English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

سکان دار اقتصاد، وزیر اقتصاد یا رئیس بانک مرکزی؟

اقتصاد ایران در سه سال گذشته بدترین شرایط را داشته و امروزه بسیاری از اقتصاددانان این مساله را ناشی از ضعف سیاست گذاری در بانک مرکزی می دانند که در سال های اخیر نه تنها به انتشار بی رویه پول دست زده بلکه نرخ گذاری ارز در کشور را به بازارهای همچون کابل، سلیمانیه و ... وابسته کرده بود، از این رو امروز مطالبه بسیاری بازگشت مسئولیت سیاست گذاری اقتصاد به وزاتخانه است.

سکان دار اقتصاد، وزیر اقتصاد یا رئیس بانک مرکزی؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، دولت سیزدهم در حال حاضر چیدمان تیم اقتصادی را انجام می دهد و احسان خاندوزی را به عنوان یک اقتصاددان مسئول سیاست گذاری در حوزه اقتصادی کرده است که امروز با چالش تورم و نوسانات نرخی ارز مواجه است، در شرایط کنونی بسیاری از اقتصاددانان این مساله را ناشی از ضعف سیاست گذاری در بانک مرکزی در سال های گذشته می دانند که در سال های اخیر نه تنها به انتشار بی رویه پول دست زده بلکه نرخ گذاری ارز در کشور را به بازارهای همچون کابل، سلیمانیه و ... وابسته کرده است، امروز مطالبه بسیاری از فعالان اقتصادی بازگشت مسئولیت سیاست گذاری اقتصاد به وزارتخانه است.

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر نرخ ارز متولی ندارد و باعث شده که قیمت مسکن و ... هم دلاریزه شود، اظهار کرد: سیاست های بانک مرکزی در سال های گذشته وضعیت ارز را بسیار ناپایدار کرده است، به طوری که امروز با نوسانات نرخ ارز قیمت مسکن و بسیاری از کالاهای دیگر بالا می رود، در حالی که این مساله نباید اینگونه باشد و قیمت کالاها باید بر مبنای تولید و تقاضا تعیین می شد.

آلبرت بغوزیان با بیان اینکه بانک مرکزی هیچ توضیحی در قبال وضعیت اقتصادی ارائه نمی دهد، افزود: در یک سال گذشته بانک مرکزی باید به مردم توضیح می داد که نباید کوته بین باشند و با نوسانات نرخ ارز رفتار کنند، اما متاسفانه به دلیل اقدامات غیرسازنده بانک مرکزی در کنترل ارز روند به گونه ای پیش رفت که مردم هم وارد بازارهای سوداگری شدند.

وزیر اقتصاد به دنبال نظارت و ایجاد انظباط مالی

 بغوزیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر وزیر اقتصاد پیشنهادی اعلام کرده است که به دنبال نظارت و ایجاد انظباط مالی است، تصریح کرد: به طور قطع وزیر اقتصاد باید هماهنگی لازم بین تیم اقتصادی را ایجاد کند و همه اینها لازمه برنامه هاست، اما مساله دیگر چگونگی اجرای برنامه است که نمی توان آن را بر پایه ستون متزلزل نرخ کنونی ارز ایجاد کرد که در بازارهایی مانند کابل و سلیمانیه و... تعیین می شود، این مساله ناشی از ضعف سیاست گذاری بانک مرکزی است و به طور قطع نسبت به جزئیات آن خبر دارد که چه کسانی امروز قیمت ارز را تعیین می کنند.

او افزود: در حال حاضر بانک مرکزی باید سیاست های ارزی را باید بر مبنای تولید تعیین می کرد و باید پاسخگو باشد که چه کسانی نرخ ارز ایران را در کشورهای دیگر تعیین می کند؟ چرا نرخ ارز ساعت 11 تعیین می شود؟ به طور قطع بانک مرکزی با این اقدام منافع عده ای خاص را تامین می کرده و امروز وزارت اقتصاد باید رهبری سیاست گذاری در اقتصاد را به عهده بگیرد.

این اقتصاددان با طرح این سوال که اگر من جای وزیر اقتصاد بودم روز نخست سوال می پرسیدم که رهبری اقتصاد ایران به عهده چه کسی است؟ گفت: در حال حاضر وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صنعت، وزارت نفت و... امروز هر کدام در هدایت اقتصاد ایران نقش دارند اما در شرایط کنونی وزارت اقتصاد باید هماهنگی و سیاست گذاری باشد.

بغوزیان با بیان اینکه در گام دوم وزیر اقتصاد باید سیاست گذاری اقتصاد بین المللی را انجام دهد، افزود: در گام سوم موضوع ساماندهی وضعیت بانک ها اهمیت ویژه ای دارد که در شرایط کنونی بخش عمده ای از دارایی ها را در اختیار دارند و از طرف دیگر بدهکاران بزرگی در کشور وجود دارند که تسهیلات کلانی را در اختیار گرفته اند و بانک ها به سراغ انها نمی روند اما برای یک وام کوچک از مردم هزار جور تضمین می خواهد و اینها مسائلی است که باید در دولت سیزدهم به آنها رسیدگی شود.

او با تاکید بر اینکه وزارت اقتصاد در گام بعدی باید به سراغ اجرای قانون های مالیاتی برود، تصریح کرد: در سال های گذشته عده ای با پول های کلان املاک و خودروی های لوکس در اختیار گرفته اند و با ورود به بازارهای مختلف منجر به سفته بازی و سوداگری شده اند و این مساله تورم بالایی را به کشور و مردم تحمیل کرده است. در شرایط کنونی وزارت اقتصاد باید به دنبال وضع مالیات بر دارایی این افراد باشد.

نقش وزارت اقتصاد در هدایت نقدینگی به بورس

در حال حاضر یکی از حوزه هایی که اقتصاد خانوارها را تحت تاثیر قرارداده است نوسانات بورس در یک سال گذشته بوده است، رئیس پژوهشگاه ملی و پولی سابق بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اهمیت سیاست گذاری درست وزارت اقتصاد برای استفاده از بازارهای مالی در کشور گفت: یک سال گذشته دعوت دولت از مردم برای ورود به بازار بورس و خرید هیجانی سهام ها منجر به بالا رفتن بیش از حد آن شده بود و بعد از آن بورس با خروج حقوقی ها با افت شدید همراه شده بود، در شرایط کنونی بورس به دلیل ادامه تورم ها و از طرف دیگر اصلاح عمیقی که در یک سال گذشته داشته روند مطلوبی را طی می کند و به نظر می رسد این روند صعودی همچنان تا پایان سال ادامه داشته باشد.

کامران ندری با بیان اینکه نوسانات طبیعی در ذات بورس قرار دارد، افزود: به طور کلی باید توجه داشت که قیمت سهام بر مبنای ارزش ذاتی آن تعیین می شود که بر مبنای سوداوری شرکت و دارایی های آن محاسبه می شود، از این رو وضعیت بازار بورس باید روند تعادلی خود را حفط کند و در مسیر صعودی قرار می گیرد در این وضعیت سیاست گذاری های وزارت اقتصاد و سازمان بورس در حفظ شرایط نقش موثری دارد.

او افزود: به طور قطع روند صعودی بورس ادامه دارد و این به معنای این نیست که همه سهام ها از وضعیت زیان خارج می شوند و ممکن است برخی از این نمادها که رشد حبابی داشته اند همچنان در زیان باقی بمانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در شرایط کنونی که اقتصاد کشور با نابسامانی های به جای مانده از دولت روحانی روبروست بسیاری از فعالان اقتصادی به سیاست های وزارت اقتصاد چشم دوخته اند که چگونه با کنترل نقدینگی و اجرای سیاست های تولید محور اقتصاد کشور را از حالت رکود تورمی خارج می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه