English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

فولاد مبارکه چگونه به راحتی در تولید رکودزنی کرد

فولاد مبارکه با در نظر گرفتن شرایط کلان کشور همچون خشکسالی، مشکلات مربوط به انرژی و... نه تنها به دنبال راه اندازی نیروگاه برای تامین برق مورد نیاز خود رفته، همواره نیز تلاش کرده در بخش تولید با ارتقای استانداردهای زیست‌محیطی تولید را در راستای افزایش درآمدهای ارزی و جلوگیری از خروج ارز ارتقا دهد.

فولاد مبارکه چگونه به راحتی در تولید رکودزنی کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، به طور قطع در سال های اخیر که کشور زیر فشار تحریم های اقتصادی بوده بخشی از درآمدهای ارزی کشور به دوش صنایع بزرگ همچون فولاد مبارکه بوده است، هرچند برخی سیاست های کلان روی فعالیت های صنایع کشور تاثیر منفی گذاشته، با این حال رکورد زنی فولاد مبارکه در تولید ۳۰ عنوان محصول در فروردین ماه، آنهم در شرایطی که بسیاری از سازمان‌ها و مراکز تا نیمه فروردین‌ماه در تعطیلات عمومی به سر می‌بردند. این مساله حکایت از نقش مهم این شرکت در تولید و تامین نیازهای زیرساختی کشور است. این اقدام فولاد مبارکه همسو با نام گذاری سال توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده که با شناخت دقیق از نیازمندی‌ها و اولویت‌های کشور، سال جدید را سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» نام‌گذاری کرده‌اند هرچند فولاد مبارکه پیش از این نام‌گذاری، زیرساخت‌های لازم را در راستای هوشمندسازی مجموعه ایجاد کرده بود، به همین دلیل در همان ابتدای امر توانست در مسیر تحقق شعار سال گام بردارد و این روند در ماه های آینده هم ادامه دارد. در واقع فولاد مبارکه به‌عنوان یک الگو و نمونه پیشرو در مبحث تولید با تکیه بر زیرساخت‌های خوب و نیروی متخصص در مجموعه در تولید محصولات کیفی نیز فعالیت‌های خوبی انجام داده است.

از طرف دیگر فولاد مبارکه با در نظر گرفتن شرایط کلان کشور که هم اکنون در خشکسالی به سر می بریم و از طرف دیگر میزان تقاضا برای سوخت در کشور افزایش یافته و همین مساله در بلندمدت روی میزان عرضه محصولات فولادی کشور تاثیر می گذارد، اما شرکت فولاد نه تنها به دنبال راه اندازی نیروگاه برای تامین برق مورد نیاز خود رفته است همواره تلاش کرده در بخش تولید استانداردهای زیست‌محیطی و ... حفظ کنند. بیش از ۷۰ درصد کلاف گرم مورد نیاز کشور در خط تولید ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه، تولید می‌گردد. این خط با اقدامات کارشناسی مؤثر و مدیریت فرآیندهای تولید و تعمیرات، چندین سال است که با حداکثر توان خود در راستای اهداف استراتژیک کشور تولید داشته و از ظرفیت‌های تولید نامی خود عبور کرده است.

بیشتر بخوانید؛

راهبردهای فولاد مبارکه برای تامین پایدار گاز / دلایل اهمیت انرژی در چشم انداز صنعت فولاد

 

حالا نکته جالب توجه اینجاست که بسیاری تصور می کردند در زمستان با سهمیه بندی گاز و... میزان تولید شرکت های فولادی از جمله فولاد مبارکه کاهش می یابد اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه این شرکت در تولید با گذر از حد نصاب‌های قبلی نشان داد ظرفیت موجود تولید، تعهد و تخصص سرمایه‌های انسانی این مجموعه بزرگ حکایت از این دارد که در گروه فولاد مبارکه بیش از 100 درصد امکان بهره‌برداری و تولید وجود دارد، اما در صورتی که موانع تولید در حوزه انرژی، حمل‌ونقل و مواد اولیه برطرف شود.

عوامل موفقیت در تولید

یکی از اقداماتی که کمک کرده که فولاد مبارکه بتواند در رکود زنی موفق باشد برنامه‌ریزی‌های دقیق و فراهم‌سازی مقدمات آن با شناسایی گلوگاه‌های خط تولید و بهینه‌سازی تولید از قبل بوده است. همچنین این شرکت توانسته کیفیت برخی محصولات زنجیره مانند واحد گندله‌سازی شرکت فولاد مبارکه را بهبهود ببخشد و پارامترهای مختلف در حدود استاندارد ارتقا یافته و باعث شده این شرکت بتواند محصولات باکیفیتی تولید کند به طوری که برخی محصولاتی که در صنعت نفت و گاز کشور امروزه تولید می شود با همکاری فولاد مبارکه وارد خط می شود، این کالاها پیش از این نه تنها ارزبری بالایی داشتند به دلیل تحریم ها، کشور برای تامین آن با چالش های جدی مواجه بود. نکته دیگر رسیدن به این رکوردها با رعایت مسائل ایمنی است که این رکوردها بدون بروز هیچ حادثه‌ای به دست آمده که این موضوع نیز بسیار قابل‌توجه است.

رکوردشکنی‌های متعدد فولاد مبارکه در اکثر بخش های تولیدی پیام‌آور افزایش تولید با استفاده از ظرفیت‌های موجود شرکت است که با تمرکز سرمایه‌های انسانی اهداف از پیش تعیین‌شده در شرایط جنگ اقتصادی توانسته با افزایش بهره‌وری، حتی بدون سرمایه‌گذاری مضاعف، ظرفیت تولید را افزایش دهد و این انقلاب همچنان می تواند ادامه داشته باشد و کشور را از واردات محصولات فولادهای خاص بی‌نیاز کند. حالا با توجه به اینکه در فروردین‌ماه رکورد تولید 751 هزار و 100 تن تختال که به میزان 31 هزار تن یعنی 5.5درصد بیشتر از رکورد قبلی بوده و نسبت به فروردین‌ماه سال قبل که حدود 50 هزار تن یعنی 7 درصد  افزایش یافته و همچنین تولید ماهیانه 751 هزار و 100 تنی تختال که حدود 151 هزار تن یعنی حدود 25 درصد از ظرفیت نامی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم بیشتر است، با افزایش بهره‌وری سرمایه‌های انسانی محقق شده است.

برنامه های پیش رو برای ادامه رکودزنی ها

در حال حاضر زمان‌ها و تجهیزات قابل‌بهبود در این رکورد شناسایی شده و راهکارهایی برای آن‌ها مشخص شده تا شرکت بتواند زمان و دوره کاری تولید هر ذوب را به حداقل برساند و چنانچه تجهیزی نیاز به زمان آماده‌به‌کاری داشت، به‌صورت هم‌راستا با سایر تجهیزات در واحدهای تولید فولاد مذاب، متالورژی ثانویه و ریخته‌گری مداوم فعالیت‌های آماده‌به‌کاری انجام گیرد. همچنین برای تحقق رکورد تولید باید رکوردهای ماهیانه حاصل شود که این مهم فروردین‌ماه 1401 محقق شد.

تلاشگران فولادسازی با همت و تلاش وصف‌ناپذیر خود، سال افزایش تولید ملی را با توسعه و بهبود فرایندها به‌صورت دانش‌بنیان که منجر به اشتغال‌آفرینی در این شرکت، صنایع پایین‌دست و صنایع بالادست می‌شود، با تحقق رکورد جدید تولید ماهیانه 751 هزار و 100 تن تختال در فروردین‌ماه آغاز کردند. هرچند ظرفیت تولید تجهیزات محدود است، اما ظرفیت‌های نهفته‌ای در تولید وجود دارد که با همدلی، همکاری، خلاقیت و تلاش خستگی‌ناپذیر سرمایه‌های انسانی می‌توان آن‌ها را آشکار کرد.

نباید نادیده گرفت که انجام فعالیت‌های پیشگیرانه و تعمیراتی به‌موقع برای افزایش آماده‌به‌کاری ماشین‌های ریخته‌گری، توسعه و ارتقای ظرفیت ماشین‌های ریخته‌گری و تجهیزات واحد با استفاده از توان متخصصان و کارشناسان ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و پشتیبانی به‌موقع تولید از یک سو و همگام با سایر واحدهای ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، واحد حمل مواد نیز توانست با همکاری ناحیه آهن‌سازی، خرید و حمل‌ونقل به رکوردهای ماهیانه انتقال آهن اسفنجی به میزان بیش از  ۹۰۰ هزار و ۸۲۹ تن  در ماه، انتقال آهک به میزان بیش از ۳۶ هزار و ۲۰۲ تن و انتقال دولومیت بیش از ۲۸ هزار تن در فروردین‌ماه دست یابد و بتواند بدون ایجاد هیچ‌گونه توقفی در بخش کوره‌های قوس مواد موردنیاز را تأمین کند از سوی دیگر، منجر به کسب موفقیت‌ها و رکوردهای تولید شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه