English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پیش بینی ادامه روند صعودی بورس / درگیری شاخص با مقاومت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در هفته پیش رو

شاخص کل توانسته با یک کندل قوی، مقاومتی که در آن قرار داشته را به سمت بالا شکسته است و تا عدد یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مقاومت جدی دیگری بر سر راه آن ندارد، به همین دلیل انتظار می‌رود با توجه به شرایط موجود در بازار، شاخص کل بتواند در چند روز آینده به این عدد دست پیدا کند.

پیش بینی ادامه روند صعودی بورس / درگیری شاخص با مقاومت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در هفته پیش رو

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بورس تهران در روزهای آخر هفته اخیر تحت تاثیر دو عامل مهم بود. از طرفی رشد پرشتابی که از محدوده یک میلیون و صد و پنجاه هزار واحدی آغاز کرده و بدون استراحت از مقاومت تکنیکالی مهم با ارزش معاملات بالا عبور کرده و  انتظار تداوم صعود پرقدرت را ایجاد کرده است. از طرفی دیگر هم قطعی گسترده برق و اخباری مبنی بر قطع برق فولادسازان و سیمانی‌ها منجر به ایجاد نگرانی‌هایی مبنی بر افزایش فشار فروش در این گروه‌ها در روز چهارشنبه شده بود و این سناریو یعنی فشار فروشی از گروه فلزی به کل بازار سرایت کرد. به طوری که شاهد زد و خورد خریداران و فروشندگان سهام بودیم و شاخص‌ها هم تحت تاثیر این تقابل بارها تغییر مسیر دادند.  اما در نهایت شاخص‌های بورس تهران در مدار مثبت بسته شدند. به طوری که شاخص کل با رشد خفیف ۸۳۱ واحدی معادل کمتر از ۰.۱ درصد و شاخص هم‌وزن با رشد بیشتر و ۰.۳ درصدی همراه شد. این برای دومین بار در هفته‌ای که گذشت بود که شاخص هم‌وزن رشد بیشترین نسبت به شاخص کل را تجربه می‌کند و این موضوع می تواند نوید آغاز رشد نمادهای کوچکتر را بدهد.

در حال حاضر شاخص کل به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی نزدیک شده و ارزش معاملات در سطوح مناسبی با وجود غیبت برخی از نمادهای به مجمع رفته قرار گرفته است و تعداد صنایع منفی هم کاهش یافته و تعداد نمادهای دارای صف فروش به کمتر از ۱۰۰ نماد تقلیل پیدا کرده و پول تازه وارد بازار شده که تداوم آن می توان تصاحب مقاومت یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را در چند ماه آینده در دسترس بکند.

 بهبود وضعیت بازار سرمایه

این آمارها نشان از بهبود وضعیت بازار، کاهش بدبینی و خوش‌بینی نسبت به اتفاقات آتی است به نظر کاهش تنش‌های داخلی، ثبات نرخ ارز، ثبات قیمت‌ها در بازارهای جهانی و امیدواری به انتشار گزارش خوب شرکت‌ها در دوره ۳ ماهه نقش بسزایی در تغییر ذائقه معامله‌گران داشته است. با این حال به دلیل قرار گرفتن در ناحیه مقاومت یک میلیون و ۱۸۵ هزار واحد و یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد به نظر می رسد که تشدید فشار عرضه در برخی نمادها شاهد باشیم و در نهایت بازار در روزهای ابتدایی هفته پیش رو هم رشد داشته باشد و بعد از آنهم فرایند اصلاح خود تا شاخص یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی را کلید بزند.

این وضعیت نشان می‌دهد که بازار روز به روز در حال فاصله گرفتن از بحران گذشته بوده و حالا با اعتماد بیشتری می‌توان درخصوص وضعیت آتی بازار سخن گفت. چراکه در شرایط کنونی بسیاری از نمادها اصلاح زیادی کرده اند و وضعیت بنیادی طیف وسیعی از شرکت‌ها به قیمت‌هایی رسیده که حقوقی ها در معاملات حمایت می‌کنند.

انتظار می‌رود  در هفته پیش رو حرکت رو به جلوی بازار در بسیاری از صنایع به ویژه در گروه‌های متوسط و کوچک‌تر را داشته باشیم. با این حال احتمالا در نیمه هفته معاملات، شاهد فشار عرضه‌های بیشتری از سوی معامله‌گران کوتاه‌مدتی باشیم.

افزایش ارزش معاملات خرد

بازار سهام تهران روز چهارشنبه شاهد بالاترین ارزش معاملات در سال ۱۴۰۰ بود و رکورد دیگری در این سال ثبت کرد به طوری که ارزش معاملات خرد بازار به ۷۴۰۰ میلیارد تومان رسید که از زمستان ۹۹ تاکنون این عدد بی سابقه بوده است و همچنین برای اولین بار تعداد صف‌های خرید به شکل قابل توجهی از صفوف فروش پیشی گرفته، به طوری که تعداد نمادهای تشکیل دهنده صف خرید در حدود ۲۵ درصد بیشتر از صف فروش بودند. ادامه جریان ورود پول حقیقی از دیگر نکات مثبت بازار است که نشان دهنده افزایش امید و اعتماد سرمایه‌گذارن به بازار است.

بررسی تکنیکالی نشان دهنده، روند صعودی شاخص کل است و همچنین شیب مثبت شاخص کل در تایم فریم یک ساعته، تاییدی بر ادامه کار بازار در مدار مثبت است و رسیدن به یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را محتمل‌تر نشان می‌دهد. همچنین در تایم فریم روزانه، شاخص کل توانسته با یک کندل قوی مقاومتی که در آن قرار داشت را به سمت بالا بشکند و تا عدد یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مقاومت جدی دیگری بر سر راه آن نداشته باشد به همین دلیل انتظار می‌رود با توجه به شرایط موجود در بازار، شاخص کل بتواند در چند روز آینده به این عدد دست پیدا کند.

همچنین شاخص هم وزن یک الگوی سر و شانه در کف تشکیل داده که هدف ۴۰۰ هزار را دنبال می‌کند. تشکیل این الگو در نقاط حمایتی نشانه‌ای از تغییر روند و تبدیل روند نزولی به صعودی است. شاخص فوق در سطح ۴۰۰ هزار، مقاومت خط روند نزولی را در پیش رو دارد، اما احتمالا دستیابی به این عدد، در صورت تداوم شرایط کنونی، تا چند روز آینده میسر می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه