English

موج گزارش می دهد؛

رقابت منفی معدنکاران برای ورود به صنعت فولاد

مدیرعامل فولاد مبارکه نسبت به ورود معدنکاران با ۶۰ درصد حاشیه سود به صنعت فولاد انتقاد کرد، زیرا ایران تا ۲۰ سال دیگر خود تبدیل به واردکننده مواد معدنی می شود و این دغدغه مدیران معدنی برای فولاد ساز شدن فارغ از منافع ملی است!

رقابت منفی معدنکاران برای ورود به صنعت فولاد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، محمدیاسر طیب نیا ، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه معادن نباید به دنبال تولید فولاد باشند، تاکید کرده: معادن باید در بخش اکتشافات سرمایه گذاری کنند همانطوری که در سنوات گذشته شرکت فولاد مبارکه ، فولاد تولید کرده اما الان برخی شرکت های معدنی وارد تولید ورق فولادی و... شده و همین مساله الآن چالشی برای صنعت فولاد کشور شده است زیرا در حوزه معدن کسری سنگ آهن داریم یعنی در افق ۲۰ سال آینده کل سنگ آهن شناسایی شده با ظرفیت های فولاد ایجاد شده در کشور تمام می شود و در این شرایط یعنی در بالادست کوتاهی کردیم در حالی که باید نگاه ملی داشته باشیم.

این صحبت های مدیرعامل فولاد مبارکه بعد از آن مطرح شد که مدیرعامل گلگهر مدعی شد که در راستای حمایت از مردم استان و بازگشت عایدی سرمایه گذاری های بخش معدن در صنعت فولاد هم فعال شده ایم و امروز به عنوان یکی از رقبای فولاد مبارکه هستیم. این ادعا اگرچه فی نفسه بد به نظر نمی رسد اما با توجه به اینکه سنگ آهن کشوری روزی به پایان می رسد و شرکت های فولادی هم باید واردکننده سنگ آهن باشند شرکت های معدنی باید چشم انداز بلندمدت تری را برای خود تعریف کنند نه اینکه آنها ها هم در ۲۰ سال آینده به رقیب وارداتی فولادی ها تبدیل شوند.

فولاد مبارکه به دنبال افق بلندمدت 

از طرف دیگر در حال حاضر فولاد مبارکه به دنبال افق بلندمدت برای ورود به سرمایه گذاری های کلان همچون ساخت کارخانه های فولاد و تامین تجهیزات سایر فولادسازی هاست و نمی خواهد در تولید شمش فولاد محدود بماند و حتی به تازگی خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه این شرکت قرار است به زودی وارد پروژه های نفت و گاز هم شود و این مساله به پشتوانه ای منابع مالی شرکت و تخصصی است که برای تامین قطعات و تجهیزات در سال های گذشته به دست آورده است.

حال با توجه به اینکه هم اکنون حاشیه سود خالص معدنی ها بالای ۶۰ درصد و میانگین حاشیه سود خالص فولادی ها زیر ۴۵ در سال است ماندن در معدن برای معدنی ها منافع بیشتری دارد و این تلاش شرکت گلگهر به معنای ایجاد رقابت برای تولید بیشتر نیست بلکه به معنای ایجاد شرایط برای کاهش تولید مواد اولیه است.

رقابت را در بالای زنجیره فولاد

چندی پیش فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی با اصحاب رسانه اعلام کرده بود که قصد دارند که رقابت را در بالای زنجیره فولاد ایجاد کنند تا شرکت های معدنی برای تامین بیشتر مواد اولیه رقابت کنند، اما رویکرد شرکتی مانند گلگهر مغایر این سیاست است و به نظر می رسد برخی از شرکت های معدنی همچون گلگهر به دنبال انتقال سرمایه شرکت از بخش معدن به فولاد هستند تا زمانی که ذخایر معدنی آنها کاهش یافت همچنان مدیر بمانند. هرچند این دغدغه در مجموع غلط است زیرا شرکت های معدنی می توانند با اکتشاف و شناسایی ذخایر معدنی جدید همچنان معدنکار بمانند و با حاشیه سود بالا سود بیشتری برای خود و سهامدارانشان به ارمغان بیاورند.

در حال حاضر نقش فولاد مبارکه فراتر از صنعت فولاد رفته زیرا ۴۰ هزار میلیارد تومان طرح های توسعه‌ای آغاز کرد که شامل ۶ طرح اعم از ساخت واحد تولید آهن اسفنجی در فولاد هرمزگان به ظرفیت ۹۰۰ هزار تن با اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان، خطوط نهایی نورد در فولاد امیرکبیر کاشان با اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومان، خط تولید محصولات کیفی نورد گرم به ظرفیت بیش از ۴ میلیون تن با اعتبار ۱۸ هزار میلیارد تومان، تاسیس شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب ۶ شهر جدید با اعتبار هزار میلیارد تومان، ساخت نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی با اعتبار ۱۳ هزار میلیارد تومان و قرارداد خرید و ساخت داخل ۵۰ دستگاه لوکوموتیو باری در حوزه حمل و نقل با ارزش ۲۰۰۰ میلیارد تومان است که دو محور اساسی اجرای طرح ها به وسعت ایران محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال در کل کشور گام بر می دارد که میزان  ۱۲ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده درآمد حاصل از بهره برداری این طرح ها حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان سالانه و به نرخ امروز خواهد بود.

گام دوم ایجاد اشتغال، محرومیت زدایی و حرکت به سمت نوآوری و فناوری می تواند در افزایش درآمد ملی کشور موثر واقع شود؛ هرچند نباید فراموش کرد که اجرای طرح شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب در ۹ شهر باعث شده در ۳ تا ۴ سال به سرانجام برسد در حالی که اجرای آن توسط دولت باعث می شد تا حدود ۹۰ سال انجام آن طول بکشید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه