English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

خودخوری مرغ ها بعد از معدوم سازی جوجه ها حاشیه ساز شد!

در حال حاضر به دلیل کمبود صادرات، حدود 50 هزار تن در ماه گوشت مرغ مازاد وجود دارد که ناشی از اجرای سیاست افزایش جوجه ریزی توسط تنظیم بازار در شش ماهه قبل است، از طرف دیگر این نهاد اقدام مناسبی برای تامین نهاده مرغداری ها با قیمت دولتی انجام نداده است.

خودخوری مرغ ها بعد از معدوم سازی جوجه ها حاشیه ساز شد!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در روزهای اخیر موضوع کمبود دان مرغ حاشیه ساز شده است و برخی از مرغداران با انتشار ویدئوهایی در شبکه های اجتماعی از وقوع فاجعه ای دیگر خبر داده و اعلام کرده اند که مرغ ها به دلیل نبود دان، بعد از سه روز شروع به خودخوری می کنند. در حال حاضر به دلیل کاهش صادرات حدود 50 هزار تن در ماه گوشت مرغ مازاد وجود دارد که ناشی از اجرای سیاست افزایش جوجه ریزی توسط تنظیم بازار در ماه های قبل است، اما از طرف دیگر این نهاد اقدام مناسبی برای تامین کافی نهاده های مرغداری ها با قیمت دولتی انجام نداده است. در واقع مساله اینجاست که قیمت ذرت و نهاده ها از سوی دولت باید با نرخ 1500 تومان برای مرغداری ها انجام شود، که عملا عرضه به اندازه کافی صورت نمی گیرد و مرغدارها مجبورند نهاده ها را با قیمت 2800 تومان خریداری کنند، در واقع شرکت پشتیبانی دام باید در حاشیه بازار قیمت نهاده ها را تعدیل کند، اما از آنجایی که توان این شرکت تامین 20 درصد نیاز مرغدارهاست، 80 درصد دیگر نیاز آنها از طریق واردکننده ها با قیمت آزاد تامین می شود و به دلیل محدودیت در مبادلات ارزی برای واردات و بالا رفتن نرخ ارز، قیمت نهاده ها در بازار آزاد حدود 1200 تومان گرانتر از قیمت مصوب شده است. البته باید توجه داشت که امروز کمبود خوراک دام وجود ندارد و حقیقت اینگونه نیست که بخشی از این دان مرغ به دلیل عدم نظارت ارگان های دولتی به دست واسطه ها رسیده و از آنجایی که آنها این بازار را می شناسند، در روز مبادا با قیمت بالا عرضه می کنند.

از طرف دیگر مرغداران مجبورند مرغ را با قیمت کیلویی 6 هزار 500 تومان به واسطه ها بفروشند که عملا ضرر است. همچنین طبق ماده 5 و 6 اساسنامه شرکت پشتیبانی دام برای حمایت از تولیدکننده باید این شرکت از تشکل‌ها، گوشت مرغ مازاد را با قیمت 8550 تومان بخرند، اما در شرایط کنونی واسطه ها مرغ را از مرغدار با قیمت 6500 تومان می خریدند و به شرکت پشتیبانی دام با قیمت 12900 عرضه می کردند و این به نفع تولیدکننده نیست و تنها دلال سود می برند.

بیشتر بخوانید؛

تشریح نقش بنیاد شهید در بازار جوجه های یک‌روزه/ آیا احتمال معدوم سازی گوشت مرغ مازاد وجود دارد؟

تناقض گویی مسئولان درباره معدوم سازی جوجه های یک روزه / پشت پرده معدوم سازی جوجه های یک روزه چیست؟

 

رئیس اتحادیه مرغ و پرندگان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه میزان تقاضای گوشت مرغ در ایران کمتر از میزان تولید است،  اظهار کرد: «در حالت معمولی میزان تولید گوشت مرغ در کشور حدود 200 هزار تن در ماه است که حدود 160 هزار تن آن در ماه مصرف داخلی شده و نزدیک به 20 هزار تن، مازاد آن به کشورهای همسایه صادر می شد که در شرایط کنونی صادرات محدودتر شده است.

مهدی یوسف خانی با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل محدودیت صادرات گوشت مرغ به کشورهای همسایه مازاد به بازار داخلی عرضه می شود، افزود: در واقع حدود 20 هزار تن مازاد گوشت مرغ در ماه وجود دارد که به بازار کشور تزریق شده و کاهش قیمت مرغ را به همراه داشته است، حال با توجه به اینکه قیمت تمام شده مرغ بیشتر از قیمت فروش مرغ در مرغداری است، مرغداران ضرر می کنند و همین رویه میزان جوجه ریزی و تولید گوشت مرغ در آینده را به چالش می کشد.

مازاد گوشت مرغ در بازار چقدر است؟

با توجه به اینکه مصرف سرانه گوشت مرغ سالانه حدود 30 کیلو برای هر نفر است، 50 هزار تن به نسبت تولید داخلی در ماه، گوشت مرغ مازاد وجود دارد که با بسته شدن مرزها در شرایط قرنطینه، تقاضا برای جوجه یک روزه کاهش یافت و داستان معدوم سازی جوجه ها رقم خورد و حالا نبود به کمبود دان و خودخوری مرغ ها رسیده است. طبق این شرایط یا باید حداکثر جوجه ریزی در کشور 20 میلیون قطعه جوجه کاهش یابد یا باید دان مورد نیاز مرغ ها تامین شود. در واقع کارگروه تنظیم بازار از آذر ماه 98 برای جلوگیری از افزایش قیمت گوشت مرغ ماهانه اجازه 130 میلیون جوجه ریزی داده و این عدد با شرایط کنونی کشور که بازارهای صادراتی محدود شده تناسبی ندارد، در واقع باید در نظر داشت که از 2 میلیون و 400 هزار تن گوشت مرغ تولید داخل حدود 100 هزار تن آن به بازار خارجی عرضه می شود.

رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج، با اشاره به اینکه چرا صنعت مرغداری در آستانه آسیب است، گفت: هر 20 هزار قطعه جوجه ریزی حدود 450 میلیون تومان هزینه به مرغدار تحمیل می کند و اگر بعد از پرورش هر جوجه به مرغی 2.5 کیلویی گوشت آن، کیلویی 6500 تومان به واسطه ها فروخته شود تقریبا این میزان جوجه ریزی درآمدی 325 میلیون تومانی خواهد داشت که نسبت به سرمایه اولیه 450 میلیون تومانی مرغدار حدود 125 میلیون تومان زیان می بیند.

برومند چهارآئین افزود: در شرایط کنونی با توجه به اینکه میزان ذخیره استراتژیک شرکت پشتیبانی دام حدود 70 هزار تن است و میزان مازاد سالانه گوشت مرغ در سال خیلی بیشتر می شود، عملا تعادلی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد. از طرف دیگر ذائقه مردم ایران مصرف گوشت گرم است و تقاضای چندانی برای گوشت منجمد وجود ندارند، گرچه بار میکروبی گوشت منجمد کمتر است، اما تمایلی برای خرید آن ندارد، در حالی که اگر به آمارهای دنیا توجه کنید پی خواهید برد که در سال 120 میلیون تن گوشت مرغ  از 16 میلیون تن گوشت مرغ تولیدی در دنیا به صورت منجمد صادرات می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با توجه به اینکه مصرف سرانه گوشت مرغ سالانه حدود 30 کیلو برای هر نفر است، 50 هزار تن به نسبت تولید داخلی در ماه گوشت مرغ مازاد وجود دارد. از طرف دیگر شرکت پشتیبانی دام باید در حاشیه بازار قیمت نهاده را تعدیل کند، اما از آنجایی که توان این شرکت تامین 20 درصد نیاز مرغدارهاست، 80 درصد دیگر نیاز آنها از طریق واردکننده ها با قیمت آزاد تامین می شود و به دلیل محدودیت در مبادلات ارزی برای واردات و بالا رفتن نرخ ارز، قیمت نهاده ها در بازار آزاد حدود 1200 تومان گرانتر از قیمت مصوب شده است، از این رو گرانی قیمت نهاده ها صنعت مرغداری را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه