English

کارشناس نفت در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

مشتریان قیمت نفت را تعیین می کنند / آینده بازار نفت چه می شود؟

فرشید سیم بر گفت: در حال حاضر بازار نفت با مازاد شدید عرضه روبرو شده و بسیاری از تولیدکنندگان از ترس افزایش هزینه راه اندازی مجدد چاه های نفتی، تولید خود را متوقف نمی‌کنند و این مازاد عرضه همچنان ادامه دارد و باعث شده که متقاضی قیمت نفت در بازار را تعیین کند.

مشتریان قیمت نفت را تعیین می کنند / آینده بازار نفت چه می شود؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج،ادامه کاهش قیمت نفت در چند ماه گذشته به سقوط بی سابقه قیمت نفت ختم شد تا جایی که قیمت نفت آمریکا در همین چند روز به کمتر از یک دلار رسید و حواله های نفتی این کشور با قیمت منفی دو دلار معامله می شود.

این اتفاق در شرایطی رخ داده که چند وقت پیش تولیدکننده های اوپکی و غیر اوپکی نفت با تصمیم به کاهش تولید روزانه ۹.۷ میلیون بشکه‌ نفت عملا به دنبال توقف روند نزولی قیمت بودند، اما به نظر می‌رسد بحران کرونا بسیار جدی تر از چیزی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کردند.

کارشناس نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با بیان اینکه بحران کرونا و تشدید قرنطینه در بسیاری از کشورهای صنعتی باعث رکود شدید اقتصادی در بازار جهانی شده است، گفت: در حال حاضر بازار نفت با مازاد شدید روبرو شده و از آنجایی که بسیاری از تولیدکنندگان این محصول از ترس افزایش هزینه راه اندازی مجدد چاه‌های نفتی نمی خواهند تولید خود را متوقف کنند و برخی دیگر از کشورها نیز به شدت به درآمدهای نفتی وابسته هستند این مازاد عرضه همچنان ادامه داشته و در حال حاضر متقاضی می تواند در قیمت‌گذاری نفت نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

فرشید سیم بر با تاکید بر اینکه آینده قیمت نفت به وضعیت بنگاه های اقتصادی بزرگ بستگی دارد، اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه تقاضا برای نفت کاهش داشته است، بسیاری از شرکت های کوچک تولیدکننده نفت شل غیرفعال شده اند و اگر این روند ادامه داشته باشد ممکن است بسیاری از کشورهای بزرگ نفتی نیز موقتا نفت را به بازار عرضه نکنند و ذخایر نفتی خود را پرکنند.

او با تاکید بر اینکه میزان فروش نفت ایران زیاد نیست، به همین دلیل شرایط به وجود آمده فشار چندانی به اقتصاد ایران وارد نمی‌کند، گفت: پیش از کاهش شدید قیمت نفت، ایران بین 150 تا 300 هزار بشکه در روز صادرات داشت و در شرایط کنونی که قیمت نفت سقوط کرده به نظر می رسد همین میزان صادرات نیز نداشته اند، زیرا پیش از این بسیاری از چاه های نفتی کشور تعطیل شده است.

این کارشناس نفت با اشاره به اینکه بازگشت دوباره چاه‌های نفت به تولید، هزینه بالایی برای کشورها به همراه دارد، اظهار گرد: به طور قطع این کاهش قیمت نفت هزینه های را به شرکت های نفتی تحمیل می‌کند و آنهایی که تعطیل شده اند برای بازگشت به تولید نیازمند سرمایه‌گذاری جدید خواهند بود. این شرایط برای تولید نفت ایران پیچیده تر است، زیرا درصورتی که چاه های نفت ایران به تولید مجدد برگردند با مشکل دیگری همچون از دست دادن مشتری مواجه هستند.

سیم بر پیش بینی بازار نفت دنیا پس از توقف ویروس کرونا را این‌گونه ترسیم کرد: در بهترین حالت اگر اقتصاد جهانی به حالت قبل از کرونا برگردد و تولیدکننده های نفتی در زمینه میزان عرضه روزانه به توافقات جدید برسند احتمالا بازگشت قیمت نفت به کانال 30 دلار وجود دارد، اما این تنها یک پیش‌بینی است و باید دید که قرنطینه و بیماری تا چه زمانی ادامه یابد و اگر کاهش تقاضا همچنان نزولی باشد، قیمت نفت نیز پایین خواهد ماند و بسیاری از شرکت های این بخش ورشکست می شوند که ممکن است جهان را با موج جدیدی از ورشکستگی و بیکاری مواجه کند.

او درباره وضعیت بازار نفت ایران بعد از پایان کرونا، تصریح کرد: باید توجه داشت که در حال حاضر نفت ایران به دو کشور چین و هند عرضه می شود که در طولانی مدت نمی تواند راهگشای صادرات نفت ایران باشد، بنابراین درصورتی که ایران بخواهد پس از کرونا به بازار جهانی نفت برگردد باید بستر سرمایه‌گذاری در این بخش را برای شرکت ها بزرگ نفتی فراهم کند. از طرف دیگر ادامه معاملات ایران با چین و هند نیز نمی تواند چندان کمک‌کننده باشد، زیرا هند دلار چندانی در اختیار ندارد و چین نیز در مقابل پول نفت، به دنبال فروش کالا به ایران است و از آنجایی که کشور برای همگامی با صنعت روز نیاز به محصولات فناورانه دارد کالاهای تولید چین نمی تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه