English

گزارش خبرگزاری موج در راستای دستور رئیس جمهور برای بررسی معدوم سازی جوجه ها؛

فرآوری گوشت راه نجات جوجه های یک روزه/ آمادگی شرکت پشتیبانی دام برای تامین نهاده ها

افزایش مازاد گوشت مرغ در بازار و کاهش تقاضای مرغدارها برای خرید جوجه یک‌روزه، معدوم سازی جوجه ها را به همراه داشت، این در حالی است که بسیاری از واحدهای زنجیره فرآوری و توزیع گوشت مرغ تعطیل یا نیمه تعطیل هستند که با توجه به آمادگی شرکت پشتیبانی دام برای تامین نهاده این واحدها، انتظار می رود سیاست متعادل سازی بازار در دستور کار قرار گیرد.

 فرآوری گوشت راه نجات جوجه های یک روزه/ آمادگی شرکت پشتیبانی دام برای تامین نهاده ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی رستوران‌ها و تالارهای پذیرای، میزان مصرف گوشت در کشور کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرد و از آنجایی که مرزهای کشورهای همسایه با ایران نیز برای مدتی بسته شده بود، صادرات نیز در آن زمان متوقف شده بود و 20 هزار تن گوشت مرغ صادراتی به مازاد عرضه بازار داخلی اضافه کرد، به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی در هفته های اخیر سیاست جمع آوری و انجماد گوشت های مازاد بازار را از طریق شرکت پشتیبانی دام در دستور کار قرار داد.

در همین راستا بازگشایی مجدد واحدهای زنجیره فرآوری گوشت مرغ به عنوان یکی از برنامه های پیش رو مورد توجه قرار گرفت تا با فعال‌سازی زنجیره تولید و بسته بندی گوشت مرغ در کل کشور که ظرفیت انجماد 200 تن گوشت مرغ در روز را دارند، مشکل مازاد عرضه گوشت را برطرف کنند. از طرفی این احتمال وجود دارد که میزان جوجه ریزی در ماه پیش رو کاهش یابد و در چند ماه آینده عرضه کمتر گوشت مرغ را به همراه داشته باشد از این رو ذخیره سازی کافی گوشت مرغ برای ماه‌های آینده باید وجود داشته باشد، از طرف دیگر فعالسازی زنجیره در راستای سیاست‌های کلان اشتغال 3 هزار نفری را نیز تضمین می کند.

در واقع فعال‌سازی زنجیره های فرآوری و توزیع گوشت یکی از برنامه هایی است که می تواند برای ایجاد تعادل در بازار در دستور کار قرار گیرد. هفته‌ گذشته سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور نیز در دیداری از یک زنجیره تولید و فرآوری گوشت مرغ در تهران ضمن انتقاد از تعطیلی واحدهای فرآوری گوشت مرغ به خبرنگار خبرگزاری موج گفته بود: راهکار تحقق شعار جهش تولید در سال جاری تسهیل در فعالیت بنگاه های اقتصادی است، چراکه قبلا دولت از طریق همین زنجیره تولید و توزیع گوشت مرغ، نیاز بازار را تامین کرده است، اما به دلیل اینکه بخشی از مطالبات آن‌ها را پرداخت نکرده این واحدها غیرفعال شده اند، از این رو دستگاه های متولی باید با تامین نهاده و گوشت مرغ، مطالبات قبلی زنجیره تولید و توزیع مرغ را جبران کنند و ما نیز پرونده این واحدها را تا حل مشکل پیگیری می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی دام در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره سیاست‌های دولت برای حمایت از واحدهای تولید و زنجیره توزیع گوشت مرغ، گفت: تاکنون حدود 75 هزار تن از گوشت مازاد واحدهای تولیدی را خریداری و ذخیره سازی کرده ایم، از این رو مازاد تولید واحدهای که اصول بهداشتی را رعایت کرده باشند را می‌خریم. همچنین از روز ابتدای همین هفته مشکل واردات نهاده های دامی را برطرف کرده ایم و واردات انجام می شود.

عباس معروفان با بیان اینکه از واحدهای زنجیره تولید و توزیع گوشت مرغ نیز حمایت خواهیم کرد، افزود: در شرایط کنونی برخی از واحدهای تولید و توزیع گوشت مرغ مشکلاتی حقوقی دارند که باید مطالبات معوقشان را پرداخت کنند، در همین راستای برای فعال‌سازی مجدد این واحدها ضمن تامین نهاده ها، همکاری لازم در زمینه تسهیلات نیز خواهیم داشت.

راهکار عملی برای حل مشکل بازار گوشت مرغ

حال با توجه به اینکه رئیس جمهور نیز به وزیر اطلاعات دستور داده نسبت به اقدام غیرقانونی و غیراخلاقی از بین بردن جوجه های یک‌روزه سریعا اقدام کند و متخلفان را تحت تعقیب قرار دهد، به نظر می رسد باید به دنبال راهکارهای عملی برای حل مشکل عدم تعادل میزان عرضه و تقاضای گوشت مرغ در بازار بود.

علیرضا احمدوند مدیرعامل زنجیره تولید و توزیع مرغ تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج ضمن تاکید بر اینکه در حال حاضر قیمت گوشت مرغ در نتیجه محدودیت صادرات و مازاد عرضه، کاهش پیدا کرده و همین مساله باعث کاهش جوجه ریزی در ماه‌های آینده می شود که نتیجه آن چیزی جز کاهش عرضه نخواهد بود، از این رو در آینده ممکن است تعادل بازار بهم بخورد و تقاضا بیشتر از عرضه شود، بنابراین در شرایط کنونی باید بسته بندی، انجماد و ذخیره سازی گوشت مرغ را در دستور کار قرار داد تا در صورت نیاز بخشی از آن به بازار عرضه شود.

همچنین برومند چهارآئین رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج گفت: به اینکه ظرفیت ذخیره استراتژیک شرکت پشتیبانی دام تنها 70 هزار تن است و حتی اگر در بلندمدت نیز به 140 هزار تن برسد در تنظیم بازار مرغ برای کاهش ماهانه بیش از 20 هزار تن گوشت مازاد نقش موثری ندارد، از این رو باید سیاست‌های دیگری نیز برای تنظیم بازار در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، تامین نهاده ها برای زنجیره فرآوری گوشت مرغ، ضمن اینکه اشتغال 3 هزار نفری در آینده به وجود می آورد، با فراهم شدن بستر انجماد و بسته بندی گوشت مرغ در 37 واحد زنجیره تولید و توزیع که ظرفیتی 200 تنی در روز دارند امکان حفظ تعادل بازار حتی در شرایط کاهش جوجه ریزی و تولید گوشت را به وجود می آورد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه