English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

سرنوشت قیمت نفت در دست اوپک

در حال حاضر شیوع ویروس کرونا به موج دوم رسیده و برخی کشورها محدودیت های جدید قرنطینه ایی اعمال کرده اند، به همین دلیل نوسانات قیمت نفت در محدوده ۴۰ دلار ادامه دارد و کارشناسان معتقدند وضعیت بازار نفت به تصمیم اوپک برای ماندن در توافق قبلی یا شکستن محدودیت تولید بستگی دارد.

سرنوشت قیمت نفت در دست اوپک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند ماه اخیر بازار نفت یک سقوط شدید قیمت را در کارنامه خود دارد که به واسطه آن اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان منفی شد و در ادامه با کاهش قرنطینه قیمت نفت هم کم کم بهبود یافت و تا سطح ۴۴ دلار هم رسید، اما در یک هفته اخیر قیمت نفت دوباره دچار نوسان شده است و خیلی از کارشناسان معتقدند با تشدید موج دوم کرونا قیمت نفت بار دیگر سقوط خواهد کرد، از طرف دیگر تنش بین چین و آمریکا به عنوان دو قطب صنعتی بالا گرفته است که می تواند روی بازار جهانی نفت اثر بگذارد.

یک کارشناس نفت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه شیوع موج دوم کرونا احتمال بازگشت محدودیت های جدید را بیشتر کرده است، گفت: با این حال تدابیری که کشورها برای مقابله با موج دوم کرونا اندیشیده اند خسارت های مالی کمتری نسبت به موج اول شیوع ویروس کرونا خواهد داشت، از این رو امیدواریم که اعضای اوپک و غیر اوپک درباره بازار نفت هم عاقلانه عمل کنند و تدابیر قبلی درباره سقف تولید ادامه یابد در غیر اینصورت عواقب بدی دامن آنها را خواهد گرفت.

حسن مرادی با بیان اینکه شرایط وخیم اقتصادی ایجاب می کند میزان تولیدات نفت اوپک با همان سهمیه های قبلی باشد، افزود: اگر قیمت نفت پایین بیاید نفت شل هم صرفه اقتصادی نخواهد داشت و بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا نمی توانند به تولید نفت شل ادامه پیدا کند.

او با تاکید بر اینکه کشف واکسن موجب افزایش فعالیت شرکت های صنعتی و تقاضای بازار نفت می شود، تصریح کرد: در شرایط کنونی نمی توان زمان مشخصی برای زمان افزایش تولید و تقاضای نفت پیش بینی کرد.

این کارشناس حوزه نفت با اعلام اینکه امیدواریم قیمت نفت پایین تر نیاید، اظهار کرد: قیمت نفت کاهش قابل ملاحظه ای داشته و سرعت افزایش قیمت نفت در آینده به عوامل مختلفی همچون توقف شیوع کرونا بستگی دارد.

مرادی با بیان اینکه اختلاف آمریکا و چین روی بازار نفت و اقتصاد جهانی اثر خواهد گذاشت، تصریح کرد: در شرایط کنونی برای ترامپ خیلی فرقی ندارد که تنش با چین چه عواقبی داشته باشد، از این رو تنش ها ممکن است افزایش یافت، اما از آنجایی که چین نمی خواهد تابع تصمیم های آمریکا باشد این رویکرد به نفع ایران خواهد بود اما درباره کالاهایی با قیمت گذاری جهانی با افزایش تنش شرایط بدتر خواهد شد که به نفع ایران هم نخواهد بود.

او با تاکید بر اینکه تصمیم گیری درباره توسعه صنعت نفت در شرایط تحریم به میزان اعتبارات دولت بستگی دارد، گفت: اگر قرار باشد که روند مثبتی در صنعت نفت و گاز داشته باشیم باید اصلاح ساختاری انجام دهیم و پروژه های توسعه ای اجرا شود.

 تلاش برای تصاحب بازار ایران

در شرایط کنونی بسیاری از کشورهای وابسته به نفت برای تامین درآمد بودجه ای خود تمام تلاش خود را صرف فروش نفت می کنند ولو اینکه با قیمت پایینتر و حتی به قیمت پرداخت هزینه بازاریابی و ....

یک استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با تاکید بر اینکه قیمت نفت به وضعیت کنترل شیوع کرونا و میزان فعالیت واحدهای صنعتی بستگی دارد، گفت: در شرایط کنونی به احتمالا زیاد بازار نفت به روند نوسانی خود ادامه می دهد و اینکه در آینده چه اتفاقی برای قیمت نفت بیفتد بستگی به تصمیم تولیدکنندگان نفت بستگی دارد، در شرایط کنونی تقاضا برای این محصول به دلیل شیوع کرونا چندان افزایش نیافته است و اگر به یکباره میزان عرضه بالا برود قیمت هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

فرشید سیم بر با بیان اینکه در شرایط کنونی مدیریت میزان عرضه به بازار به طور قاطع توسط تولیدکننده ها مطرح نشده است، افزود: در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت حدود ۴۰ دلار در نوسان است و این روند تا چند ماه آینده نیز ادامه پیدا می  کند و بعد از آن به نظر می رسد تا ۵۰ دلار هم می تواند افزایش پیدا کند.

او درباره بازار نفت ایران با تاکید بر  اینکه در حال حاضر محدودیت تحریم ها بیشتر شده است ،تصریح کرد: تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نظر می رسد همین محدودیت ها بر بازار نفت ایران سایه خواهد افکند و درآمدهای نفتی دولت هم محقق نخواهد شد.

او با اشاره به اینکه برخی کشورهای عربی و روسیه، نروژ به دنبال به حاشیه راندن ایران، لیبی و ونزوئلا در بازار نفت هستند، افزود: در شرایط کنونی هر کشوری به دنبال کسب بازارهای جدید است تا بتوانند سهم بیشتری از صادرات نفت داشته باشد و بازار نفت ایران بهترین گزینه برای آنهاست و وقتی بازارهای نفت ایران توسط آنها تصاحب شود، نقش ایران در اوپک کم می شود و این یک امیتاز برای کشورهای رقیب است.

وی درباره تاثیر مشکلات تحریم بر صنعت نفت ایران، اظهار کرد: با کاهش تولید هزینه های جدید بر این صنعت تحمیل می شود، زیرا راه اندازی دوباره چاه نفت پس از توقف به دلیل ریزش چاه ها هزینه ترمیم به همراه دارد و از طرف دیگر بازگشت به بازار جهانی با مشکلاتی همچون نبود بازار و از دست دادن بازارهای قدیمی همراه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر شیوع ویروس کرونا به موج دوم رسیده و برخی کشورها محدودیت های جدید قرنطینه اعمال کرده اند، در این میان بسیاری از کشورهای وابسته به نفت برای تامین درآمد بودجه ای خود تمام تلاش خود را صرف فروش نفت می کنند به همین دلیل نوسانات قیمت نفت در محدوده ۴۰ دلار ادامه دارد و کارشناسان معتقدند وضعیت بازار نفت به تصمیم اوپک برای ماندن در توافق قبلی یا شکستن محدودیت تولید بستگی دارد، زیرا ممکن است تصمیم به افزایش تولید بگیرد و اگر این روند کاهش تقاضا ادامه داشته باشد قیمت نفت هم سقوط می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه