English

موج گزارش می دهد؛

دلایل عملکرد مثبت فولاد مبارکه

عملکرد فولاد در ۹ ماهه امسال نشان می دهد که نزدیک به ۱۰۵ هزار میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل با فروشی ۴۹.۵ هزار میلیارد تومانی ۱۱۲ درصد افزایش داشته است.

دلایل عملکرد مثبت فولاد مبارکه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، شرکت فولاد مبارکه با نماد فولاد که از بزرگترین فولاسازان ایران است و در حال حاضر با پی بر ایی ۴ موقعیت مناسبی در گروه خود دارد و با توجه به اینکه در آینده نزدیک محصولات جدید به سبد کالایی آن اضاقه می شود به طور قطع درآمد شرکت رشد قابل توجهی خواهد داشت.

در شرایطی که بازار بورس نزدیک به ۲۰ درصد اصلاح داشته نماد فولاد در سه ماهه تنها ۴ درصد افت قیمت داشته و در یک ساله همچنان با ۲۴ درصد رشد در موقعیت صعودی باقی مانده است و این مساله تحت تاثیر  گزارش عملکردی این شرکت است.

 در آذر فولاد مبارکه با فروش ۱۳.۵ هزار میلیارد تومان محصول دوباره رکورد خودش در آبان ماه را جابجا کرده است به طوری که مبلغ فروش ۶.۵ درصد نسبت به آبان بیشتر بوده است.  در واقع شرکت در ماه قبل تر ۵۸۶ هزار تن محصول فروخته بود که در آذر به ۶۳۷ هزار تن رسیده. این مساله از یک سو نشان می دهد که سیاست های سهیمه بندی سوخت تاثیری در فعالیت این شرکت نداشته است، از طرف دیگر چشم انداز فعالیت شرکت را صعودی نشان می دهد که با عرضه محصولات جدید در سال آینده به طور قطع درآمد شرکت نه تنها رشد خوبی خواهد کرد، بلکه حاشیه سود مناسبی خواهد داشت.

به طور کلی افزایش قیمت ارز، عرضه محصولات جدید در کنار افزایش ۲.۶ درصدی تولید شرکت در ماه های اخیر اهمیت ویژه ای برای سهامداران فولاد دارد. همچنین فولاد از ابتدای سال مالی تا پایان آذر نزدیک به ۱۰۵ هزار میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به فروش ۴۹.۵ هزار میلیارد تومانی مدت مشابه سال قبل ۱۱۲ درصد افزایش ثبت کرده است. این آمارها حکایت از موفقیت استراتژی تولید محور شرکت فولاد دارد.

تولید محصولات استراتژیک

مدیران فولاد مبارکه اعلام کرده اند در حال حاضر شرکت به دنبال خرید شرکت سهام شرکت های کوچک در زنجیره ای فولاد هستند تا از این طریق تامین مواد اولیه برای فولاد مبارکه تضمین شود و شرکت از این طریق می تواند تمرکز خود را روی تولید محصولات استراتژیک بگذارد. به‌عنوان مثال، فولاد مبارکه اخیرا محصول تختال گرید APIX70 با ضخامت ۳۰۰ میلی‌متر را به تولید انبوه رساند تا بخش عمده‌ای از نیاز صنعت کشور را تأمین و صنایع مربوطه را از واردات آن بی‌نیاز کند؛ همچنین با تأمین ورق رنگی موردنیاز صنایع تولیدکننده لوازم‌خانگی توانسته کشور را به خودکفایی برساند و تمامی گریدهای ورق‌های رنگی لوازم‌خانگی را که از حساسیت، دقت و کیفیت زیادی برخوردار است به مرحله تولید برساند.

همچنین باید توجه داشت که سهم عرضه فولاد مبارکه در معاملات بورس کالا در یک سال گذشته بیشتر شده است، به طوری که در هفته گذشته معامله ۳۱۴ هزار و ۹۶۰ تن محصول ورق گرم، قلع اندود و گالوانیزه با ارزشی معادل ۶۵ هزار و ۱۶۳ میلیارد ریال را به ثبت کرده و به طوری که این شرکت ۴ بار در یک ماه گذشته ورق خودرو عرضه کرده که دوبار ورق گرم و دوبار ورق سرد بوده که در مجموع بیش از ۷۰ هزار تن محصول عرضه کرده است. همچنین این شرکت بیش از ۳۰۰ هزار تن ورق گرم اچ آر و ۵۳ هزار تن تختال اس ام عرضه کرده که نقش مهمی در تامین مواد اولیه صنایع خرد و کلان کشور ایفا کرده و در راستای افزایش تقاضا در این بخش، فولاد مبارکه نزدیک به ۱۵ هزار تن ورق گالوانیزه لوازم حانگی و ورق سرد لوازم خانگی عرضه کرده است.

اندیکاتورها در محدوده حمایتی 

در حال حاضر اندیکاتورها نشان از  رسیدن به محدوده حمایتی دارد و با توجه به اینکه امروز در قیمت ۹۴۰ تومان هر سهام آن معامله می شد تا محدوده ۹۰۰ تومان می تواند نوسان داشته باشد، اما احتمالا بعد از برگشت با سطوح حمایتی بار دیگر رشد در قیمت در این نماد آغاز خواهد شد و در مقطع بعدی می تواند تا قیمت ۱۱۰۰ و بعد تا ۱۲۰۰ تومان رشد قیمت داشته باشد.

در شرایط کنونی یکی از دلایل افت قیمت ارزش نمادهای صادراتی کاهش قیمت ارز است که تحت تاثیر سیگنال های مثبت مذاکرات برجام رخ داده است و با توجه به اینکه شرکت های صادراتی بعد از برجام می توانند صادرات بیشتری داشته باشند و هزینه دور زدن تحریم ها و... برای این شرکت ها کاهش می یابد. به طور قطع حاشیه سود صادرات آن ها حفظ می شوند و در آینده نه چندان دور بار دیگر روند صعودی در بورس جرقه خواهد زد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه