English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پیش بینی رشد شاخص و افت دلار در اسفند ماه / خروج سرمایه، رشد بورس را متوقف کرد

بازار بورس به پایان اصلاح فرسایشی چند روز اخیر دوباره نزدیک شده و از هفته پیشرو انتظار می رود مثبت های خوبی را شاهد باشیم؛ از طرف دیگر چنانچه نمودار تایم فریم روزانه را بررسی کنید، خواهید دید شاخص که به نسبت دلار در محدود حمایت قرار دارد، احتمالا تا عید رشد بهتری نسبت به قیمت دلار داشته باشد.

پیش بینی رشد شاخص و افت دلار در اسفند ماه / خروج سرمایه، رشد بورس را متوقف کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بازار بورس به پایان اصلاح فرسایشی چند روز اخیر دوباره نزدیک شده و از هفته پیشرو انتظار می رود مثبت های خوبی در آن دیده شود؛ زیرا بازار بورس دیگر نمی تواند کف خاصی در این شرایط داشته باشد. از طرف دیگر چنانچه نمودار تایم فریم روزانه را بنگریم، شاخص که به نسبت دلار در محدود حمایت قرار دارد نشان می‌هد احتمالا تا عید رشد خیلی بهتری نسبت به قیمت دلار داشته باشد.

بیشتر بخوانید؛

آیا دامنه نوسان سرمایه مردم را نجات می دهد؟

 

همچنین شاخص کل بورس در آخرین روز هفته گذشته به  ۱/۲۰۵ میلیون واحد رسید و شاخص هم‌وزن بورس هم به ۴۳۴ هزار واحد رسیده است؛ در تایم فریم روزانه نسبت شاخص کل به شاخص هم وزن در روند خنثی قرار دارد و هر چقدر نمودار به کف روند برسد، شاخص کل یا به اصطلاح شاخص ساز ها خریدار دارند و هر چقدر این نمودار به سقف نزدیک شود شاخص هم وزن یعنی سهم های کوچک خریدار دارند. چنانچه در تایم فریم روزانه نمودار شاخص هم وزن مشاهده می کنید، نمودار در محدود قیمتی به حمایت رسیده است و انتظار از نمودار اصلاح زمانی برای شاخص وجود دارد.

وضعیت شاخص گروه های بورسی

در شرایط کنونی برخی گروه ها ظرفیت بیشتری برای رشد دارد، برای نمونه مسیر حرکت شاخص گروه فلزات از سال ۹۷ تا کنون داخل دو کانال بوده که به سقف، کف و میدلاین ها واکنش نشان داده است. در هفته گذشته این شاخص توانایی عبور از مقاومت میدلاین کانال را نداشت و روند اصلاحی فرسایشی را آغاز کرد. به همین دلیل می توان ۲ سناریو برای ادامه مسیر را ترسیم کرد. نخست اینکه ظاهرا الگوی کف دوقلو ساخته شده و اصلاح اخیر پولبک به مقاومت شکسته شده است و هم اکنون به حمایت معتبری تبدیل شده و روند صعودی ادامه دار خواهد شد. دوم اینکه شاخص گروه فلزات توانایی عبور از میدلاین کانال را ندارد و با شکستن محدوده حمایتی اول تا کف کانال اصلاح می کند که با توجه به گزارش های فصلی و رشد قیمت جهانی فلزات به نظر نمی رسد این اتفاق بیفتد.

گروه پالایشی نیز دیگر گروهی است که انتظار رشد محسوسی از آن می رود، چراکه شاخص این گروه در سه ماه گذشته اصلاح زیادی داشته است، در حالی که قیمت نفت در بازار جهانی در این مدت از محدوده ۴۵ دلار رشد کرده و به بالای ۶۰ دلار رسیده و به نظر می رسد برای مدتی در این محدوده نوسان داشته باشد و دوباره روند صعودی را تا ۸۰ دلار ادامه دهد. بنابراین شاخص نمادهای پالایشی هم منتظر ورود سرمایه و آغاز رشد دیگری هستند که ممکن است این رشد تدریجی و تا ابتدای تابستان ادامه داشته باشد.

همچنین شاخص گروه خودرویی و پتروشیمی هم اکنون در محدوده حمایت قوی و پایان اصلاح قرار دارد و انتظار می رود با ورود نقدینگی سهم ها رشد خود را آغاز کنند. تنها مساله ای که وجود دارد این است که بی اعتمادی به بازار بورس، روند خروج سرمایه را تشدید کرده است، به همین دلیل نمی توان پیش بینی دقیقی از زمان آغاز رشد سهم های این گروه ها داشت.

وضعیت ورود و خروج سرمایه در بازار بورس

بازار روزهای پایانی هفته گذشته کمی امیدوار کننده بود و بسیاری از نمادها با وجود اینکه در کف قیمت روزانه خود قرار گرفته بودند، صف فروشی هم نداشتند؛ این طور به نظر میرسد که حقوقی ها سهم ها را در کف کانال جمع می کنند.

مجموع ارزش معاملات کل بازار بورس و فرابورس روز چهارشنبه حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد بیش از ۴ هزار میلیارد تومان بود و میزان خروج  پول حقیقی روز چهارشنبه حدود  ۵۹۸  میلیارد تومان بود که البته در تمام هفته گذشته بازار با خروج سرمایه بین ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان را به صورت روزانه تجربه کرده است و اگر دامنه نوسان کم نشده بود، شاید این میزان خروج سرمایه تمام هفته را در دو روز تجربه می کرد و این فرآیند اصلاح زمانی را طولانی کرده است.

در پایان هفته گذشته  ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱میلیون و ۱۷هزار تومان و ۲۰ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان رسید و ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۶۱۰هزار تومان رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه