English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

کاهش اختلاف سرانه خرید و فروش در بورس / خریداران منتظر بازار شفاف در بعد از انتخابات هستند

بعد از مدت ها اختلاف سرانه خرید و فروش به کمترین حد خود رسیده و با وجود اینکه در روزهای اخیر فضای بازار منفی بود اما خرید حقیقی ها هم در جریان بوده است و سرانه خرید روز چهارشنبه به ۱۳ میلیون تومان رسید و از آنجایی که سرانه فروش بازار ۱۶ میلیون تومان بود اختلاف این دو بخش کاهش یافته است.

کاهش اختلاف سرانه خرید و فروش در بورس / خریداران منتظر بازار شفاف در بعد از انتخابات هستند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بعد از مدت ها اختلاف سرانه خرید و فروش به کمترین حد خود رسیده و با وجود اینکه در روزهای آخر هفته گذشته فضای بازار منفی بود اما خرید حقیقی ها هم در جریان بوده است و سرانه خرید روز چهارشنبه به ۱۳ میلیون تومان رسید و از آنجایی که سرانه فروش بازار ۱۶ میلیون تومان بود، اختلاف این دو بخش کاهش یافته، زیرا در هفته های گذشته به طور میانگین این اختلاف به حدود ۲۰ میلیون تومان هم می رسید، اما برای رسیدن به بازار مثبت نیاز است که سرانه خرید بازار بر فروش برتری داشته باشد و خط آبی رنگ به بالای خط قرمز نفوذ کند.

البته در روز چهارشنبه با گذر از نیمه ابتدایی معاملات، فشار عرضه هم بالا گرفت و در نتیجه این رویداد، کل رشد دقایق ابتدایی شاخص از دست رفت و این مساله بیشتر تحت تاثیر سرخ پوش شدن شاخص هم‌وزن بود و اگر در روزهای آینده برنگردد افت شدیدی خواهد داشت زیرا سطح حمایتی تا ۳۵۰ هزار واحدی ندارد.

یکی از دلایل افت های اخیر هفته گذشته نزدیک شدن به انتخابات بود زیرا بسیاری از معامله‌گران ترجیح می‌دهند در کوتاه‌مدت بفروشند و بعد از انتخابات و مشخص شدن وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور دست به خرید بزنند. بنابراین در شرایطی که توازن بین عرضه و تقاضا بر هم خورده، طبیعی است که شاهد عقب‌گرد بازار باشیم.

شاخص کل بین سطح حمایت و مقاومت

در حال حاضر شاخص کل روی سطح یک میلیون و ۱۴۷ هزار واحدی است و شاخص هم وزن هم در سطح ۳۷۰ هزار واحدی است که با توجه به اینکه شاخص کل دو سطح حمایتی نزدیک دارد در وضعیت بهتری نسبت به شاخص هم وزن قرار دارد. در واقع شاخص کل در یک مثلث قرار دارد و امروز و فردا وضعیت حساسی دارد و اگر در محدوده حمایتی ۱۱۴۰۰۰۰ و ۱۱۰۰۰۰۰ مثلث از بالا شکسته نشود وضعیت بورس خراب می شود اما اگر کندل چکش معکوس ایجاد شود تغییر روند از نزولی به صعودی را خواهیم داشت و فیبو تایم زون هم شروع روند صعودی را به ما نشان خواهد داد، حالا باید دید که امروز مقاومت ۱۱۵۵۰۰۰ شکسته خواهد شد و به سمت هدف های پیش روی یعنی ۱۱۶۴۰۰۰ و ۱۲۰۰۰۰۰ حرکت خواهد کرد یا اینکه افت بیشتر را رقم می زند.

ارزش معاملات بورس هنوز در محدوده ۳ تا ۴ هزار میلیارد  تومان است و ارزش معاملات فرابورس اگرچه در روز چهارشنبه کمی بیش تر از ۹ هزار میلیارد تومان بود اما از این مقدار ۸,۲۵۱ میلیارد مربوط به معاملات اوراق بوده که با کسر این عدد ارزش معاملات سهام فرابورس به حدود هزار میلیارد تومان افت خواهد کرد.

میانگین ارزش معاملات خرد در سال ۱۳۹۸ به طور روزانه ۲,۶۰۳ میلیارد تومان ثبت شده بوده و میانگین ارزش معاملات خرد در سال ۱۳۹۹ به طور روزانه ۱۲,۸۷۶ میلیارد تومان ثبت شده است. این ارزش معاملات روزانه نشانی از حجم نقدینگی حاضر در بازار است و با توجه به ارزش بازار بورس در زمان‌های مختلف به یک حداقل ارزش معاملات روزانه برای گردش نقدینگی در بازار نیاز است تا با ایجاد تعادل و تبادل منطقی در بازار نمادها اجازه روند پیدا کنند.

در هفته گذشته کلیه شاخص‌ها با رنگ سرخ به کار خود خاتمه دادند و در نتیجه این رویداد باری دیگر روند خروج نقدینگی توسط سهامداران حقیقی بود به نظر می‌رسد معامله‌گران کماکان ترجیح می‌دهند خریدهای خود را به فضای شفاف‌تر بعد از انتخابات موکول کنند و همین رویداد موجب کاهش ارزش معاملات و عقب‌گرد شاخص‌ها شده است. البته بازار بطور کلی از فضای هیجانی فاصله گرفته و با وجود حرکت نزولی در بسیاری از نمادها اما خبری از صفوف فروش در نمادهای مورد توجه و تاثیرگذار نیست.

بنابراین این چند روز را هم باید صبر کرد تا بلکه با مشخص شدن رئیس دولت سیزدهم و رسیدن گزارش عملکرد تولید و فروش خرداد ماه، بازار بتواند روی ریل منطق قرار بگیرد. برای امروز احتمالا فشار عرضه در نیمه نخست معاملات بالا باشد اما انتظار می‌رود با گذر از نیمه ابتدایی، به مرور شاهد غلبه تقاضا بر عرضه‌ها و بهبود روند معاملات باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه