English

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

کاهش ۲۰ درصدی تولید سواری در ۸ ماهه ۹۸

سعید زرندی گفت: در 8 ماهه نخست 98 تولید خودروی سواری به 445 هزار دستگاه رسیده که بیش از 20 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشته و در مقابل تولید وانت و اتوبوس در کشور رشد داشته است.

کاهش 20 درصدی تولید سواری در 8 ماهه 98

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه مدت زمان کسب جواز تاسیس برای یک فعالیت صنعتی در کل کشور حدود 4.3 روز است، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 26 هزار نفر برای دریافت جواز تاسیس در کشور مراجعه می کنند، اما تمام این مجوزها به کارخانه و کارگاه صنعتی تبدیل نمی شود و تقریبا بین 5 تا 6 هزار جواز تاسیس در سال از مجموع آنها عملیاتی می شود.

سعید زرندی با بیان اینکه در شرایط کنونی برای صدور جواز تاسیس هیچ‌گونه سخت گیری وجود ندارد، افزود: به‌طور قطع هر فعالیت تولیدی نیازمند فراهم کردن مقدماتی همچون زمین، ماشین‌آلات و ... است. از این رو آمارهایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر می‌کند شامل جواز تاسیس، پروانه بهره برداری و ... است.

او با تاکید بر اینکه سال 97 حدود 6500 پروانه بهره برداری در کشور صادر شده است، تصریح کرد: این میزان صدور پروانه بهره برداری نسبت به سال قبل آن رشدی 8 درصدی داشته و متناسب با میزان سرمایه‌گذاری آنها، حدود 400 هزار شغل ایجاد شده که به تفکیک کارخانه میزان اشتغال آن مشخص است. همچنین در 8 ماهه نخست سال 98 حدود 3960 پروانه بهره برداری با سرمایه 24.6 هزار میلیارد تومانی صادر شده که 60 هزار و 841 شغل ایجاد کرده که از نظر تعداد پروانه بهره برداری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی بیش از 3.9 درصدی داشته است.

زرندی با تاکید بر اینکه براساس آمار رشد تولید در 8 ماهه 98 از 41 محصول منتخب 27 محصول رشد تولید داشته‌اند، اظهار کرد: همچنین از میان محصولات منتخب 14 محصول در 8 ماهه نخست امسال افت تولید داشته‌اند که فولاد خام با تولید 16 میلیون تنی 6.2 درصد رشد تولید و سیمان با 41.5 میلیون تن تولید حدود 10.3 درصد، کاتد مس با تولید 172 هزار تنی رشدی برابر با 10.2 درصد و لوازم خانگی با یک میلیون 619 دستگاه تولید 4.6 درصد رشد تولید داشته است.

او با اشاره به اینکه در 8 ماهه 98 همچنین از محل تبصره 18 تاکنون 2 هزار 200 میلیارد تومان از 8 هزار میلیارد تومان اعتبار به واحدهای تولیدی پرداخت شده است، گفت: در این مدت تولید خودروی سواری به 445 هزار دستگاه رسیده که بیش از 20 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت تولید داشته و در مقابل تولید وانت و اتوبوس در کشور رشد داشته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه بخشی از کار صدور مجوز مربوط به وزارت صنعت است و بخش دیگری از آن وابسته به دستگاه های دیگر می شود، اظهار کرد: قبل از دریافت جواز تاسیس باید ثبت شرکت انجام شود و بعد از دریافت جواز تاسیس باید اقداماتی برای دریافت سایر مجوزهای آب، برق و ... انجام شود، از این رو حدود 20 درصد از اقدامات جواز واحد تولیدی به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

او با تاکید بر اینکه تنها راهکار تسریع در فرایند سرمایه‌گذاری بخش تولید ورود به شهرک های صنعتی است، گفت: واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی نیازمند مجوز سازمان آب یا شرکت توانیر نیستند، زیرا در داخل شهرک های صنعتی قبلا این مسائل حل و فصل شده، به همین دلیل وزارت صنعت، معدن و تجارت مخالف استقرار واحدهای تولیدی بیرون از شهرک های صنعتی (به جز موارد استثنا) است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از اینکه زیرساخت های برخی از شهرک های صنعتی در کشور هنوز مهیا نشده است، اعلام کرد: در حال حاضر نزدیک به 970 شهرک صنعتی در کشور وجود دارد که زیرساخت مناسبی دارند، بنابراین واحدهای تولیدی باید در این منطقه مستقر شوند. البته نباید فراموش کرد که مشکل اساسی در حوزه آغاز کسب و کارها در کشور و فرایند بروکراسی آن مربوط به تمامی فعالیت هاست و تنها مربوط به کسب‌وکارهای مرتبط با وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با توجه به اینکه سال گذشته واردات 1339 قلم کالا ممنوع اعلام شد و بعد در فروردین ماه 98 حدود 149 قلم کالا به لیست اقلام دارای ممنوعیت وارداتی اضافه شد باید در سال جاری میزان تولید کالا در اقلام ممنوعه افزایش می یافت، زیرا تقاضا برای کالاهای داخلی با رشد همراه شده بود. در واقع سال گذشته به صورت میانگین 22 درصد واردات کاهش داشت که اثر آن باید شامل همین میزان رشد در بخش تولید می بود، اما به دلیل اینکه واحدهای تولید با چالش کمبود سرمایه در گردش مواجه بودند و از طرف دیگر ارزش پول ملی سقوط کرده و مردم توان خرید خود را از دست دادند این میزان کاهش واردات زمینه افزایش تولید را فراهم نکرد. البته در بخش خودرو داستان بسیار متفاوت بود، زیرا هجوم نقدینگی به این بازار نه تنها میزان تقاضا را کاهش نداد، بلکه افزایش تقاضا نیز داشت. از طرف دیگر خودروسازان برای فروش بیشتر محصولات خود با تورم چند درصدی که ایجاد شده بود پیش‌فروش‌هایی را اجرا کردند که هنوز بخشی از تعهدات آن پیش‌فروش‌ها برجای مانده است. بنابراین انتظار می رفت در سال 98 با رشد تولید خودرو روبرو باشیم، زیرا در شش ماه ابتدای اجرای تحریم ها، تولید خودرو به نصف رسیده بود و انتظار می رفت افت تولید به همان میزان ختم شده باشد، گرچه برخی از مسئولان خودروسازی ها مدعی هستند که روند افزایش تولید آغاز شده، اما هنوز آمار مثبتی در این زمینه وجود ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه