English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

افت غیر منطقی بورس / ادامه روند نزولی ۸۵ درصد بازار

بورس تهران با وجود اینکه سه شنبه را متعادل آغاز کرده بود زیر فشار عرضه ها همان ساعت اولیه قرمز شد تحلیل گران معتقدند ریزش کل بازار خصوصا در روزهای اخیر خارج از منطق بود، زیرا در صعود قبلی بازار تنها برخی نمادهای پرپتانسیل بازدهی داشتند اما در نزول، همراه بازار افت کرده اند

افت غیر منطقی بورس /  ادامه روند نزولی 85 درصد بازار

به گزارش خبرنگار خبرگزای موج،  بورس تهران با وجود اینکه سه شنبه را متعادل آغاز کرده بود زیر فشار عرضه ها همان ساعت اولیه قرمز شد و شاخص کل با کاهش بیش از 34 هزار واحدی روبرو شده و به سطح یک میلیون و 392هزار واحد رسیده است. شاخص هم وزن نیز با کاهش بیش از 11 هزار واحدی به 421 هزار واحدی رسیده است.

تاکنون نمادهای فولاد، شستا، کگل، کچاد، فملی، پارسان، فارس و نوری بیشترین اثر منفی را در بازار امروز داشتند. در ساعت پایانی بازار530  نماد در محدوده منفی معامله می شدند که 280 عدد آن در صف فروش به سر می برند و ارزش صف فروش ها 1100 میلیارد تومان بود، بیش از 85 درصد نمادها در منفی به سر می‌برند همچنین تنها 64  نماد در محدوده مثبت معامله می‌شدند و 33 تای آن ها در صف خرید بودند.

منفی امروز عجیب بود و باعث شد تحلیلگران و فعالان بازار، یکباره تمام متغیرهایی که به ذهنش می رسد را مرور کنند تا به دنبال دلیلی برای توجیه این ریزش عجیب باشند. نرخ بهره بانکی، مذاکرات سیاسی، نرخ ارز، وضعیت بازار جهانی خبرهای پیرامون شرکت های چینی و نظایر آن، مولفه هایی است که ارتباط آن را با نوسان بازار می توان مورد بررسی قرار داد. زیرا بازده اخیر بسیاری از نمادهایی که شناوری بالا و بنیاد مناسب دارند، نه تنها به اندازه شاخص نبوده که منفی هم بوده است

وقتی به شکل کلی بازار حرکت می کند، باید به دنبال دلایل کلان گشت اما در صعود قبلی بازار تنها برخی نمادهای پرپتانسیل بازدهی داشتند اما در نزول، همراه بازار افت کرده اند. به نظر می رسد ریزش کل بازار خصوصا در روزهای اخیر خارج از منطق بود. هرچند که بازار راه خودش را می رود و منطقی بودن یا نبودن، در بازده ما تغییر ایجاد نمی کند اما حداقل با مفروضات فعلی نباید بازار این چنین ریزشی را تجربه می کرد.

معایب افت های بزرگ اخیر بازار سرمایه

نهایتا اینکه روند بازار با حرف درمانی، تغییر نمی کند اما حداقل با شرایط امروز نباید بازار این چنین افت می کرد. از معایب افت های بزرگ بازار تبدیل شدن حمایت های سابق به سطوح مقاومتی مهم هست و هر چی عمق افت قیمت ها بیشتر باشه نقش این مقاومت ها مهمتر می شود چون مقاومت تایم فریم روزانه به مقاومت تایم فریم ماهانه تبدیل می شود یعنی شکست سطح اگر قبلا نیاز به یک کندل روزانه قوی داشت الان نیاز به یک کندل ماهانه قوی دارد در نتیجه رشد بازار بعد از این افت سنگین با نوسانات خیلی سنگینی همراه خواهد بود.  سطح ۱.۶ میلیون واحد در حال حاضر ناخواسته نقش چنین مقاومتی را برای بازار ایفا می کند و شاخص کل اگرچه به احتمال زیاد بازار کف های قبلیش را دوباره نخواهد دید ولی یکی دو ماه درگیر این مقاومت خواهد بود. افت از ۱.۶ تا ۱.۴ میلیون واحد در تایم فریم ماهانه طبیعتا یک نوسان کوچیک به حساب می اید اما در ادامه افت های بعدبازار را با چالش مواجه می کند.

در هفته جاری روند خروج پول حقیقی از بازار تشدید شده، هرچند در برخی روزها مانند دوشنبه خرید حقوقی ها بازار را مثبت کرد اما در مجموع خروج پول ادامه دارد که بخشی از این مساله تحت تاثیر عرضه اوراق توسط دولت است و اگر این روند ادامه داشته باشد ممکن است روند نزولی چالش های را برای بازار به وجود بیاورد زیرا حجم نقدینگی در کشور افزایش یافته و اگر وارد بازارهای موازی شوند ممکن است اتفاقات سال های گذشته بازهم تکرار شوند و سوداگری تشدید شود.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه