؛ در واقع این شرکت هم اکنون مواد اولیه صنایع پایین‌دستی ازجمله خودروسازی و تولیدکنندگان لوازم‌خانگی داخل کشور را تامین می کند.

میزان گاز مصرفی در هر تن فولاد

با توجه به اینکه برای تولید هر تن شمش فولاد به طور کلی در کوره‌های قوس الکتریکی۴۲۵، در القایی ۲۲۰ و در کوره بلند ۲۷ مترمکعب گاز طبیعی و به ترتیب ۱۱۳۵، ۸۲۵ و ۵۳۵ کیلووات ساعت برق در طول زنجیره ارزش مصرف می شود و در تولید آهن اسفنجی نیز بیش از ۷۵ درصد مصرف گاز و تولید شمش فولاد بیش از ۷۰ درصد مصرف برق در زنجیره فولاد را به خود اختصاص می‌دهد؛ تامین به موقع سوخت برای تولید در زنجیره فولاد اهمیت بالایی دارد. حالا فولاد مبارکه برای زمان‌بندی مناسب تولید محصولات و ذخیره آن در انبارها برای جلوگیری از وقفه در زنجیره تولید و تنظیم بازار باید بر محدودیت‌های تأمین انرژی ناشی از اوج مصارف گاز و برق غلبه کند. از طرف دیگر باید به این موضوع بیشتر پرداخت زیرا حدود ۲۵ میلیارد دلار در زنجیره فولاد ایران سرمایه‌گذاری شده است و این سرمایه‌گذاری بزرگ را نمی‌توان نادیده گرفت و به سادگی گفت گاز برای صنایع فولاد محدود شده است. برای واحدهای احیای مستقیم، قطعی گاز به معنای توقف تولید است و توقف تولید آهن اسفنجی نیز توقف تولید واحدهای فولادسازی را در پی خواهد داشت. چالش گاز و برق و کاهش تولید فولاد کشور، مشکلاتی نظیر کاهش درآمدهای ارزی کشور، ایجاد مشکل برای صندوق‌های بازنشستگی، بی‌ثباتی بازارهای کالایی و... را به همراه خواهد داشت.

در واقع ایران دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد دنیا و بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در دنیا بر پایه گاز طبیعی است و مزیت تولید فولاد در ایران بر اساس گاز ارزان و دسترسی پایدار به گاز است و از طرف دیگر صنایعی نظیر خودرو، لوازم خانگی و... شدیدا به صنعت فولاد وابسته‌اند و اگر مشکلی برای صنعت فولاد ایجاد شود، سریعا به سایر صنایع منتقل می‌شود. مصرف ویژه انرژی اولیه برای تولید فولاد در کوره‌های قوس الکتریکی فعال در کشور تقریباً چهار برابر فرآیند کوره بلند است.

شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان به‌دلیل تولید فولاد در کوره‌های قوس الکتریکی به انرژی بیشتری نیاز دارد. سال گذشته پس از ابلاغ مرکز کنترل مصرف گاز شرکت ملی گاز، مصارف واحد‌های تولید سیمان و کارخانجات فولادی محدود شد؛ مصرف روزانه گاز فولاد مبارکه از حدود ۱۰ میلیون مترمکعب به چهار میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب کاهش یافت. حال با توجه به اینکه طرح هدف‌گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد بدون توجه به کمبود گاز در نظر گرفته شده، مهم‌ترین چالش صنعت فولاد در حال حاضر مساله تامین گاز است و حتی در تولید برق نیز به گاز نیاز است و این چالش باید با همکاری دولت و صنعت رفع می شد و شرکت فولاد مبارکه نخستین گام های خود را برای عبور از مشکلات کنونی صنعت و تامین گاز پایدار برداشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه