English

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اعلام کرد؛

عرضۀ محصولات فولاد مبارکه در بورس؛ ۱۵ درصد بیشتر از مقادیرتعیین‌شده

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه با داشتن سهم 70 درصدی از بازار، بزرگ‌ترین شرکت در زنجیرۀ تولید محصولات تخت کشور است.

عرضۀ محصولات فولاد مبارکه در بورس؛ 15 درصد بیشتر از مقادیرتعیین‌شده

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان،  طهمورث جوانبخت اظهار داشت: فولاد مبارکه با داشتن سهم 70 درصدی از بازار، بزرگ‌ترین شرکت در زنجیرۀ تولید محصولات تخت کشور است. در گروه فولاد مبارکه شرکت فولاد هرمزگان به‌عنوان تولیدکنندۀ تختال و سه شرکت ورق‌خودرو چهار محال و بختیاری، تاراز و امیرکبیر کاشان به عنوان شرکت‌های پوشش‌دهی گالوانیزه در کنار فولاد مبارکه در حال فعالیت‌اند.

وی افزود:در سال گذشته شرکت 7 میلیون و 600 هزار تن از محصولات خود را به فروش رسانده  که از این میزان یک‌میلیون و 450 هزار تن به صادرات و مابقی آن مصرف داخلی بوده است. امسال نیز برنامه داریم تا به این میزان تولید و فروش دست‌یابیم.

این مقام مسئول بیان کرد: به دنبال افزایش نرخ ارز و ایجاد وضعیت تورمی در کشور، محصولات فولادی که پیش از این حکم کالای مصرفی داشت و در صنایع پایین‌دستی استفاده می‌شد، از نگاه برخی که به دنبال تبدیل  نقدینگی خود بودند به کالای سرمایه‌ای تبدیل شد و به‌تبع آن تقاضای کاذبی برای این محصولات شکل گرفت.

وی گفت:در 25 سال گذشته، فولاد مبارکه تمام کارخانه‌ها و صنایع پایین‌دستی مصرف‌کنندۀ ورق‌های فولادی را شناسایی و ظرفیت آن‌ها را کارشناسی، و طی بازدیدهای دوره‌ای آن را به‌روزرسانی کرده است. امروز ما به مدد داشتن یک بانک اطلاعاتی جامع شامل 1100 مشتری از صنایع مصرف‌کنندۀ ورق‌های فولادی، تولیدکنندۀ واقعی را می‌شناسیم و با آن‌ها تعامل دوسویه داریم.

جوانبخت ادامه داد: از سال 97 سیستم بهین‌یاب راه‌اندازی شد و این سیستم ملاک و مبنای خرید شرکت‌های پایین‌دستی از بورس کالا قرار گرفت. از طرفی از ابتدای سال ۱۳۹۷ با افزایش نرخ ارز ، قیمت محصولات فولادی نیز روند افزایشی داشت و به جهت کنترل قیمت محصولات، کارگروه تنظیم بازار تشکیل شد. این کارگروه دستورالعمل تنظیم بازار را در مردادماه ۱۳۹۷ تنظیم و ابلاغ کرد، اما ابلاغ این دستورالعمل که بیشترِ تمرکز آن بر کنترل قیمت بود، منجر به کنترل و کاهش التهاب قیمت در بازار فولاد ایران نشد و اختلاف قیمت بورس کالا با بازار  آزاد از حدود ۵ درصد (در شرایط عادی که این میزان منطقی است) به حدود 50 درصد افزایش یافت. نهایتا محصولات فولادی با قیمت بازار که بسیار فراتر از قیمت بورس بود به دست مصرف‌کنندگان رسید.

وی ادامه داد: از سال 97 و بعد از راه‌اندازی سیستم بهین‌یاب، به دلیل آنکه این سیستم مبنای کارشناسی دقیقی نداشت، تقاضای کاذب در بازار ایجاد شد و به‌تبع آن التهاب در بازار همچنان وجود داشت. از اواخر سال گذشته مجددا کارگروه تنظیم بازار تصمیمات جدیدی درخصوص نحوۀ قیمت‌گذاری در بورس اتخاذ کرد که  با افزایش قیمت ارز و انتظار تورمی باعث شد فاصلۀ قیمت بازار و بورس بیش از 50 درصد شود و امروز این فاصله در ورق‌های گرم با ضخامت پایین به 60 تا 70 درصد می‌رسد.

جوانبخت با اشاره به اینکه برخی شرکت‌های متقاضی فولاد وجود خارجی ندارند، گفت: اطلاعات موجود در سیستم بهین‌یاب از دقت و صحت کافی برخوردار نیست و این خود به‌نوعی به التهاب بازار دامن می‌زند.

این مقام مسئول افزود:مشتری، تأمین‌کننده (شرکت فولاد مبارکه ) و بورس کالا سه رأس یک مثلث‌اند که با تعامل هم بازار  را می‌سازند و با تکیه بر مکانیسم عرضه و تقاضا منجر به کشف قیمت می‌شوند. اما در سال‌های 97 و 98 با ورود سایر عوامل به قیمت‌گذاری، در دو مرحله به این رابطه خدشه وارد شد، تا جایی که در برخی موارد مجبور به ابطال معاملات شدند و این مسئله به فولاد مبارکه که اساسِ برنامه‌ریزی تولید آن بر مبنای سفارش  مشتریان است، ضربه وارد ساخت.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه گفت: مشکل دیگر این تصمیم‌گیری این بود که  کنترل قیمت فقط بر ورق‌های فولادی تمرکز داشت و صنایع دیگر مثل لوله و پروفیل که محصولاتشان از تبدیل ورق فولادی  حاصل می‌شود، از این تصمیم مستثنا شدند و همین مسئله باعث شد قیمت این گروه از کالاها برای مصرف‌کنندۀ نهایی افزایش پیدا کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه