English

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

ادامه روند صعودی بورس براساس گزارش سه ماهه و تورم / دولت به دنبال ثبات نرخ ارز است

رضا روحی با بیان اینکه ارزش معاملات خرد می تواند به بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد، گفت: در حال حاضر پیش بینی می شود که بازار بورس نسبت به سایر بازارها رشد بهتری داشته باشد و از آنجایی که گزارش های سه ماهه عملکرد شرکت ها منتشر شده انتظار بهبود روند قطعی است.

ادامه روند صعودی بورس براساس گزارش سه ماهه و تورم / دولت به دنبال ثبات نرخ ارز است

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه قبل از ۴۰ روز انتهای روند صعودی  به دلیل عدم اطمینان در بورس، انتخابات، برجام، نرخ ارز و ... مانع رشد شاخص شده بودند، گفت: بعد از انتخابات و پیروزی آقای رئیسی با توجه به اینکه موضع گیری مثبتی نسبت به بورس کرده است خیال سرمایه گذاران در بورس راحت شده است و همین مساله منجر به بازگشت بورس به روند صعودی شده است.

رضا روحی با بیان اینکه در ماه های گذشته تعادل بازار سرمایه تحت تاثیر جناح کشی های سیاسی قرار گرفته بود، افزود: این مسائل در بازار خلل ایجاد کرده بود و رئیس سازمان بورس، شورای عالی بورس و ... با دست پاچگی برای بورس تصمیم گیری می کردند.

او با تاکید بر اینکه واکنش مسئولان بازار سرمایه در تمام سال گذشته منعفلانه بوده از این رو نتوانستند نسبت به بحران بورس اقدامات درستی انجام دهد تصریح کرد: به طور قطع یکی از مشکلات ایجاد دامنه نامتقارن در ۲۵ بهمن ماه ۹۹ بود که به ترس از ادامه روند نزولی بورس دامن زد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بورس در یک سال گذشته فراز و نشیب های زیادی داشته تا به این مرحله رسیده است، گفت: در حال حاضر کابینه دولت آقای رئیسی نشان می دهد که کاهش نرخ ارز را نخواهیم داشت و از طرف دیگر بازار سرمایه در سال های گذشته تحت تاثیر تورم، رشد های انفجاری داشته است و در شرایط کنونی هم نرخ ارز تعیین کننده روند آینده بورس خواهد بود.

روند رشد نقدینگی و آمارهای اقتصادی 

روحی با اشاره به اینکه قبلا زمزمه های کاهش قیمت ارز تا زیر ۲۰ هزار تومان هم وجود داشت و الان این مساله منتفی شده است، گفت: در شرایط کنونی فضای رسانه ای کشور ناامیدی نسبت به توافق برجام را نشان می دهد و از طرف دیگر روند رشد نقدینگی و آمارهای ناامیدکننده ای اقتصادی نشان می دهد که قرار نیست بازار سرمایه ایران به سال های ۹۲ تا ۹۵ برگردد، به همین دلیل بحث ابطال صندوق های با درآمد ثابت و ...  مطرح شده که نشان ورود نقدینگی به بورس است.

او افزود: در حال حاضر حقوقی ها به خرید سهام ها ورود کرده اند و از طرف دیگر ارزش و حجم معاملات هم بهبود پیدا کرده به همین دلیل تا حدودی اعتماد دوباره به بازار برگشته و شاهد ورود سرمایه حقیقی به بازار هم هستیم.

روحی با تاکید بر اینکه سهام ها در ۵۰ روز اخیر بازدهی بالایی را داشته است، تصریح کرد: رشد نمادهای شاخص ساز باعث شده که شاخص به بالای یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد قرار بگیرد و به نظر می رسد با استقرار دولت جدید شاهد پایان روند نزولی شاخص خواهیم بود و قیمت سهام افزایش می یابد.

بازگشت ارزش سهام به صورت تدریجی خواهد بود

او با تاکید بر اینکه تجربه سال ۹۹ در بورس ایران تکرار نخواهد شد، گفت: در شرایط کنونی پیش بینی می شود که روند صعودی بازار منطقی باشد و از آنجایی که در سال ۹۹ خیلی ها با زیان روبرو شدند و ممکن است در آینده که کمی ارزش سهام بالاتر رفت از بازار خارج شوند، اما باید توجه داشت که بازگشت ارزش سهام به صورت تدریجی خواهد بود.

روحی با تاکید بر اینکه ارزش معاملات خرد می تواند به بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد، گفت: در حال حاضر پیش بینی می شود که بازار بورس نسبت به سایر بازارها رشد بهتری داشته باشد و از آنجایی که گزارش های سه ماهه عملکرد شرکت ها منتشر شده انتظار بهبود روند قطعی است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در حال حاضر تنها آینده برجام به عنوان ریسک بازار سرمایه مطرح است، گفت: به طور قطع رصد اخبار پیرامون برجام می تواند در تصمیم سرمایه گذاران موثر باشد و اگر توافق حاصل شود گروه های ریالی همچون خودرو، بانک و ... رشد خوبی خواهند داشت، هرچند باید توجه داشت که توافق برجام هم منجر به کاهش نرخ ارز نخواهد شد و تیم اقتصادی دولت بیشتر به دنبال حفظ پایداری نرخ ارز است، چراکه نوسانات نرخ ارز می تواند تبعات اقتصادی بالایی داشته باشد، از طرف دیگر دولت با کسری بودجه مواجه است، به همین دلیل قیمت ارز را بالای ۲۰ هزار تومان حفظ خواهد کرد تا با تسعیر نرخ ارز بتواند بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی هنوز ایران به منابع ارزی خود در خارج از کشور دسترسی ندارد، گفت: در شرایط کنونی ایران تنها نفت خود را به برخی کشورهای آسیایی صادر می کند که چندان هم قابل توجه نیست، به همین دلیل ایران برای دستیابی به اهداف اقتصادی نیازمند بازگشت به برجام است که اگر این مساله تحقق پیدا کند دولت می تواند آرامش و رشد اقتصادی ایجاد کند که البته در کوتاه مدت محقق نمی شود.

روحی با اشاره به اینکه بازار سرمایه همچنان تحت تاثیر تورم خواهد بود، گفت: با اجرا نشدن برجام ریسک های مربوط به امنیت سرمایه گذاری فعال می شود و می تواند تبعات منفی در اقتصاد خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه